Gjest Drømmer om baby Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Hei! Nå er det snart et år siden vi ble prøvere, og skal nå utredes. Var til legen i dag, og fikk beskjed om å komme tilbake på dag tre i syklusen for å ta blodprøve. Glemte å spørre hvorfor dette bør skje på akkurat dag tre, noen her som vet? Jeg venter dessverre mensen i jula, og legekontoret er ikke åpent hver dag. Hva skjer hvis jeg kommer på dag to eller fire i syklusen, i steden for dag tre, kan jeg ikke stole på resultatene fra blodprøvene da? Videre skal jeg ta innvendig ultralyd, hva gjør de og hva sjekker de da? Håper jeg kan få hjelp av dere! Skulle selvsagt ha spurt legen om alt dette, men var så lykkelig over å bli tatt på alvor og bli henvist videre, så glemte all fornuft...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Hei! Nå er det snart et år siden vi ble prøvere, og skal nå utredes. Var til legen i dag, og fikk beskjed om å komme tilbake på dag tre i syklusen for å ta blodprøve. Glemte å spørre hvorfor dette bør skje på akkurat dag tre, noen her som vet? Jeg venter dessverre mensen i jula, og legekontoret er ikke åpent hver dag. Hva skjer hvis jeg kommer på dag to eller fire i syklusen, i steden for dag tre, kan jeg ikke stole på resultatene fra blodprøvene da? Videre skal jeg ta innvendig ultralyd, hva gjør de og hva sjekker de da? Håper jeg kan få hjelp av dere! Skulle selvsagt ha spurt legen om alt dette, men var så lykkelig over å bli tatt på alvor og bli henvist videre, så glemte all fornuft... Da ville jeg ringt legekontoret for å avtale hvilke dager du skal komme om du ikke treffer en åpen dag på legekontoret i jula. Jeg tok da prøven dagen etter når jeg traff på helg. Grunnen til at de skal ta på de og de dagene er fordi de måler nivået av hormoner i blodet ditt på forskjellige steder i syklusen din for å finne ut om noe er unormalt med hormonene. Jeg tok vel fire prøver eller noe gjennom syklusen om jeg ikke husker feil. På innvendig ultralyd sjekker de hvordan det ser ut i livmoren og hvordan eggledere og eggstokker ser ut. Det er IKKE vondt. De putter en tynn stav (likner på en tynn lang dildo) opp i vagina og kikker rundt. Jeg måtte gjøre dette med kontrastvæske også siden de ikke fant noe feil med meg. Da viste det seg at den ene egglederen var tett. Denne undersøkelsen var ganske vond, men ikke forferdelig.Og det er ikk enoe de gjør på første undersøkelse uansett. Det er veldig lurt av deg å skrive ned alle datoer nå, for mens og når du tar tester og slikt forå holde litt oversikten selv også. Lykke til Har dere forresten fått beskjed om å levere sædprøve? Veldig greit å gjøre dette tidlig også.
Gjest ts Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Tusen takk for utfyllende svar! Hvis dag tre i syklusen er en dag legekontoret er stengt, måtte jeg vente til neste gang jeg fikk mensen igjen, sa legen da jeg var der. Det har jeg ikke tålmodighet til, vil vite nå... Derfor jeg tenkte noen av dere kanskje vet hva som da evt er best av dag to eller fire. Spurte om sædprøve. Legen sa at først ville de sjekke blodprøve og om jeg har pco (eller hva det heter). Hvis de ikke fant noe galt med disse prøvene, vil samoberen og jeg bli innkalt til samtale på sykehuset, og da vil neste steg bli sædprøve. De kunne vist ikke sjekke det på legekontoret, i følge henne...
Gjest ts Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Når i syklusen tar de innvendig ultralyd, de gjør vel ikke det når jeg har mensen?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Jeg fikk to blodprøvehenvisninger/skjemaer fra gynekolog... Ene skulle jeg ta dag 1-4 i syklus (den dagen som passet best som ikke var helg) og prøve 2 skulle jeg ta 1 uke etter antatt eggløsning (i mitt tilfelle dag 21) . Når d gjelder ultralyden tror jeg ikke de tar det en spesiell dag.... Min ble tatt den dagen jeg hadde fått time hos gynekolog.
Kylling Skrevet 20. desember 2008 #6 Skrevet 20. desember 2008 Mine blodprøver måtte tas mellom dag 2-5, og ble tatt på dag 5.
Saeria Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har hatt innvendig ultralyd samtidig som jeg hadde mensen. Det var ikke noe problem det, bortsett fra at jeg ikke syntes det var spesielt stas da.
Nilla Skrevet 21. desember 2008 #8 Skrevet 21. desember 2008 Hei! Jeg skal også på legekontoret og ta prøver på dag 3 i førstkommende syklus. Min lege sa: Dersom du får mensen på en torsdag, altså blir dag 3 på lørdag, så kom og ta prøvene på fredag. Dersom du får mensen på en fredag, altså blir dag 3 på søndag, kom og ta prøvene på mandag. Hormonnivået er vel "best" på dag 3, men jeg forsto det som om det går bra med dag 2 og 4 også.
Strix Skrevet 21. desember 2008 #9 Skrevet 21. desember 2008 Hei! Jeg skal også på legekontoret og ta prøver på dag 3 i førstkommende syklus. Min lege sa: Dersom du får mensen på en torsdag, altså blir dag 3 på lørdag, så kom og ta prøvene på fredag. Dersom du får mensen på en fredag, altså blir dag 3 på søndag, kom og ta prøvene på mandag. Hormonnivået er vel "best" på dag 3, men jeg forsto det som om det går bra med dag 2 og 4 også. Jeg fikk beskjed om det samme av sykehuset ifbm. prøver før forsamtalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå