Gå til innhold

Glansgrad på takmaling

Anbefalte innlegg

Gjest Pusser opp
Skrevet

Jeg holder på å renovere et gammelt hus og takmalingen står snar for tur.

Hvilken glansgrad har dere i takene deres på hhv gipstak og panel?

I første etasje har jeg synlige takbjelker og mellom dem gips. Er det vanlig med samme glansgrad på bjelkene og gipsen mellom? Og hva med bjelkene og listverket? Er så usikker på hva jeg skal velge...

Takknemlig for alle innspill, spesielt fra de av dere med gamle hus :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg bor i gammelt hus og mener å huske at vi har halvblank (det vil si 40) i tak og på vegger.

Alle lister rundt vinduene er malt i glansgrad 80, og er dermed veldig blanke.

Ved en feil ble det malt med glansgrad 80 på vegger og i tak på ett rom en gang vi var bortreist og hadde fått malere til å gjøre jobben. Det ble veldig blankt, men ikke så ille som jeg hadde sett for meg da jeg hørte om feilen. :fnise:

Jeg innbiller meg at gamle hus tåler litt ekstra blank maling.

Skrevet
Jeg bor i gammelt hus og mener å huske at vi har halvblank (det vil si 40) i tak og på vegger.

Alle lister rundt vinduene er malt i glansgrad 80, og er dermed veldig blanke.

Ved en feil ble det malt med glansgrad 80 på vegger og i tak på ett rom en gang vi var bortreist og hadde fått malere til å gjøre jobben. Det ble veldig blankt, men ikke så ille som jeg hadde sett for meg da jeg hørte om feilen. :fnise:

Jeg innbiller meg at gamle hus tåler litt ekstra blank maling.

Takk for svar Elastica :)

Jeg ser også for meg at det kan være fint med blankere maling i eldre hus, i motsetning til her jeg bor nå med helt matt tak og uten lister....

Maleren vår skal starte over jul så må bestemme meg snart :)

Har gammelt smalt panel på veggen i trappen fra 2 til 3 etasje og funderer faktisk på å male det i en hvitnyanse i glansgrad 80. Har planer om å henge Verner Panton sin spirallampe i taket der og ser for meg at blank maling vil reflektere lyset fra den fint :)

(Har forøvrig vært langvarig sniklesende gjest i din bok og har fått mye inspirasjon derifra! Jeg er imponert over alt du rekker over og skulle ønske jeg hadde bare litt av din organiserings- og beslutningsevne. Jeg er til tider en smule overveldet av alle beslutningene jeg må ta i mitt ene lille store renoveringsprosjekt og beundrer driftige damer som deg) :blomst:

Gjest Elastica
Skrevet (endret)
Takk for svar Elastica :)

Jeg ser også for meg at det kan være fint med blankere maling i eldre hus, i motsetning til her jeg bor nå med helt matt tak og uten lister....

Maleren vår skal starte over jul så må bestemme meg snart :)

Har gammelt smalt panel på veggen i trappen fra 2 til 3 etasje og funderer faktisk på å male det i en hvitnyanse i glansgrad 80. Har planer om å henge Verner Panton sin spirallampe i taket der og ser for meg at blank maling vil reflektere lyset fra den fint :)

:blomst:

:blomst:

Denne lampen? Det høres veldig fint ut! :) Men jeg har altså ett rom som er malt i 80 (egghvitt) og det er i overkant blankt. Jeg hadde malt ett lite område for å teste det ut, hvis jeg var deg, sånn at man ikke maler alt, også viser det seg at det blir altfor blankt.

Gamle hus er veldig spennende. Jeg liker så godt kontrasten mellom forholdsvis moderne eller tidløse møbler og det gamle uttrykket i huset, som vi har vært ganske tro mot.

Lykke til!

Endret av Elastica
Skrevet

Takk for det :)

Den lampen ja, en av mine favoritter :) Blir nok å prøvemale litt, der er jeg en ekspert - frk. ubesluttsom :fnise:

Vårt hus kom seg desverre ikke helskinnet gjennom 70 tallet :sur: Men de av de originale detaljene vi har klart å berge skal fremheves :) Liker og godt kontrasten mellom moderne og det gamle og prøver å jobbe mot det.

Ting tar tid, men blir vel bra til slutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...