Gjest Rideskole og rideskolehester Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Hvorfor reagerer ingen på gamle, slitne rideskolehester som går 3-4 timer om dagen? Skolen i nabokommunen driver slik, og jeg forstår det ikke. Hester på 30-35 år (islands) daffer rundt time etter time. Barna spraker og hærjer med de. ingen griper inn. alle har ikke sko på beina, og de får ikke på seg dekken når det er kaldt. stallen stinker. Hva syntes dere om dette?
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Hvorfor reagerer ingen på gamle, slitne rideskolehester som går 3-4 timer om dagen? Skolen i nabokommunen driver slik, og jeg forstår det ikke. Hester på 30-35 år (islands) daffer rundt time etter time. Barna spraker og hærjer med de. ingen griper inn. alle har ikke sko på beina, og de får ikke på seg dekken når det er kaldt. stallen stinker. Hva syntes dere om dette? Rideskolehester som går og går og går og aldri får fri, står inne hele dagen, blir ridd "ihjel", blir ridd med for liten/for stor sal etc, har all min sympati. Det at noen hester går barfot kan være hensiktsmessig for den hesten, det kan være hovlidelser etc som er årsak til dette. Så lenge hesten ikke er sårbeint og får hovpleie så er ikke dette noe å bekymre seg for. Hester trenger ikke dekken selv om det er kaldt, det er veldig misforstått, de utvikler pels som beskytter dem. Men hvis hesten sliter med stive ledd etc, så kan det være hensiktsmessig med dekken. Hva mener du med at stallen stinker? Jeg har til gode å komme i en stall som lukter blomster, en stall vil alltid ha en "stank", men hvis det lukter av mugg og ammoniakk, så er ikke dette bra. Svært viktig med godt inneklima i staller, på like linje som det er viktig i hus. Hvis det er grunn til bekymring, så ville jeg tatt kontakt med mattilsynet/veterinær og gitt bekymringsmelding. Hilsen ei som har drever med hest i 20 år
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Rideskolehester som går og går og går og aldri får fri, står inne hele dagen, blir ridd "ihjel", blir ridd med for liten/for stor sal etc, har all min sympati. Det at noen hester går barfot kan være hensiktsmessig for den hesten, det kan være hovlidelser etc som er årsak til dette. Så lenge hesten ikke er sårbeint og får hovpleie så er ikke dette noe å bekymre seg for. Hester trenger ikke dekken selv om det er kaldt, det er veldig misforstått, de utvikler pels som beskytter dem. Men hvis hesten sliter med stive ledd etc, så kan det være hensiktsmessig med dekken. Hva mener du med at stallen stinker? Jeg har til gode å komme i en stall som lukter blomster, en stall vil alltid ha en "stank", men hvis det lukter av mugg og ammoniakk, så er ikke dette bra. Svært viktig med godt inneklima i staller, på like linje som det er viktig i hus. Hvis det er grunn til bekymring, så ville jeg tatt kontakt med mattilsynet/veterinær og gitt bekymringsmelding. Hilsen ei som har drever med hest i 20 år Hestene går uten sko f. eks. på bakbeina, for å sprare penger til hovslager. Dette med dekken skjønner jo jeg og, alle trenger ikke det. Men når det er gamle, grå hester som begynner å bli tynne (spiser dårlig), og har derfor dårlig pels ikke får på dekken, men hesten til "sjefen" har på, da handler det om prioriteringer. Har selv tre hester (i en annen stall), har syntes jeg det nesten lukter godt, men når jeg kommer inn i stallen det er snakk om, da må jeg nesten holde meg for nesa. Stinker hestepiss, rett og slett. Og møkk..
Gjest Langsyne Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Hvorfor reagerer ingen på gamle, slitne rideskolehester som går 3-4 timer om dagen? Skolen i nabokommunen driver slik, og jeg forstår det ikke. Hester på 30-35 år (islands) daffer rundt time etter time. Barna spraker og hærjer med de. ingen griper inn. alle har ikke sko på beina, og de får ikke på seg dekken når det er kaldt. stallen stinker. Hva syntes dere om dette? Hadde sendt mattilsynet/dyrebeskyttelsen dit for en sjekk. En venninne gjorde det, og de måtte legge ned etterpå.
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Hestene går uten sko f. eks. på bakbeina, for å sprare penger til hovslager. Dette med dekken skjønner jo jeg og, alle trenger ikke det. Men når det er gamle, grå hester som begynner å bli tynne (spiser dårlig), og har derfor dårlig pels ikke får på dekken, men hesten til "sjefen" har på, da handler det om prioriteringer. Har selv tre hester (i en annen stall), har syntes jeg det nesten lukter godt, men når jeg kommer inn i stallen det er snakk om, da må jeg nesten holde meg for nesa. Stinker hestepiss, rett og slett. Og møkk.. Okey, det høres ikke bra ut. Hvis hestene spiser dårlig så må de få veterinærsjekk, evnt kvaliteten på foret må sjekkes. Generellt, hvis hestene på stallen blir vanskjøtt, slik det kan høres ut som her, så ville jeg sendt inn en bekymringsmelding slik foreslått, også håpe at det blir gjort drastiske endringer. Det luktet ofte hestepiss i den stallen jeg var i for en del år tilbake, det var hovedsaklig et resultat av at det ikke hadde blitt flidd på det tidspunktet jeg var der (men det ble det når folk begynte å dukke opp i stallen utover etterm/kveld), og at det var dårlig ventilasjon/lufting.
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Hadde sendt mattilsynet/dyrebeskyttelsen dit for en sjekk. En venninne gjorde det, og de måtte legge ned etterpå. Jeg kan nevne at den stallen jeg nevnte i mitt forrige innlegg også ble lagt ned. Det var ikke forsvarlig inneklima, manglende nødutgang og diverse andre ting. Send en bekymringsmelding, det er bra du engasjerer deg
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Dette handler kun om de to eldste hestene da. De blir ikke vanskjøttet, men de er gamle, og spiser lite. da ville jeg enten latt de få slippe, eller pensjonert de. men en rideskole går jo ikke rundt av seg selv,,.
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Dette handler kun om de to eldste hestene da. De blir ikke vanskjøttet, men de er gamle, og spiser lite. da ville jeg enten latt de få slippe, eller pensjonert de. men en rideskole går jo ikke rundt av seg selv,,. Da er det kanskje på tide å bytte ut hestene i skolen. Hvis de ikke får veterinærundersøkelser når det trengs, regelmessig hovpleie etc, så er det faktisk vanskjøtsel.
Gjest Gjest hestejente Skrevet 20. desember 2008 #9 Skrevet 20. desember 2008 Stort sett alle rideskolehester går uten sko på bakbeina. Dette er av sikkerhetshensyn, slik at hvis de sparker når en annen hest kommer for tett opp til rumpa, så blir evt skader på hest og den andre rytteren mindre. Det har ingenting med å spare penger til hovslager å gjøre. Det er heller ikke dyreplageri.
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #10 Skrevet 20. desember 2008 (endret) Stort sett alle rideskolehester går uten sko på bakbeina. Dette er av sikkerhetshensyn, slik at hvis de sparker når en annen hest kommer for tett opp til rumpa, så blir evt skader på hest og den andre rytteren mindre. Det har ingenting med å spare penger til hovslager å gjøre. Det er heller ikke dyreplageri. Når en hest ikke har sko på alle ben vil det si at den ikke går jevnt, og den vil kunne få belastningsskader over lengre tid. Det blir som om du skulle gått kun med en sko sjøl, over tid ville det blitt en belastning for kroppen din. Men nå vet ikke jeg om dette skjer periodemessig, eller om hestene går slik konstant. J Pga hovproblemer fikk min gamle hest kun sko på frembeina for en periode, dette i samråd med hovslager. Men dette var kun for en periode, og han ble nøye fulgt opp av hovslager for å sjekke at balansen ble riktig. Jeg vil jo egentlig anta at noen som driver et ridesenter følger nøye opp med sånne ting, men for all del, jeg har sett ridesentre fra helvete.. TS, kan du ikke høre med en hovslager om hva h*n mener om dette da? Endret 20. desember 2008 av Pjukset
Gjest *lucky* Skrevet 20. desember 2008 #11 Skrevet 20. desember 2008 Stort sett alle rideskolehester går uten sko på bakbeina. Dette er av sikkerhetshensyn, slik at hvis de sparker når en annen hest kommer for tett opp til rumpa, så blir evt skader på hest og den andre rytteren mindre. Det har ingenting med å spare penger til hovslager å gjøre. Det er heller ikke dyreplageri. Dette håper jeg virkelig er feil! Feil skoing kan bli dyreplageri da det ofte får konsekvenser for hestene etterhvert.
Gjest Gjest hestejente Skrevet 20. desember 2008 #12 Skrevet 20. desember 2008 Når en hest ikke har sko på alle ben vil det si at den ikke går jevnt, og den vil kunne få belastningsskader over lengre tid. Det blir som om du skulle gått kun med en sko sjøl, over tid ville det blitt en belastning for kroppen din. Men nå vet ikke jeg om dette skjer periodemessig, eller om hestene går slik konstant. J Pga hovproblemer fikk min gamle hest kun sko på frembeina for en periode, dette i samråd med hovslager. Men dette var kun for en periode, og han ble nøye fulgt opp av hovslager for å sjekke at balansen ble riktig. Jeg vil jo egentlig anta at noen som driver et ridesenter følger nøye opp med sånne ting, men for all del, jeg har sett ridesentre fra helvete.. TS, kan du ikke høre med en hovslager om hva h*n mener om dette da? Så lenge høvene er beskjært riktig i forhold til at hesten kun har sko på frambeina, så er det ikke noe problem. Vi har hovslager med fagbrev på våre hester, og han beskjærer hestene regelmessig, også de som kun har sko på frambeina.
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #13 Skrevet 20. desember 2008 Så lenge høvene er beskjært riktig i forhold til at hesten kun har sko på frambeina, så er det ikke noe problem. Vi har hovslager med fagbrev på våre hester, og han beskjærer hestene regelmessig, også de som kun har sko på frambeina. Så lenge hestene følges opp nøye av dyktig hovslager som i tillegg har barfot-kunnskap, så trenger ikke dette være et problem. Men jeg må understreke at det er svært viktig at hovslageren har utstrakt kunnskap om barfot-tilværelsen i tillegg. TS, så lenge du ikke kan se at hestene halter, er urene i gangen etc, så trenger det ikke bety at dette er noe fare for hestene. Det at de er tynne og ikke spiser kan være at de har tannproblemer, mageproblemer etc, og for alt du vet så kan det jo være at veterinær allerede har sjekket dette. Men igjen, hvis du er i tvil, ta en tlf til mattilsynet, det er bedre med en tlf for mye enn en for lite. For øvrig kjenner jeg ikke til mange rideskoler som kun skor hestene på frembena. I vinterhalvåret kan dette gi hestene en stor utfordring å gå med to ben uten brodder, det er glatt, de spenner seg for å ikke gå på trynet i luftegården. Men for all del, mange rideskolehester får knapt gå ute, så det anses kanskje ikke som et problem. Mattilsynets krav er kun 1 time utgang daglig, og da er faktisk en evnt ridetur inkl i denne såkallte "utegangen". DET er dyremishandling det.
Gjest Gjest hestejente Skrevet 20. desember 2008 #14 Skrevet 20. desember 2008 Vi har boots på bakbeina når det er glatt, alle hestene våre er ute flere timer om dagen, så det er ikke noe problem. De aller fleste rideskolehester jeg har vært borti, og det begynner etterhvert å bli endel, har hatt sko kun på frembeina om vinteren. Man trenger jo ikke å ha så veldig god greie på barforskoing for at hestene skal gå uten sko! Vet man hvordan vinklene på en hov skal være, og hvordan en frisk hov ser ut, så har man kommet langt! Akkurat i den stallen ts skrivder om, så vi jeg tro at det er andre problemer som er mye mer alvorlige enn at hestene går uten sko på bakbeina..
Gjest Skrevet 20. desember 2008 #15 Skrevet 20. desember 2008 Grunnen til at man burde ha god kunnskap om barfot hvis hesten skal være der er vel pga det er større fare for å ødelegge/skade en barfot hest om man ikke har kunnskapen. Nå vet jeg ikke hvordan det er nå, men jeg fikk beskjed om at skulle man være hovslager og også være innom barfot hester måtte man ta eget kurs/eget fag for å kunne gjøre det.
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #16 Skrevet 20. desember 2008 Vi har boots på bakbeina når det er glatt, alle hestene våre er ute flere timer om dagen, så det er ikke noe problem. De aller fleste rideskolehester jeg har vært borti, og det begynner etterhvert å bli endel, har hatt sko kun på frembeina om vinteren. Man trenger jo ikke å ha så veldig god greie på barforskoing for at hestene skal gå uten sko! Vet man hvordan vinklene på en hov skal være, og hvordan en frisk hov ser ut, så har man kommet langt! Akkurat i den stallen ts skrivder om, så vi jeg tro at det er andre problemer som er mye mer alvorlige enn at hestene går uten sko på bakbeina.. Kjempebra å høre at dere bruker boots og at de er ute, jeg bare tenkte på alle de ridesentrene som ikke tar slike hensyn. Selvsagt har man kommet lang hvis man vet hvordan vinkler på hoven skal være og hvordan en frisk hov ser ut, men jeg har selv hatt barfothest og må innrømme at de som hadde barfotkunnskap var flinkere til å oppdage skjult sopp og diverse. Samme det, jeg er enig med deg at denne stallen ser ut til ha mer alvorlige problemer enn at hestene går uten sko på bakbeina. Mattillsynet sjekker opp, og hvis det er noe så vil hesteeier få en viss tid på seg til å gjøre forbedringer. Mange hesteeiere gjør ting i beste mening og trenger noen til å hjelpe dem få opp øya.
Gjest Gjest hestejente Skrevet 20. desember 2008 #17 Skrevet 20. desember 2008 Kjempebra å høre at dere bruker boots og at de er ute, jeg bare tenkte på alle de ridesentrene som ikke tar slike hensyn. Selvsagt har man kommet lang hvis man vet hvordan vinkler på hoven skal være og hvordan en frisk hov ser ut, men jeg har selv hatt barfothest og må innrømme at de som hadde barfotkunnskap var flinkere til å oppdage skjult sopp og diverse. Samme det, jeg er enig med deg at denne stallen ser ut til ha mer alvorlige problemer enn at hestene går uten sko på bakbeina. Mattillsynet sjekker opp, og hvis det er noe så vil hesteeier få en viss tid på seg til å gjøre forbedringer. Mange hesteeiere gjør ting i beste mening og trenger noen til å hjelpe dem få opp øya. Vi er nok ganske enige når alt kommer til alt:)
Gjest Page Skrevet 20. desember 2008 #18 Skrevet 20. desember 2008 Jeg synes ikke hester skal brukes i rideskole i altfor mange år. Eldre hester bør i hvert fall få slippe det. Datteren min og hennes venninne overtok to eldre hester fra rideskolen i sommer. Dette var hester vi kjente godt, etter å ha gått på denne rideskolen i flere år. Nå har de utegangsstall, kun disse to jentene og vi foreldre å forholde seg til, mer regelmessig stell, og mer variert ridning enn på rideskolen. De har virkelig blomstret opp! Personlighetene har kommet fram, og de viser tydelig at de trives med livet. Den ene hesten, som vi så på som en hest som var så snill at den fant seg i alt, den som alle nybegynnere ble satt på, og som sto bom stille når man stelte den, viser helt nye sider av seg selv. Han har blitt både sprek og mer egenrådig. Hele holdningen hans er endret, nå ser han oppvakt og levende ut. Vi skjønner jo nå at han faktisk var fullstendig apatisk da han sto på rideskolen. Den andre, som vi før mente var en litt sta og lunefull hest, viser seg nå som en skikkelig go'ing, stø som et fjell og snill som et lam.
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #19 Skrevet 20. desember 2008 Jeg synes ikke hester skal brukes i rideskole i altfor mange år. Eldre hester bør i hvert fall få slippe det. Datteren min og hennes venninne overtok to eldre hester fra rideskolen i sommer. Dette var hester vi kjente godt, etter å ha gått på denne rideskolen i flere år. Nå har de utegangsstall, kun disse to jentene og vi foreldre å forholde seg til, mer regelmessig stell, og mer variert ridning enn på rideskolen. De har virkelig blomstret opp! Personlighetene har kommet fram, og de viser tydelig at de trives med livet. Den ene hesten, som vi så på som en hest som var så snill at den fant seg i alt, den som alle nybegynnere ble satt på, og som sto bom stille når man stelte den, viser helt nye sider av seg selv. Han har blitt både sprek og mer egenrådig. Hele holdningen hans er endret, nå ser han oppvakt og levende ut. Vi skjønner jo nå at han faktisk var fullstendig apatisk da han sto på rideskolen. Den andre, som vi før mente var en litt sta og lunefull hest, viser seg nå som en skikkelig go'ing, stø som et fjell og snill som et lam. Absolutt, rideskolehester bør skiftes ut med jevne mellomrom, og de hestene som viser tydelige tegn på å ikke trives med rideskolehest-tilværelsen bør få slippe. Men jeg har opplevd svært gode rideskoler, hvor hestene får mye variasjon, kanskje kun går i rideskolen 3 timer i uka, så får de gå på tur 3 ganger i uka, og har en fridag. I tillegg får de gå ute hele dagen på store beiter. Dette er hester som virkelig trives og har det bra, dessverre er slike rideskoler etter mitt skjønn en mangelvare.
Gjest Page Skrevet 20. desember 2008 #20 Skrevet 20. desember 2008 Absolutt, rideskolehester bør skiftes ut med jevne mellomrom, og de hestene som viser tydelige tegn på å ikke trives med rideskolehest-tilværelsen bør få slippe. Men jeg har opplevd svært gode rideskoler, hvor hestene får mye variasjon, kanskje kun går i rideskolen 3 timer i uka, så får de gå på tur 3 ganger i uka, og har en fridag. I tillegg får de gå ute hele dagen på store beiter. Dette er hester som virkelig trives og har det bra, dessverre er slike rideskoler etter mitt skjønn en mangelvare. Jupp, helt enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå