Gjest Gjest_moon_* Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 "The best day of your life is the one on which you decide your life is your own. No apologies or excuses. No one to lean on, rely on, or blame. The gift is yours - it is an amazing journey - and you alone are responsible for the quality of it. This is the day your life really begins." ~Bob Moawad Dette sitatet traff meg rett i hjertet... eller magen er vel rettere sagt. Jeg har alltid laget meg nyttårsforsetter, men ofte flere ganger i året i tillegg. Etter jula med mye god mat og slækking på sofaen går jeg på vekta over nyttår og hver gang tenker jeg - Nei nå er det slutt! Nå skal jeg begynne å trene flere ganger i uka, bare spise sunt, ikke drikke alkohol, kutte ut alt snop! Nå er det alvor - og jeg får nesten en litt sånn høytidelig følelse av at dette er dagen hvor alt snur og jeg skal begynne å jobbe mot den perfekte kroppen, det perfekte forholdet, den perfekte jobben - aldri mer skeie ut eller gjøre dårlige valg, eller resignere på sofaen! Nå skal jeg realisere alle drømmene mine og få det livet jeg alltid har ønsket meg! ...så går det noen uker, og før jeg vet ordet av det er jeg tilbake i samme gamle rutiner, ble støttemedlem på treningssenteret allerede etter 2 uker, og flere utskeielser i matveien har gjort at julekiloene fortsatt sitter som plantet rundt mage og lår. Stress på jobb har gjort at dagene har gått i ett, og jeg har hverken fått tid til å se på nye jobber eller meldt meg opp til de spennende fagene jeg skulle ta fordi fristen gikk ut før jeg fikk tid til å se på det. Jeg resignerer og tenker at jeg har null selvkontroll og viljestyrke, og at det er alt rundt meg som holder meg tilbake - er full av unnskyldninger som dårlig tid og andre ting som må prioriteres først. Så går det noen måneder med misnøye med jobbsituasjon, ekstra kilo og forhold, og sommeren og bikinisesongen nærmer seg, eller kanskje en venninne akkurat fikk drømmejobben eller drømmemannen, og jeg blir minnet på nyttårsforsettene mine som gled ut i sanden og tenker at NÅ! Nå skal jeg starte på nytt, denne gangen skal jeg klare det, nå skal livet mitt bli annerledes! Slik har livet mitt vært i mange år - forsetter som jeg ikke klarer å følge opp, og som etter en liten stund blir erstattet av nye uten at jeg kommer noe sted. Ikke så vanskelig å se mønsteret her - og de stadige nederlagene har gjort at jeg har mistet troen på meg selv. Jeg har på en måte satt meg selv i bås - jeg definerer meg ikke som en person som kan bli noe stort, gjøre noe stort, oppnå noe stort. Har slått meg til ro med at jeg er en helt vanlig person som lever et helt vanlig liv. Noen mennesker ser ut til å få realisert alle sine drømmer, enten det er økonomisk, personlig eller fysisk eller hva det måtte være - og jeg har aldri tenkt på disse personene som vanlige mennesker - det må være noe spesielt med dem, de er ikke som meg. Jeg har drømt om å vinne i lotto - det er den eneste måten jeg har kunnet forestille meg at livet mitt kunne blitt forandret på en drastisk måte. Nå, idag, har jeg skjønt at det er ikke sånn det er. Å vinne i lotto er en passiv måte å forsøke å forandre livet sitt på, og sjansen for å bli lottomillionær er vel relativt liten. Det samme er å håpe at jeg blir headhuntet til drømmejobben eller at drømmemannen en dag bare ringer på døra. At det faktisk er mitt eget ansvar å realisere forsettene mine er en ny tenkemåte for meg. Å bli aktiv istedet for passiv på veien mot det livet jeg vil ha. Å stå opp hver dag og ta et bevisst valg - og deretter stå for valgene mine. Velger jeg å spise usunn mat er det et valg på lik linje med å spise sunn mat. Å innse at alle valgene har konsekvenser. Å dra på trening er et valg, men det å ikke rekke trening fordi jeg måtte jobbe overtid og var sliten da jeg kom hjem er også et valg. Å ikke sette begrensinger for meg selv - ikke tenke at det klarer jeg aldri, ikke sette meg selv i bås, definere meg selv som en person som aldri hadde klart å oppnå noe stort. Slutte å skylde på jobb og stress og økonomi og familiens, partnerens, kollegenes, vennenes krav og forventninger - men selv velge hvordan jeg vil leve livet mitt. For det er mitt liv. Så i 2009 blir det ingen nye forsetter - bare meg og mitt liv og mine valg. Noen andre som kjenner seg igjen i alle disse forsettene som bare gjentar seg år etter år? Eller noen som har klart å snu livet sitt - og realisert drømmen om en bedre jobb, eller en sunn kropp eller å motta en nobel pris?
MissStiles Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Kjenner meg igjen der ja.. den treninga står alltid der som et nyttårsforsett men siden jeg meldte meg ut av SATS i november så blir det ikke noe trening på meg. Isåfall på en annen måte en treningsstudio. Gidder ikke betale masse penger for det. Jeg skal nok ikke ha noen nyttårsforsett lengre. Jeg gjør ikke noe med dem uansett eller så bare glemmer jeg dem. Men det spørs jo helt åssen nyttårsforsett man har også da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå