Pjukset Skrevet 28. desember 2008 #101 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg kjenner en gutt fra Italia, han heter Michell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IQ eller? Skrevet 28. desember 2008 #102 Del Skrevet 28. desember 2008 Vår franske lærer på ungdomsskolen (merk: Ikke fransklærer, men vanlig lærer fra frankrike), som hadde drevet med navneforskning før han ble lærer, sa noe annet Det er sikkert fransklæreren din som har definisjonsmakt på om foreldre rundt om i Europa gjør rett når de kaller døtrene sine Michell og ikke Michelle Om han hadde peiling på navneforsking burde han strengt tatt vite at navn endres og nye oppstår hele tiden. Edit: Altså den franske opprinnelsen. At folk i andre land tar navn og putter dem på hvilket kjønn som helst er jo ikke akkurat uvanlig. Men ifølge ham er den eneste korrekte stavemåten for at det skal være et jentenavn i Frankrike to l-er og e på slutten. Og merkelig nok stoler jeg mer på ham enn en side om NORSKE navn, når dette er et fransk navn. Merkelig nok ja. Hvordan tror du nye navn oppstår? Først når språklærere rundt om i verden gir klarsignal om å bruke navn på en annen måte enn den opprinnelige bruken? Jeg har et gresk navn, som har fått en norsk versjon. Ingen betviler legitimiteten av denne norske versjonen som et eget navn, selv om navnet det stammer fra ikke er norsk. Forøvrig finnes det ikke bare norske sider som beskriver Michell som et jentenavn. http://www.babynamer.com/Michell "The French feminine forms of this name have been adopted by a large number of European languages. Though ultimately derived from the Hebrew original, their closest ancestor is the male French name Michel" Her står det forrsesten at Michell stammer fra Michael som er et hebraisk navn, altså er ikke herkomsten til navnet Michell fransk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 28. desember 2008 #103 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hm...hva er harry navn?.. Bjarne Kåre Johnny Ronny Kaj Kevin Camilla Linda Lindy Melissa Jeanette Endret 28. desember 2008 av *Ulla* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Princess_Peach Skrevet 28. desember 2008 #104 Del Skrevet 28. desember 2008 Det er sikkert fransklæreren din som har definisjonsmakt på om foreldre rundt om i Europa gjør rett når de kaller døtrene sine Michell og ikke Michelle Om han hadde peiling på navneforsking burde han strengt tatt vite at navn endres og nye oppstår hele tiden. Merkelig nok ja. Hvordan tror du nye navn oppstår? Først når språklærere rundt om i verden gir klarsignal om å bruke navn på en annen måte enn den opprinnelige bruken? Jeg har et gresk navn, som har fått en norsk versjon. Ingen betviler legitimiteten av denne norske versjonen som et eget navn, selv om navnet det stammer fra ikke er norsk. Forøvrig finnes det ikke bare norske sider som beskriver Michell som et jentenavn. http://www.babynamer.com/Michell "The French feminine forms of this name have been adopted by a large number of European languages. Though ultimately derived from the Hebrew original, their closest ancestor is the male French name Michel" Her står det forrsesten at Michell stammer fra Michael som er et hebraisk navn, altså er ikke herkomsten til navnet Michell fransk Men én ting mener jeg er navnet Michel/Michelle når det gjelder hvorvidt dette er gutte- eller jentenavn. Verre synes jeg da at det er med alle de norske jentene som heter Vanja. Dette er jo egentlig et guttenavn på russisk, eller, det er en koseform av navnet Ivan. (Se for eksempel teaterstykket "Onkel Vanja" av Tsjekhov.) Sasja/Sasha er også et sånt russisk kosenavn (for Aleksander) som egentlig er et guttenavn, men som brukes både på gutter og jenter i mange andre land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #105 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg kjenner en gutt fra Italia, han heter Michell Hva er harry med det? Hvis du tenker på jentenavnet så skrives det Michelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 29. desember 2008 #106 Del Skrevet 29. desember 2008 Verre synes jeg da at det er med alle de norske jentene som heter Vanja. Dette er jo egentlig et guttenavn på russisk, eller, det er en koseform av navnet Ivan. (Se for eksempel teaterstykket "Onkel Vanja" av Tsjekhov.) Er Vanja et ille jentenavn mener du? Kari er et vanlig jentenavn i Norge, men er et guttenavn i Finland. Uffa uff! Synes Vanja er pent jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 29. desember 2008 #107 Del Skrevet 29. desember 2008 Hva er harry med det? Hvis du tenker på jentenavnet så skrives det Michelle. Hvis du hadde lest innleggene før meg vedrørende dette navnet, så kanskje du hadde forstått innholdet i dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 29. desember 2008 #108 Del Skrevet 29. desember 2008 Er Vanja et ille jentenavn mener du? Kari er et vanlig jentenavn i Norge, men er et guttenavn i Finland. Uffa uff! Synes Vanja er pent jeg Jeg personlig liker ikke navnet Vanja, men liker Kari. Laila og Laura kan jeg også styre meg for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #109 Del Skrevet 29. desember 2008 Hvis du hadde lest innleggene før meg vedrørende dette navnet, så kanskje du hadde forstått innholdet i dette innlegget. Men det gjorde jeg ikke. Ble mye utheving her, ja. Neida, jeg mente ikke å være pirkete, men forstod det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 21. januar 2009 #110 Del Skrevet 21. januar 2009 Er enig i veldig mange navn i denne tråden er harry, men jeg synes ikke Leander, Nikolai og andre "nymotens" navn er harry, er mere snobbete i min verden. Tror Jennifer og Jessica, Vanessa, Desire, og andre typiske Kløftanavn scorer høyest i min kategori. I tillegg til Camilla, Linda og Therese... Alle guttenavn på R er harry, og det samme er Tom, Andre, Kaj og Jonny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest m Skrevet 22. januar 2009 #111 Del Skrevet 22. januar 2009 Uttrukket "Harry" mener jeg stammer fra at sjøfolk kom hjem og kalte barna sine etter britiske kongelige. Harry er vanlig blant disse. Så da fikk barn av sjøfolk navn etter britiske aristokrater. Fint skulle det være. Så når navn og "sosial status" ikke harmonerer blir det feil. Man fikk en haug med lømmler med fancy navn. Det værste blir når barna heter: Michelle (all time værste navnet) Krokbekken Jeanette Nordgutu Chantel Olsen Monique Grasmo Barffff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #112 Del Skrevet 22. januar 2009 Monique Grasmo Kanskje foreldrene forsøker å oppveie for horrible etternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Skrevet 22. januar 2009 #113 Del Skrevet 22. januar 2009 Jepp, jeg har vært på campingtur, med besteforeldre for mange år siden da jeg var liten. Men det har jo stor relevans for temaet harry navn, jeg ser den! Forøvrig syns jeg resten av innlegget ditt var fantastisk saklig at f.eks navnet Wenche formindes med å ikke være kjent for dyrking av finkultur og det intellektuelle. Herlig konklusjon. hehe da hadde jeg flaks! Mitt navn skrives med k ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 24. januar 2009 #114 Del Skrevet 24. januar 2009 Smaken er som baken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. januar 2009 #115 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Uttrukket "Harry" mener jeg stammer fra at sjøfolk kom hjem og kalte barna sine etter britiske kongelige. Harry er vanlig blant disse. Så da fikk barn av sjøfolk navn etter britiske aristokrater. Fint skulle det være. Så når navn og "sosial status" ikke harmonerer blir det feil. Man fikk en haug med lømmler med fancy navn. Det værste blir når barna heter: Michelle (all time værste navnet) Krokbekken Jeanette Nordgutu Chantel Olsen Monique Grasmo Barffff Jeg kjenner en ung dame som heter Xxxx-Xxxx Xxxxx. Feil aksent er det, også . Inlägget ändrat. Se reglerne, det är inte lov att med fullt namn identifiera sig själv eller andra. /Furstina (mod) Endret 25. januar 2009 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 25. januar 2009 #116 Del Skrevet 25. januar 2009 Synes det er harry/stygt med veldig typisk utenlandske navn, særlig når man har norsk etternavn. Pluss unødvendige x'er, z'er og c'er, samt h på slutten. Leste en gang om ei jente som het Zarah.... Hva er galt med Sara liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #117 Del Skrevet 25. januar 2009 Har du et solid og rotekte norsk navn, både fornavn og etternavn, så er det høystatus i Norge. Stammer fornavnet fra Telemark og etternavnet fra Hardangervidda, kan du stole på at du er norsk og har et høystatusnavn. Derimot, har du et utenlandsk navn kombinert med et norsk etternavn er det harry. F.eks. Monique og et typisk norsk etternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 25. januar 2009 #118 Del Skrevet 25. januar 2009 Når ble Camilla et harry navn??? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå