Pjukset Skrevet 23. desember 2008 #81 Del Skrevet 23. desember 2008 Har en svigerslektning som har kalt barnet sitt Desiree..haha..en baby som heter begjær, det er noe galt med det.. I tillegg 2: Alle navn som er supermoteriktige..tenk på at barnet ditt må hete dette resten av livet. Feks Leander, Nathaniel o.l..den mannlige ekvivalenten til strippernavnene. Nå er det ingen som uttaler navnet Desirè slik at det skal kunne mistolkes som "begjær". Hva med navene Odd, Frank, Randi? Og ikke minst Fanny? Hva med Synnøve, vil du forbinde ei som heter Synnøve med en ost? eller ei som heter Maria med ei jomfru? Hva er det som gjør at du assosierer Leander o.l med strippernavn? Kjære vene, skal man la være å kalle barna sine ting fordi de kan assosieres med det ene og det andre, så ville man kunne utelukket mange navn. Hvis noen ringer meg og presenterer seg som Leander så vil jeg da vitterlig ikke tenke noe som helst om han som person utfra navnet hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cederic Rueben Skrevet 23. desember 2008 #82 Del Skrevet 23. desember 2008 Så og forstå et harry navn er et navn som man synes er stygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 23. desember 2008 #83 Del Skrevet 23. desember 2008 Uansett hvordan man uttaler navnet betyr det jo fortsatt begjær..''alle'' navn har jo en betydning f.eks. marit betyr perle, viktor betyr seierherre osv. Uttrykte meg uklart der, jeg mener ikke at Leander er et strippernavn, men at det er pretensiøst, og i mine øyne i samme kategori som Naomi Estelle, Jeanette Chanielle(fra virkeligheten) og andre lignende jentenavn som jeg assosierer med ''kunstner''navnene til strippere. Men navn kan være stygge uten å være harry... Når en sier at et navn er harry mener jeg at en assosiasjon til navnet kan være harrykulturen, ikke at jeg tror at personen er verken slik eller sånn kun pga navnet. Selvfølgelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 23. desember 2008 #84 Del Skrevet 23. desember 2008 Uansett hvordan man uttaler navnet betyr det jo fortsatt begjær..''alle'' navn har jo en betydning f.eks. marit betyr perle, viktor betyr seierherre osv. Uttrykte meg uklart der, jeg mener ikke at Leander er et strippernavn, men at det er pretensiøst, og i mine øyne i samme kategori som Naomi Estelle, Jeanette Chanielle(fra virkeligheten) og andre lignende jentenavn som jeg assosierer med ''kunstner''navnene til strippere. Men navn kan være stygge uten å være harry... Når en sier at et navn er harry mener jeg at en assosiasjon til navnet kan være harrykulturen, ikke at jeg tror at personen er verken slik eller sånn kun pga navnet. Selvfølgelig Selv om du synes det er logisk å bøye og vende på navnet til det ligner mest mulig på et annet ord, så betyr ikke det at det er rett.... Navneguiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 24. desember 2008 #85 Del Skrevet 24. desember 2008 I dag hørte jeg om ei jente som heter Kiana Silke (Silke var ikke etternavn). Det er vel noe av det snodigste navnet jeg har hørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #86 Del Skrevet 24. desember 2008 Andre harrye navn er Leif turid elsebeth kevin agnethe siw iren gunhild torill thea jan roger rune kåre rudolf sigurd sigve sigbjørn gro gry tom davy jens børre børge hans åge åke albert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 26. desember 2008 #87 Del Skrevet 26. desember 2008 Woho! Mitt navn er visst ikke harry! Så nå mange navn her inne som både venner og familie/søsken heter som jeg absolutt ikke synst er harry! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 26. desember 2008 #88 Del Skrevet 26. desember 2008 Kom forresten på noen typer navn jeg synes er harry... Alt som ender på lee, lou eller belle. Altså type amerikanske navn som Marylou, Jennylee, Rosabelle osv. Det er veldig typiske "white trash" navn. Jeg greier ikke å ta folk seriøst om de heter slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 26. desember 2008 #89 Del Skrevet 26. desember 2008 navn som Marylou, Jennylee, Rosabelle osv. Det er veldig typiske "white trash" navn. Jeg greier ikke å ta folk seriøst om de heter slikt. Det hørtes jo på ingen måte forutinntatt ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 26. desember 2008 #90 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg er klar over at det høres veldig forutintatt ut Men har fått bekreftet fra venner over hele USA at det er veldig vanlige navn i "white trash" kulturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 26. desember 2008 #91 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg er klar over at det høres veldig forutintatt ut Men har fått bekreftet fra venner over hele USA at det er veldig vanlige navn i "white trash" kulturen. Hehe, joda, men man skal jo ikke la være å ta folk seriøst utfra hva de heter åkkesom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 26. desember 2008 #92 Del Skrevet 26. desember 2008 Det avhenger jo av situasjon da, det sier seg selv. Om jeg treffer noen i jobbsammenheng som heter Marylou stempler jeg jo ikke damen med en gang. Men når jeg ser myspace-profiler av jenter med miniolaskjorts og cowboyhatt med "hiiiii my name is maryloooou"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #93 Del Skrevet 27. desember 2008 Synes jeg kan bidra med et par: Chris-Johnny Anders Bertheus Steve (med norsk uttale) Må dessverre si at alle overnevnte navn finnes i den nærmeste slekt (er riktig nok inngift) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grauthild Skrevet 27. desember 2008 #94 Del Skrevet 27. desember 2008 Synes dette er litt vanskelig. Jeg tror det kan ha noe med tradisjoner å gjøre. I min barndom var navn som Monica, Jeanett, André, Kai, Roger og Cato harry navn. Få barn får disse navnene i dag, men når dagens barn blir foreldre er kanskje disse aktuelle for gjenbruk. Da har navnene mistet noe av den litt unaturlige utenlandske klangen de hadde som nye, og fremtidige generasjoner vil neppe reflektere over at de en gang var regnet som lavstatusnavn. ("Monica-Anita er et fint gammelt navn, og selvfølgelig ikke harry; bestemor het det jo!") Det er en teori iallfall. Litt rart dette at det ofte er "nye" navn med unødig utenlandsk vri man tenker på som harry. For meg blir det lett slik at jeg regner som harry navn som bærer preg av å være direkteimportert, gjerne med spesielle skrivemåter og unødig bruk av c, h, x og z. Ser fort ned på foreldre som gir ungene sine "historieløse" navn, men er jo klar over at jeg før eller senere vil møte meg selv i døra Navn jeg ser på som harry i dag: (For meg er det først og fremst når navnet kombineres med trauste norske etternavn at harryalarmen piper). Jessica Charlén Beatrice Natalie Marielle Kevin Noah Maximilian Leander Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestt Skrevet 28. desember 2008 #95 Del Skrevet 28. desember 2008 Er Leander et nytt navn? Lillebroren min heter det til mellomnavn, og han er oppkalt etter oldefaren min. Jeg synes det er fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #96 Del Skrevet 28. desember 2008 Kom forresten på noen typer navn jeg synes er harry... Alt som ender på lee, lou eller belle. Altså type amerikanske navn som Marylou, Jennylee, Rosabelle osv. Det er veldig typiske "white trash" navn. Jeg greier ikke å ta folk seriøst om de heter slikt. Michell-lee, og vips ble du white trash Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 28. desember 2008 #97 Del Skrevet 28. desember 2008 Joa, om jeg hadde vært en gutt så. Michell er ikke et jentenavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chosa Skrevet 28. desember 2008 #98 Del Skrevet 28. desember 2008 Hmm, navnet mitt er visst utslitt og det er ikke populært med c og h, men jeg liker det jeg:D Selv ville jeg aldri døpt barna mine Rune, Cato, Tommy, Robin, Jeanett, Belinda, Carina, Roger, Monica, Ronja, Tanya, Trine osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #99 Del Skrevet 28. desember 2008 Joa, om jeg hadde vært en gutt så. Michell er ikke et jentenavn. Feil. Det er et jentenavn. "Michell Betydning: Hvem er som Gud? Forklaring: Jentenavnet er (sannsynligvis) en variant av Michelle, som er en feminin form av Michel, som er en fransk form av Mikael, som kommer fra det hebraiske navnet Miyka'el som betyr "hvem er som Gud?". " http://www.norskenavn.no/navn.php?id=9780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 28. desember 2008 #100 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Vår franske lærer på ungdomsskolen (merk: Ikke fransklærer, men vanlig lærer fra frankrike), som hadde drevet med navneforskning før han ble lærer, sa noe annet Edit: Altså den franske opprinnelsen. At folk i andre land tar navn og putter dem på hvilket kjønn som helst er jo ikke akkurat uvanlig. Men ifølge ham er den eneste korrekte stavemåten for at det skal være et jentenavn i Frankrike to l-er og e på slutten. Og merkelig nok stoler jeg mer på ham enn en side om NORSKE navn, når dette er et fransk navn. Endret 28. desember 2008 av Grafica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå