Gå til innhold

Hva er forskjell på å være bifil og biseksuell?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jente her. Jeg synes jenter er vakre og kan tenne seksuelt på de, men kunne aldri ha vært i et forhold med en jente.

Hva kalles det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jente her. Jeg synes jenter er vakre og kan tenne seksuelt på de, men kunne aldri ha vært i et forhold med en jente.

Hva kalles det?

Må du absolutt være i en fil?

Seksuelt utforskende bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifil er både seksuelt og forhold

Biseksuell er da kun det seksuelle, men hadde ikke klart noe forhold sannsynligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) men kunne aldri ha vært i et forhold med en jente.

Ingen kritikk, men hvorfor det egentlig? Har lagt merke til at det er mange jenter som tenner seksuelt på andre jenter, men kunne ikke tenke seg forhold? Er det følelser du ikke får, eller er det at du ikke vil?

Hilsen en som ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kritikk, men hvorfor det egentlig? Har lagt merke til at det er mange jenter som tenner seksuelt på andre jenter, men kunne ikke tenke seg forhold? Er det følelser du ikke får, eller er det at du ikke vil?

Hilsen en som ikke forstår.

Min tolkning av det er at det er følelser man ikke får. Det dreier seg kun om sex, ikke om følelser eller forelskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Det er ingen forskjell. Biseksuell og bifil betyr per definisjon det samme - å tiltrekkes av begge kjønn emosjonelt og seksuelt.

På 1960-tallet brukte en ordet "homoseksuell" om homofile (og biseksuell om bifile). Begrepet ble kritisert av homofile fordi det kun rettet fokus mot seksualitet. Homofili er mer enn seksualitet, det handler også om kjærlighet og forelskelse. Så gikk en over fra å bruke begrepene homoseksuell og biseksuell til å stort sett bruke homofil og bifil fordi det dekker mer.

Det har senere blitt vanlig å bruke "bifil" om personer som tenner på og forelsker seg i samme kjønn.

Og biseksuell om de som kun forelsker seg i det ene kjønnet, men tenner på begge kjønn.

Dette er kun på folkemunne. Slår du opp i ordboka (www.ordnett.no) , vil du se at definisjonen på "biseksuell" og "bifil" er omtrent den samme, og at "biseksuell" ikke knyttes til seksualitet i større grad enn bifili (faktisk knyttes her "bifil" i større grad til seksualitet enn "biseksuell" i denne ordboken.)

biseksuell (om person) som tiltrekkes både av det annet og sitt eget kjønn

bifil -t; som føler seg seksuelt tiltrukket av begge kjønn

Hvis du kun forelsker deg i menn, vil jeg si at du er heterofil, vil jeg si. Da er du ikke biseksuell/bifil (som betyr det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Et argument mot å bruke skillene "biseksuell" og "bifil" (i tillegg til at de per def. er feil):

En kvinne som forelsker seg i menn og tenner på begge kjønn blir på folkemunne gjerne kalt heterofil og biseksuell.

Hva blir da en kvinne som forelsker seg i begge kjønn, men kun tenner på kvinner? Bifil og..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Et argument mot å bruke skillene "biseksuell" og "bifil" (i tillegg til at de per def. er feil):

En kvinne som forelsker seg i menn og tenner på begge kjønn blir på folkemunne gjerne kalt heterofil og biseksuell.

Hva blir da en kvinne som forelsker seg i begge kjønn, men kun tenner på kvinner? Bifil og..?

Bifil og homoseksuell.

Jeg er f.eks. lesbisk (fordi jeg kun forelsker meg i jenter), og biseksuell (kan tenne på begge kjønn)

Likte den historiske forklaringen din av begrepene. Og er enig med deg at alle disse begrepene som vi bruker i dag, knyttet til seksualitet, lever på folkemunne. Men disse videre begrepene som lever på folkemunne føler jeg også er nødvendig. Fordi det i dag er mer vanlig å dra sine seksualiteter ut i den offentlige sfæren, så blir det også en del forvirringer rundt seksualiteten.

Som lesbisk har jeg vært borti flere kvinner som har påstått at de er bifile. Når det viser seg at de ikke forelsker seg i kvinner, men kun blir seksuelt tiltrukket av dem, føler jeg meg litt lurt. Problemet er altså at det er flere heterofile jenter som kaller seg for bifile, fordi deres seksualitet forvirrer dem. En offentliggjøring av litt mer presise definisjoner, og ikke bare la de leve på folkemunne, hadde vært på sin tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest jente fra oslo

Hva om man blir forelsket i begge kjønn, og vil ha sex med begge kjønn.

Men kun vil ha forhold til gutter..?

Tror ikke jeg kunne hatt et forhold til en jente,

selv om jeg ble forelsket. Bare i drømmene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er korrekt i følge ordboka, men jeg tolker ordene slik:

Bifil - i stand til å ha forhold til og elske begge kjønn

Biseksuell - liker å ha sex med begge kjønn, men vil kun ha forhold med det motsatte kjønn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kalles det?

Som noen andre her også skrev,

bifil-forhold, kjærlighet osv

biseksuell-kun det seksuelle

Jeg selv er, bifil men heteroseksuell :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Angie_*

Herregud.

Jenter er forvirret seriøst. Mote de siste 10 årene å kalle se Bifil. Ikke mange menn som er Bifil, de fleste er jenter som pynter seg med denne doble dragningen, som ettermin mening kun er et resultate av vår kulturs legitemering av eksprimentell sekusalitet. Dette er biseksualitet! Som for meg er det samme som å prøve forskjellige ting i en perioden, alt i fra flere partnere, dobbel dating i sengen, ulike kjønn, ulike fetisjer, rollespill, stillinger osv. Alt som appelerer til den enkeltes seksuelle fantasier.

Virkeligheten er at det ikke er så jævlig kult denne bifile trenden. Når jeg møter jenter som sier de er Bi, ler jeg de rett opp i ansiktet. De fleste har kun en forvirret perioden, gjerne i forbindelse med "russetiden", fyll, identitet utvikling, en konsekvens (motreaksjon) på jævlig dårlig relasjoner med menn.........eller at de faktisk bruker "bi" som en trygg mellomstajon før de beveger seg over i erkjennelsen og videre akepten av seg selv med en homofil indentitet. Homoverden innebærer fremdeles mye stigma som krever at en har en rakk rygg og hode hevet når en skal "vise" hvem en er å stå for det fullt ut.

[size=5]Bifilitet er useriøst

Det er et utrykk for svakhet og forvirring på den ene siden, og et utrykk for vegring på den andre for å komme helt ut.

Damer i slutten av 20 årene ser ofte ut til å havne i en slik forvirrings periode, gjerne etter de har forlatt barnefar og skal "begynne på nytt". De skaper en illusjon og går 100 % inn i denne illusjonen som om denne nye dragningen skulle være grunnen/årsaken/løsningen på de issuene de oppigjennom har hatt ( som alle mennekser har). Å bytte fil / eller å pule frisinnet rundt forandrer ikke noe inne i en selv annet et at det skaper mer hodekjør for en selv.

Med disse ordene mener jeg ikke de som bruker bifil som en mellomstasjon i sin frykt for å komme videre ut. Å komme ut kan være jævlig for noen. Ser greie med at å kalle seg Bi er mer ufarlig å presentere under en middag med sine foreldrer en hva det vil være å si at en er homo

Men til alle forvirra høns der ute som lever ut sin usikkerhet og ansvarsløhet iforhold til etablering av et selv, og som trekker den tåketeppe froann sine egen øyne med å fokusere på sin sekualitet som et problem.

Sex og lyst kommer ingen vei men her i livet.

Følelser, ansvar, og relasjonsbygging er bygge stene i et godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MikeWaters
Sex og lyst kommer ingen vei men her i livet.

Følelser, ansvar, og relasjonsbygging er bygge stene i et godt liv.

Det er så sympatisk med folk som har løst koden og sitter på nettet og preker sin ultrasnevre visdom over på oss andre, heldigvis finnes det folk som ikke lever kun for å drite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sympatisk med folk som har løst koden og sitter på nettet og preker sin ultrasnevre visdom over på oss andre, heldigvis finnes det folk som ikke lever kun for å drite.

:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Annonse
Gjest Buzybi

Jeg er dessverre overhode ikke enig med deg i det du sier om forskjellen mellom bifil og biseksuell; jeg er nesten 40 selv snart og har lenge forstått at jeg har hatt dragninger mot damer, og har praktisert det - mens jeg har vært i forhold med menn!!!!

Det er både spesielt og dualt og deilig!!!!

Jeg har aldri blandet disse rollene; jeg har møtt deilige jenter på egen hånd, - og har også vært i forhold med menn, - og det har funket veldig bra!!! Men så skal det også sies at jeg har vært veldig klar på hvem og hva og hvor, og grenser og hvor jeg står.

Om jeg skal være enig i noe, så handler det om mennesker egen undring, usikkerhet og ikke minst manglende grenser og grensesetting...

Da snakker vi jo ikke lenger om kjønn, men om hver enkelt av oss, eller kur?

Så jeg må da få lov til å fortelle om en lykkelig biseksuell og glad jente i et hetroseksuelt forhold!!!!!!!

Så hvorfor lure på alle lapper og hindringer; - go for it og nyt liver uansett hvor du er!!! Det er rom for oss alle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Henne

Det er ingen forskjell. Biseksuell og bifil betyr per definisjon det samme - å tiltrekkes av begge kjønn emosjonelt og seksuelt.

På 1960-tallet brukte en ordet "homoseksuell" om homofile (og biseksuell om bifile). Begrepet ble kritisert av homofile fordi det kun rettet fokus mot seksualitet. Homofili er mer enn seksualitet, det handler også om kjærlighet og forelskelse. Så gikk en over fra å bruke begrepene homoseksuell og biseksuell til å stort sett bruke homofil og bifil fordi det dekker mer.

Det har senere blitt vanlig å bruke "bifil" om personer som tenner på og forelsker seg i samme kjønn.

Og biseksuell om de som kun forelsker seg i det ene kjønnet, men tenner på begge kjønn.

Dette er kun på folkemunne. Slår du opp i ordboka (www.ordnett.no) , vil du se at definisjonen på "biseksuell" og "bifil" er omtrent den samme, og at "biseksuell" ikke knyttes til seksualitet i større grad enn bifili (faktisk knyttes her "bifil" i større grad til seksualitet enn "biseksuell" i denne ordboken.)

biseksuell (om person) som tiltrekkes både av det annet og sitt eget kjønn

bifil -t; som føler seg seksuelt tiltrukket av begge kjønn

Hvis du kun forelsker deg i menn, vil jeg si at du er heterofil, vil jeg si. Da er du ikke biseksuell/bifil (som betyr det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HENNE

Kan godt være at ordboka viser samme definisjon, men jeg vet i hvert fall at mange, inkludert leger, mener at bifil og biseksuell er to forskjellige ting. For meg virker det som om ordnett.no har byttet om på definisjonene og at begge dessuten er veldig vage: hva er å tiltrekkes? det kan jo helt klart bare være snakk om seksuell tiltrekkelse!

Jeg synes det er veldig feil at noen personer, som mest sannsylig aldri har opplevd forvirring over sin egen legning, skal definere de som har det! Du kan ikke si at hvis du bare forelsker deg i menn, er du hetero og ferdig med det(selv om jeg skulle ønske det var så enkelt!) Du kan være hetro og biseksuell! Det har seg nemlig sånn at man ikke kan styre hvem man tenner på, og selv om du overser at du tenner på begge kjønn fordi noen viktigperer forteller deg at du er nødt til å forelske deg også ellers "teller det ikke", forandrer ikke det fakta: du tenner på begge kjønn og det er egentlig ingenting du kan gjøre med det! hva godt kan komme ut av å overse det? hvorfor ikke bare nyte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når noen sier at de er biseksuelle men heterofile mener de at de tenner på begge kjønn men kun forelsker seg i det motsatte. Om noen sier at de er bifile mener de at de forelsker seg i begge kjønn (og tenner på begge og, vil jeg tro). Begrepene blir brukt om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...