Gjest Sveiser Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Hei, jeg håper virkelig at det er noen her som kan hjelpe meg. Jeg går på høyskole, har tatt tre og metall årsstudium, nå tar jeg tre årsstudium og jeg vil gjerne ta metall årssstudium. I det siste har jeg tenkt en del på sveiseryrket. Det er noe jeg kunne tenkt å blitt. Er det noen som kan veilede meg på vei? Jeg vet at en kan ta mekaniske fag for å bli dette. Det er noe jeg ikke har gjort, da jeg gikk tegning, form og farge. Har jeg allikevel mulighet for å kunne utdanne meg som dette, uten å måtte gå to år på mekanisk først? Hvordan går jeg videre da i så fall? Er dette et godt yrke som er lett å få jobb i?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Side du går på høyskole, så blir jo dette et skritt tilbake da, til videregående utdanning. Er det et fagbrev innen sveisefaget du tenker på, så kan du ta deg en jobb som hjelpearbeider innen yrket og skaffe deg praksis. Som praksiskandidat trenger du fem år i yrket før du kan gå opp til fagprøve. Du vil få litt fratrekk for det du har gått på videregående skole, men ikke så mye siden det er en helt annen studieretning. Sannsynligvis bare et halvt år for hvert skoleår, tilsammen et år. Dermed har du fire år igjen som hjelpearbeider. I tillegg må du ta en tverrfaglig eksamen innen sveis. Om du skulle gå to år på mekanisk, måtte du også hatt to år som lærling. Så det blir også det samme; 4 år. Nå kjenner ikke jeg til de fagene du har gått på høyskole, men er det fag som er beslektet med sveisefaget, vil du muligens kunne få noe fratrekk for dette også.
Gjest sveiser Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Takk for svar. Praksiskandidat vil si det samme som lærling? Altså at man da jobber i 4 år med læringlønn for å så ta fagprøven? Så hvis jeg vil så kan jeg gå rett ut i arbeid allerede nå som praksiskandidat? Eller må jeg ha noen slags kurs først? Å gå videregående skole vil jeg helst unngå, så det å gå ut som praksiskandidat høres ut som et godt alternativ. Vet du noe om det er vanskelig å skaffe seg praksis som praksiskandidat/hjelpearbeider? Igjen, takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå