Gå til innhold

Speilreflekskamerafotografering for dummies... tips ønskes!

Anbefalte innlegg

Gjest Ladybug_gjest
Skrevet

Er den lykkelige eier av et speilreflekskamera...!

Er veldig på nygebynnernivå, og ønsker tips fra a til å når temaet er fotografering... Noen som vil dele erfaringen sin?

Har du dine favoritt- fotosider på nett?

På forhånd takk...! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

registrer deg på www.foto.no. Der kan du legge ut egne bilder og få kommentarer og tips på de, og du kan se på andres portfolio/bilder og lærer av de. Er også en eget forum på siden, hvor du kan spørre om alt innnenfor temaet.

Skrevet

Jeg vil anbefale å ikke tenke alt for mye på teknikk til å begynne med. Automatikken i kameraet gjør en god jobb helt til du oppdager noe du vil ha annerledes.

Tenk heller på hva du ønsker å ta bilde av, og oppdag gleden ved at en liten firkant av virkeligheten, som akkurat du har valgt ut, kan fortelle noe spesielt.

Det er ikke alltid at fotografer er like hyggelige med hverandre når de kritiserer bilder, dessverre. På foto.no finnes det folk av alle slag, men forbausende få er opptatt av innholdet i bildene.

Hvsi du får noen kommentarer du ikke liker, prøv likevel å lytte til det de har å si, prøv ut forslag de kommer med, og se om bildene blir bedre av det.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Takk for svar! :)

Til nå har jeg stort sett fotografert på auto og portrett... Anbefales det å prøve seg frem på andre innstillinger etc, eller er det lurt å lese seg opp på fakta først??

Skrevet

Erfaring er det viktigste av alt, så ikke vær redd for å prøve andre innstillinger. Noen foretrekker teorien først, andre synes det er bedre å ha litt praktisk grunnlag for å forstå teorien.

De forskjellige progaminnstillingene vil prioritere litt forskjellig:

Portrett: Liten dybdeskarphet, slik at hovedmotivet er i fokus, og bakgrunnen utvisket slik at den ikke forstyrrer.

Landskap: Stor dybdeskarphet, slik at mest mulig av bildet er i fokus, fra nær til langt unna.

Sport: Kortest mulig lukkertid, slik at hurtige bevegelser fryses.

• 2 uker senere...
Gjest Nikonianitt
Skrevet

Fotografering er min store hobby. Har bare holdt på i 8 måneders tid, men jeg har alltid lyst og lære mer. Det jeg har lært mest av så langt, er å lese på nettfora for fotografering. jeg er selv medlem i forumet som heter www.dpreview.com og der kan du lese ulike fora etter hvilken kameratype du har. Der kan du også legge ut bilder og få kommentarer på dette. Det er på engelsk, da, så det er jo aktuelt bare dersom du føler deg komfortabel med å skrive på engelsk. men folka der er veldig hyggelige, og de kommer fra hele verden. jeg er også medlem på foto.no, og har nesten aldri fått noen kommentarer på bilder jeg har lagt ut der. så det syns jeg var bortkasta tid.

• 4 uker senere...
Skrevet

Ett greit og enkelt tips..

Eksperimenter. Prøv deg fram.

Om du tar ti bilder eller tusen bilder med ett digitalkamera, koster det deg ingenting ekstra. Du har ingen film som skal fremkalles allikevel.

Ta det med deg når du går en tur og bruk øynene. Finner du noe du lurer på blir ett tøft motiv, så ta en haug med bilder fra alle vinkler.

Ett generelt tips når du skal ta bilder av stillestående ting, (elver, trær, blomster osv.) er å ikke bare ta bildet fra der du ser det. Gå rundt det. Finn nye vinkler. Prøv andre innstillinger. Du kommer garantert til å få mange, mange dårlige bilder, en del brukbare og noen få bra.

Kos deg med kameraet. Fotografering er kjempemoro og en spennende hobby ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Er veldig på nygebynnernivå, og ønsker tips fra a til å når temaet er fotografering... Noen som vil dele erfaringen sin?

Litt treg her, men jeg vil bare si at det å lese bruksanvisning ikke er en dum ting. Det kameraet du kjøper kan gi deg så mye mer om du vet hvordan du skal bruke det. Jeg tok vel rundt 70 000 bilder første året med speilrefleksen min og det var etter jeg kunne alle instillinger, men da var det å prøve og feile for å se hva jeg kunne tyne kameraet mitt til å gjøre :)

Skrevet

Hei,

Jeg kjøpe mitt speilrefleks kamera ( Canon, hva har du? )

og da jeg begynte å ta bilder med det så lot jeg det stå på prgorammet Automatisk. Da var det akuratt som ett helt normalt kompakt gamera. Så i begynnelsen så klarte jeg ikke å utnytte de gode egenskapene kameraet hadde så jeg følte meg egentlig ganske lurt.

Begyne å lese runt på nette men fant raskt ut at egen erfaring er best.

Iverfall det mener jeg. Ettersom det står mye rart på nette og når jeg først leste så ble det så mye at det bare glemte det meste. Men som sakt så fikk jeg gode ideer til bilder fra nette da.

Fotografering virker mye mer avanser enn det du skulle tro.

Om du har Canon kamera så kan jeg gi deg gode og lette tips ang fotografering.

Jeg kjøpte for det meste mitt kamera til å ta bilde av mine søstre, nieser og nevøer.. Mitt beste felt innenfor fotografering / redigering blir barnebilder.

Om du ønsker å lære deg rask og enkel redigering av barnebilder / annet eller har andre spørsmål så kan du altids spørre meg.

Med ett speilrefleks kamera så får du mye skarpere farger på EKS :

Bilder med gress,snø og slikt i bakgrunnen. Men du må ta det inn i ett program på dataen for å kunne utnytte dette. Ønsker du å lære dette rask og enkelt så kan jeg lage en liten guide og poste den her på forumet.

( beklager skrivefeil, klokken er mye og jeg må bare stupe i sengen )

Hilsen en som elsker å ta bilder.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese fotokompendiumet: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Denne guiden er også fin: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

"Slik bruker du et speilreflekskamera" også fra akam: http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du...ekskamera/67155

Det virker kanskje som mye å sette seg inn i, men når du får det til er det veldig gøy :)

Du finner nok ganske mye nyttig på akam, og forumet der ;)

Skrevet

Ja Cromer, vi trenger en guide. Har selv et EOS450D og trenger å vite litt om hvordan jeg kan bruke det.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg vil anbefale å starte med å gjøre deg kjent med teknikken jeg da. Lukkerhastighet, ISO, dybdeskarphet, blenderåpning, hvitbalanse osv, finne ut hva disse gjør med resultatet, og virkelig lære kameraet å kjenne. Det er ingen vits i å drive og kjøre på auto... Da kunne du like gjerne kjøpt deg et dyrt kompaktkamera.

Skrevet
registrer deg på www.foto.no. Der kan du legge ut egne bilder og få kommentarer og tips på de, og du kan se på andres portfolio/bilder og lærer av de. Er også en eget forum på siden, hvor du kan spørre om alt innnenfor temaet.

Vær litt forsiktig der :ninja: Kommentarene er som oftest nedhøvling og flisespikkeri. Har til dags dato aldri turt å legge ut bildene mine der!

Husker spesielt et fantastiskt skarpt, ganske nært, bilde av en kjøttmeis som satt på et fuglebrett. Man kunne se refleksen i fuglens øye, for å si det sånn. Jeg var imponert over hvor nært fotografen hadde kommet, eller hvor bra kvalitet det var på zoom-en. Kommentaren på bildet lød derimot: "uklarheten på fuglens kinn ødelegger litt", "synes ikke helt om at det ligger fuglefrø der" og "pinnen i forgrunnen ødelegger helhetsinntrykket."

Huff, man må kanskje være litt hardhudet, for noe konstruktiv kritikk var det lite av.

Skrevet
Huff, man må kanskje være litt hardhudet, for noe konstruktiv kritikk var det lite av.

Sånn fordi jeg lurer, hva er konstruktiv kritikk i et sånt tilfelle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...