Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #21 Del Skrevet 19. desember 2008 Insisterende fyr, ja. Cold reading, confirmation bias og placebo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SIFA Skrevet 19. desember 2008 #22 Del Skrevet 19. desember 2008 Så du tror alt av det er tilfeldigheter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #23 Del Skrevet 19. desember 2008 Hvor i landet bor han? (Hvor ligger Snåsa?) Snåsa er nord for Steinkjer. Og ja, han har mottatt gaver, fordi pasienter har villet uttrykke sin takk, det er ikke noe han har bedt om. Det at Joralf nå tjener penger på en bok som er skrevet om han syns jeg bare er vel fortjent. Jeg tror det er det at han aldri har villet ta penger for det som gjør han så spesiell også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #24 Del Skrevet 19. desember 2008 Men jeg fikk forøvrig aldri svar på mitt spørsmål til skeptikere: Hvis du var døende av kreft, ville du da ikke oppsøkt en healer fordi det ikke har dokumentert virkning? Hva hvis det samme hadde skjedd barnet ditt, ville du latt være å prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 19. desember 2008 #25 Del Skrevet 19. desember 2008 Men jeg fikk forøvrig aldri svar på mitt spørsmål til skeptikere: Hvis du var døende av kreft, ville du da ikke oppsøkt en healer fordi det ikke har dokumentert virkning? Hva hvis det samme hadde skjedd barnet ditt, ville du latt være å prøve? Jeg tror nok de aller aller fleste er villige til å prøve veldig mye når legevitenskapen med sin begrensede makt over visse aggressive krefttyper til slutt må gi opp. Om ikke annet, kan jo healing, bønn og flatfylla gi en viss beroligene effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #26 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg er fra Trøndelag, og har i hel oppveksten min hørt om Snåsa-kailln som han kalles her. Alle kjenner til han, det er en grunn til det. Min far er skeptiker, men har slitt med hodepine i 40 år. Ingen leger har kunnet hjelpe han, og han har prøvd alt, vært med på store undersøkelser på sykehuset og rett og slett blitt undersøkt for alt som er. Til slutt fant han og mamma ut at de skulle kjøre til denne mannen da, selv om han egentlig ikke tar i mot folk lenger. De kom dit, fikk komme inn, og det var en helt merkelig opplevelse sa pappa etterpå. Han ble faktisk bedre, i stedet for å ha vondt i hodet hver dag, hadde han nå vondt i hodet en dag i uka. Samme dag hver gang. Etter noen måneder kom det desverre tilbake da. Og han har ikke vært der siden. men selv pappa var overbevist om at det var Joralf som fikk han bedre. Jeg tror han kan hjelpe til med smerte. Men han kan ikke helbrede brukne ben og ødelagte organer. Men han kan bedre livskvaliteten ved å fjerne smerter. Som ved kreft så ville han aldri ha prøvd å helbrede dette! Mannen er ikke dum. Han sender alvorlig syke rett til legen. Det med penger. Han har aldri tatt i mot penger til seg selv. Om dere leser boka vil det sikkert stå litt der om hvilke økonomiske problemer de har hatt pga alt han har hatt å gjøre uten å få penger for det. De har IKKE hatt det lett. Nå når han er så gammel syns jeg faktisk han fortjener å få litt ære og berømmelse for det han har gjort i livet sitt. Han har viet livet sitt til å hjelpe andre. De pengene han evt tjener tror jeg nok han vil bruke til fondet sitt, eller for å etterlate seg noe til sine barn. Jeg er ikke skeptiker til Joralf, men jeg skjønner at andre kan være det. Jeg er også skeptisk til mange som mener de har evner. Mange bruker folk for å tjene penger. Det er utrolig mange useriøse. Jeg tror ikke dette er tilfelle med denne mannen. Se på han da?! Ser han ut som en svindler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #27 Del Skrevet 19. desember 2008 Her er det tydeligvis noen som ikke har skjønt betydningen av placebo. Jeg tviler ikke på at noen blir friske av healing, men det er ikke healerens fortjeneste, men ens eget hode! Blir det samme som om noen gir deg en sukkerpille når du har vondt i hodet og blir frisk. Du tror jo selvfølgelig at du har fått ekte smerteslillende. Derfor tviler jeg ikke på at noen blir bedre, rett og slett fordi du ønsker og tror nok. Jeg kunne aldri ha fått noen effekt av healing, rett og slett fordi jeg har null tro på at det fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #28 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg kunne aldri ha fått noen effekt av healing, rett og slett fordi jeg har null tro på at det fungerer. Jeg hadde også null tro Men placebo eller ikke, de som har blitt frisk bryr seg neppe om det er placebo eller healeren som har æren for det. De er bare glade for å ha blitt friske, og da kan årsaken være hva søren den vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 19. desember 2008 #29 Del Skrevet 19. desember 2008 Snåsa kommune ligger i Nord-Trøndelag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #30 Del Skrevet 20. desember 2008 Synes han var en ekkel mann. Det er trist når man må lure andre på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #31 Del Skrevet 20. desember 2008 Synes han var en ekkel mann. Det er trist når man må lure andre på denne måten. Har du møtt han? Hvordan kan du si at han lurer folk når han faktisk ikke tar betalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 20. desember 2008 Forfatter #32 Del Skrevet 20. desember 2008 Det kunne sikkert også være av interesse å se hvilke pasienter han hjelper. F.eks hvor mange av dem som lider av konversjonssyndrom, eller vonde rygger og migrener som uansett fluktuerer og som med nødvendighet blir bedre av seg selv etter en tid. Så har du selvsagt dem som går til legen, får behandling, ikke syns det hjelper, oppsøker healer, MENS de fortsetter å følge doktorens behandling, for de er jo ikke idioter, heller, og SÅ opplever bedring, litt etter skjema. Som da healeren får æren for. Jada, det er nok dette som skjer hver gang. Det er jo klin umulig at noen kan ha slike evner så lenge du og andre mennesker aldri har opplevd det selv, eller ikke kan forstå hvordan det er mulig. Kan man ikke skjønne det, så er det selvfølgelig bløff. Sånn sett så har det vel vært mye bløff opp igjennom tidene. Også de tingene vi har beviser for i dag, har i mange tilfelle vært humbug, bløff, kjetteri og what not opp igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #33 Del Skrevet 20. desember 2008 Har du møtt han? Hvordan kan du si at han lurer folk når han faktisk ikke tar betalt? Oppmerksomhet er noe alle eldre er glad i, kjære deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #34 Del Skrevet 20. desember 2008 Oppmerksomhet er noe alle eldre er glad i, kjære deg. Kjære deg, du trenger ikke være nedlatende. Han har forøvrig holdt på siden han var en ung jypling som deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #35 Del Skrevet 20. desember 2008 Denne karen burde egentlig klare å leve til han blir 150. Blir han syk kan han jo bare helbrede seg selv? Hvorfor trenger han høreapparat, forresten? Selv der faller "helbredelse" på sitt eget premiss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 20. desember 2008 #36 Del Skrevet 20. desember 2008 Han kan vel ikke helbrede seg selv. Jeg er en skikkelig skeptiker, og tror ikke på noe som helst overnaturlig. Men denne mannen hjalp lillebroren min da han var 5, med øyeblikkelig og varig virkning. Jeg så det med mine egne øyne. Hvordan han gjorde det har ikke noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 20. desember 2008 #37 Del Skrevet 20. desember 2008 Tråden er ryddet. Se reglerne /Furstina (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SIFA Skrevet 20. desember 2008 #38 Del Skrevet 20. desember 2008 Gjorde han det? Hva slags plager hadde broren din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #39 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg synes det er synd han ikke lar seg teste hvis han er genuin. Tenk så mange man kunne hjulpet hvis man fant ut hemmeligheten, gitt at det er en. Men det tenker dere jo ikke på. Biologisk er det neppe noen forskjell på Snåsamannen og et annet, tilfeldig menneske. Forskjellen er confirmation bias, argument ad populum og vrangforestillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #40 Del Skrevet 20. desember 2008 Biologisk er det neppe noen forskjell på Snåsamannen og et annet, tilfeldig menneske. Forskjellen er confirmation bias, argument ad populum og vrangforestillinger. Jeg tror i grunn ingen kan lære seg dette, det er medfødt. Men nå er jeg jo jeg bare ei naiv blondine som lider av vrangforestillinger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå