loffen Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Jeg har en karaffel i krystall. Den har jeg hatt blomster i, og vasket den sikkert godt etterpå, også med klorin. Det har gjort noe med glasset, og karaffelen er blitt gråhvit inni. Derfor har den stått i skapet de siste par årene. Den er fin, og jeg har lyst til å bruke den! Nå har jeg prøvd kjerringrådet med eddik, men det funket ikke. Er det noen som har et tips?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 prøv med helt vanlig eddik. la det stå natta over, og skyll godt i varmt vann. Bruk ALDRI klorin! da heller kok opp vann og la det avkjøle noe før du heller det på.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Jeg vet ikke om det funker på krystall... Men når kaffekannene mine er blitt misfarget inni, har jeg vann oppi og oppvaskmaskinsåpe. Ti min. og dei er som nye!!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Om det er ekte krystall kan det være at du har skadet krystallet. Jeg tror jeg hadde spurt noen med peiling om jeg var deg. Ikke kjør den i oppvaskmaskinen i alle fall...
loffen Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2008 (endret) prøv med helt vanlig eddik. la det stå natta over, og skyll godt i varmt vann. Bruk ALDRI klorin! da heller kok opp vann og la det avkjøle noe før du heller det på. Det var det trikset jeg prøvde; eddik over natta. Det hjalp ikke. Og nei, aldri mer klorin. Jeg vet ikke om det funker på krystall... Men når kaffekannene mine er blitt misfarget inni, har jeg vann oppi og oppvaskmaskinsåpe. Ti min. og dei er som nye!! Ja, det bruker jeg til mye, men vet ikke om jeg tør oppvaskmaskinmiddel i karaffelen.. Om det er ekte krystall kan det være at du har skadet krystallet. Jeg tror jeg hadde spurt noen med peiling om jeg var deg. Ikke kjør den i oppvaskmaskinen i alle fall... Hjelp, nei det skal jeg ikke. Kanskje spørre på glassmagasinet eller noe? Endret 19. desember 2008 av loffen
Gyda Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Prøv med lunkent vann og bakepulver. La det stå et par timer - skrubb litt med oppvaskbørsten hvis du kommer til, og skyll så godt. Sitronsaft kan også prøves.
loffen Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2008 Takk, det skal jeg prøve. Har også fått tips om sitronsyre, men det eller ekte sitron blir kanskje det samme.
Gjest Jente38 Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Belegget kan være at du har satt karaffelen inni skapet (eller satt lokket på) uten at det er helt tørt innvendig. Da blir det hvite skjolder som ikke lar seg fjerne. Er det en dyr karaffel eller en med sentimenal verdi, anbefaler jeg at du kontakter Hadelandglassverk for å høre pris på syrebad. De bruker syrebad for å rengjøre glassvarer som har fått hvitt belegg på innsiden.
kaprifolen Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Jobber i GlassMagasinet, så skal spare deg turen dit, jeg! Er redd du har skadet krystallet, ja... Rådet opp oppvaskpulver oppi må du for all del ikke følge! 1ts Sun oppvaskpulver er det som skal til når du vasker en maskin med "finglass"! Det oppstår en reaksjon mellom glasset og så sterke kjemikalier, som gjør at glassene kan få et grått/hvitt litt melkeaktig belegg som ikke går bort i vanlig vask. Vi anbefaler å prøve med edikk eller sitronsyre, og hvis ikke det funker er jeg redd den eneste sjansen er å få det profesjonellt syrevasket. Det koster noen hundrelapper, men det er noe du må vurdere selv om er verdt det... GlassMagasinet kan hjelpe med formidling.
loffen Skrevet 20. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2008 Belegget kan være at du har satt karaffelen inni skapet (eller satt lokket på) uten at det er helt tørt innvendig. Da blir det hvite skjolder som ikke lar seg fjerne. Er det en dyr karaffel eller en med sentimenal verdi, anbefaler jeg at du kontakter Hadelandglassverk for å høre pris på syrebad. De bruker syrebad for å rengjøre glassvarer som har fått hvitt belegg på innsiden. Jeg har alltd latt den tørke ordentlig så det er ikke det. Det er nok kloringen som gorde utslaget. Den er evnt over hvit inni. Syrebad har jeg tenkt på, og det er siset utvei.. Takk for tips! Jobber i GlassMagasinet, så skal spare deg turen dit, jeg! Er redd du har skadet krystallet, ja... Rådet opp oppvaskpulver oppi må du for all del ikke følge! 1ts Sun oppvaskpulver er det som skal til når du vasker en maskin med "finglass"! Det oppstår en reaksjon mellom glasset og så sterke kjemikalier, som gjør at glassene kan få et grått/hvitt litt melkeaktig belegg som ikke går bort i vanlig vask. Vi anbefaler å prøve med edikk eller sitronsyre, og hvis ikke det funker er jeg redd den eneste sjansen er å få det profesjonellt syrevasket. Det koster noen hundrelapper, men det er noe du må vurdere selv om er verdt det... GlassMagasinet kan hjelpe med formidling. Takk! Skal kjøpe sitronsyre i helga og prøve det. Eddik virket ikke. Funker ikke sitronsyre, tar jeg kontakt med GlassMagasinet her.
smofie Skrevet 21. desember 2008 #11 Skrevet 21. desember 2008 (endret) Dette funket meget godt på mine to,nydelige 90 år gamle karafler: Vann med en god slump tannkrem. Helt blankt resultat;) Endret 21. desember 2008 av smofie
loffen Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2008 Tannkrem, ja.. Ja her skal alt prøves! Bakepulver virket ikke.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #13 Skrevet 22. desember 2008 Jeg bruker ofte krystallsoda, fåes kjøpt i kolonialbutikker (meny). Det fjerner det meste og glass blir blankt og fint. Jeg har en lang tynn blomstervase som fikk et gråhvitt belegg innvendig. Lot den stå med lunket vann og krystallsoda, og vips var vasen blank igjen.
loffen Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. desember 2008 Krystallsoda ja. Gud så mange rare ting som finnes. Nå skal jeg prøve med sitronsyre. Takk for tips alle sammen!
loffen Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har prøvd alt og ingenting virket. Siste mulighet er å sende den til Hadeland, men det vet jeg ikke om vil koste på meg.
kaprifolen Skrevet 13. januar 2009 #16 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har prøvd alt og ingenting virket. Siste mulighet er å sende den til Hadeland, men det vet jeg ikke om vil koste på meg. Hvor tykt er glasset? Siste jeg vet om som du KAN prøve, er å fylle karaffelen med isbiter, litt vann, og riste løs! Så fremt den kan tettes i ene enden, da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå