Gå til innhold

Narkotester du dine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikkerhet om kvaliteten

- Et problem er at testene kan slå ut på stoffer som ligner kjemisk. For eksempel kan hostesaft, paralgin forte eller i verste fall valmuefrø fra mat slå ut på testene. Hva gjør man hvis testen gir et falsk positivt prøvesvar?Hun mener at det er knyttet usikkerhet til kvaliteten på testene. Og hvordan forholder en familie seg til testresultatene?

Narkotikatestene selger fornausende bra

Jeg synes det er skremmende at så mange foreldre føler de er nødt til å teste sine barn for narkotika bruk. Kjenner man barna sine så dårlig at man ikke lengre kan være sikker på å avsløre evt narkotikabruk ved hjelp av endring i adferden?

Hva er din mening om narkotikatesting av ungdommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i det du sier. Man burde da kjenne sine egne barn godt nok til å vite om noe er i gjære.

I tillegg vil jo disse testene ødelegge tillit mellom foreldre og barn. Hadde mamma kommet med noe sånt da jeg var yngre, hadde jeg steila i taket og nekta plent. Hva blir neste skritt? Ta barnet med til politistasjonen en gang i uka for testing?

Jeg kan heller ikke komme på noe eksempel på når dette kan være en bra ting. Tilliten blir jo ødelagt uansett, og da særlig hvis det er et ''problembarn''.

Skrevet

Er nok ganske liten sjans for at man faktisk merker det, ungdommer er ikke helt dumme heller. Er nok veldig mangen som fester osv en del år før foreldre merker det.

Selvsagt, visst personen blir misbruker er det en annen sak og kan merkes. Men liksom, kan man merke at venner o.l var på fest for en uke siden pga oppførselen sin? neppe.

Skrevet

Det som er synd er jo at man ved testing kan få det til å virke som at man ikke stoler å barnet sitt og tror det verste. Dette kan være virkelig sårende for barnet.Det kan ødelegge for god fortrolighet,tillit og vennskap mellom foreldre og barn, og det er alvorlig.

Først og fremst bør man nok bestrebe seg på å bygge opp god gjensidig tillit og fortrolighet med den unge. Kanskje diskutere og snakke åpent og ikke dømmende om rusmidler og om den unges liv,tanker,følelser. Reflektere litt sammen med tenåringen. Være der for tenåringen. Stille opp når det er noe.

Testing bør ikke være første utvei illefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...