LilleCanCan Skrevet 6. februar 2009 #281 Skrevet 6. februar 2009 Galskapen ingen ende tar. Ja da vil jeg være gal i hvertfall.
LilleCanCan Skrevet 6. februar 2009 #282 Skrevet 6. februar 2009 Tøv. Når han velger å eksponere seg slik får han bare takle mediestyret rundt han. Den jobben gjør vi fint for han. Utrolig at du ikke ser det en gang.
LilleCanCan Skrevet 6. februar 2009 #283 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hele poenget med en ordentlig vitenskapelig undersøkelse er at den skal gjøres under kontrollerte omgivelser slik at sånne faktorer elimineres. For det første så må man gjøre tester på et stort antall folk, og da helst med samme type sykdom. Og i tillegg til Gjerstad så skal det være et par ordinære mennesker (uten noen påståtte healingevner) som også skal forsøke å heale noen av disse testpersonene. Og sist, men ikke minst, så skal ingen av testpersonene få vite om det er Gjerstad eller noen av de øvrige personene som "healet" dem. Ved å undersøke pasientene i ettertid kan man da avgjøre om det er en statistisk signifikant større andel av Gerstads pasienter som ble friske enn de øvrige. Men Gjerstad er ikke interessert i å delta i noe sånt. Det var et team fra Universitetet i Tromsø som gjerne ville arbeide med ham, men han avviste det på en ganske frekk måte på TV2. Det var visstnok bare tull det vitenskapsfolk holdt på med. Det var en ganske frisk uttalelse med tanke på at han påstår at han har magiske evner. Ja, frekt å si det angående vitenskapen, at det er tull. Mye av det tror jeg på, men det er absolutt mye jeg ikke tror på. Trenger ingen dokumentasjon for dette jeg, men men. Ja, hvis det er slik og ingen har klart å bevise det, så får det så være inntil videre. Hva vet jeg. Jeg tror på det, og det funker for meg. Endret 6. februar 2009 av LilleCanCan
mysan Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #284 Skrevet 10. februar 2009 Og jeg gjentar: Det er egoistisk å ikke la seg teste når man forfekter en sjette sans, eller helbredende evner, da oppdagelsen av denne ukjente "kraften" ville, som Vinglepetter skriver, snudd opp ned på legevitenskapen og kunne hjulpet millioner av mennesker. Synes ikke du òg? Det jeg lurer på er hvordan og hvorfor han har samvittighet til å ikke gjøre det når det kunne hjulpet flere millioner av mennesker hvis man fant årsaken til de påståtte evnene. Hvordan mener du at testing av hans evner skulle kunne snu opp-ned på vitenskapen og komme flere millioner mennesker til gode? Hvordan mener du at disse menneskene som skulle foreta testene på ham, skulle kunne finne ut hva/hvor/hvordan han egentlig foretar disse helbredelsene sine? Og ikke minst, hvordan i all verden skulle de kunne videreføre disse personlige egenskapene til denne mannen over på andre slik at det kunne hjelpe andre? Eventuell testing kunne nok gi oss svar på hvorvidt han hjelper fler enn han ikke hjelper eller omvendt, men utover det? Ellers har han nå gitt seg så vidt jeg har forstått, han har pensjonert seg, og vil ikke holde på lenger, etter å ha hjulpet folk gratis i 60 år, hvor markedsføringen kun har gått fra fornøyde kunder til andre som har behøvd hjelp, uten innblanding fra ham selv. At han ikke vil være med på et tv-show og få enda mer mas og oppmerksomhet enn han allerede har fått etter at "alle" nå har hørt om han og skal ha en mening om ham, forstår jeg godt. Han er en gammel mann, og nå vil han ha fred. Folk har løpt dørene ned hos ham i alle år og nå dette mediaoppbudet i tillegg, med beskyldninger om at han er en løgner og what not hvor han plutselig forventes å skulle forsvare det han har holdt på med over halve livet sitt.
ilcrappo Skrevet 10. februar 2009 #285 Skrevet 10. februar 2009 Eventuell testing kunne nok gi oss svar på hvorvidt han hjelper fler enn han ikke hjelper eller omvendt, men utover det? Testing vil fortelle oss om han hjelper flere enn det antallet vi ville forvente hadde blitt friske eller bedre uten Gjerstads intervensjon. Dersom dette viser seg å ikke være tilfelle så er det ikke noe utover det. Da er han bare en juksemaker som alle andre healere som har latt seg teste hittil.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. februar 2009 #286 Skrevet 10. februar 2009 Tråden er ryddet Bolledeig (mod)
mysan Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #287 Skrevet 10. februar 2009 Testing vil fortelle oss om han hjelper flere enn det antallet vi ville forvente hadde blitt friske eller bedre uten Gjerstads intervensjon. Dersom dette viser seg å ikke være tilfelle så er det ikke noe utover det. Da er han bare en juksemaker som alle andre healere som har latt seg teste hittil. Skjønner det, men hva om han faktisk hjelper flere enn han ikke kan hjelpe da. Hva så? Vi har neppe metoder til å finne ut av hva som skjer og hvorfor uansett, så det blir ikke noe annet enn testing for nysgjerrighetens skyld. Jeg synes forøvrig at så lenge en mengde mennesker faktisk føler at de har fått hjelp og blitt kvitt sine plager, enten det er placebo eller magi, så er det ett fett. De menneskene som har fått hjelp, har fått hjelp. På samme måten som at noen blir friske av kreft med cellegift, mens andre dør uansett. Det spiller ikke så stor rolle at vi vet hva det er som gjør at cellegift kan hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #288 Skrevet 11. februar 2009 Skjønner det, men hva om han faktisk hjelper flere enn han ikke kan hjelpe da. Hva så? Vi har neppe metoder til å finne ut av hva som skjer og hvorfor uansett, så det blir ikke noe annet enn testing for nysgjerrighetens skyld. Siden vitenskapen ser ut til å bevege seg i en totalt annen rettning enn healing og telepati o.l. kunne jo oppdagelser som dette hjulpet oss å havne på rett kjør igjen? Kanskje vil det være nok å ringe 113 om noen år, så tar fjernhealingsapparatet over og man vil bli frisk i en fei uten leger og ambulanser og innleggelser og all den slags. Kanskje Snåsamannen åpner døra til fremtiden?
Mann 42 Skrevet 10. mars 2009 #290 Skrevet 10. mars 2009 Skjønner det, men hva om han faktisk hjelper flere enn han ikke kan hjelpe da. Hva så? Vi har neppe metoder til å finne ut av hva som skjer og hvorfor uansett, så det blir ikke noe annet enn testing for nysgjerrighetens skyld. Jeg synes forøvrig at så lenge en mengde mennesker faktisk føler at de har fått hjelp og blitt kvitt sine plager, enten det er placebo eller magi, så er det ett fett. De menneskene som har fått hjelp, har fått hjelp. På samme måten som at noen blir friske av kreft med cellegift, mens andre dør uansett. Det spiller ikke så stor rolle at vi vet hva det er som gjør at cellegift kan hjelpe. Mysan, da! Tror du specsa for cellegift bare lå i innboksen til big pharma en dag? Liksom helt ut av det blå? "Å, det ser bra ut, det skal visstnok kurere kreft, la oss prøve det. Vi aner ikke hvorfor, og vi aner ikke hvordan, men det er verdt et forsøk." Er det det du tror? Bedring i overlevelse fremkommer etter nitid forskning, utprøving og forbedring av medikamenter og andre metoder. Det spiller all verdens rolle om vi vet hva det er som gjør at et medikament hjelper. For da kan vi prøve å finne noe som utnytter akkurat den effekten enda bedre. Avogtil forbauser du meg. Andre ganger, som nå, kjenner jeg mer at jeg blir rystet og en smule forbannet.
mysan Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #291 Skrevet 10. mars 2009 Du må ta høyde for at noen ganger er jeg ikke helt meg sjøl.. kanskje jeg var trøtt da jeg skrev akkurat det der, eller kanskje jeg bare formulerte meg helt feil da jeg egentlig bare var ute etter å trekke en sammenligning. Selvføgelig vet man hvorfor cellegift funker, men det funker ikke på alle. Noen blir til og med jævlig sjuke av dritten OG en cellegiftkur forkorter livet ditt. Selvfølgelig forkorter kreft også livet ditt, men om man kunne komme opp med en behandlingsmetode som kurerte kreften UTEN å drepe deg, så ville jo det vært et pluss- Jeg tror det var dit jeg ville.
mysan Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #292 Skrevet 10. mars 2009 Ah, nå skjønner jeg hva jeg mente. Jeg leste svaret mitt en gang til. Det burde stått: Det spiller ikke så stor rolle for PASIENTEN hvorfor cellegift funker, så lenge han blir kvitt kreften sin. Altså i diskusjonen om healing. For dem som føler at de blir kvitt plagene sine, spiller det neppe noe stor rolle om det er placebo eller magi.
Mann 42 Skrevet 10. mars 2009 #293 Skrevet 10. mars 2009 Ah, nå skjønner jeg hva jeg mente. Jeg leste svaret mitt en gang til. Det burde stått: Det spiller ikke så stor rolle for PASIENTEN hvorfor cellegift funker, så lenge han blir kvitt kreften sin. Altså i diskusjonen om healing. For dem som føler at de blir kvitt plagene sine, spiller det neppe noe stor rolle om det er placebo eller magi. Det er jeg mer med på. Som tidligere sagt, så er placebo en fin og god ting, så lenge man ikke begynner å innbille seg at virkningen egentlig skriver seg fra noe helt annet. For da blir det en forklaring som bare bidrar til å tildekke sannheten, og redusere mulighetene for å komme noen vei med forskning.
Pjukset Skrevet 10. mars 2009 #294 Skrevet 10. mars 2009 Mysan, tror du det er mulig å bli frisk fra absolutt alt ved hjelp av placebo, også det som skal være "uhelbredelig"? Så lenge man tror så har man håp?
Mann 42 Skrevet 11. mars 2009 #296 Skrevet 11. mars 2009 Når det kommer til placebo så er vel saken den at man innbilder seg at man blir frisk av en helt annen grunn, enten det er sukkertøy eller varme hender. I det øyeblikk noen forteller deg at nå har de tenkt å behandle deg med placeo, så mister den vel virkningen sin, eller hva? Så selvfølgelig må man tro at det er en annen grunn til at man blir frisk. Tro kan flytte fjell, er det noe som heter, og det skal man ikke kimse ad. Da er det en reell virkning, uansett årsak. Du overser stadig poenget: Placebo er ditt eget bidrag til prosessen. Legevitenskap handler om å finne noe mer, noe utvendig som kan bidra mer enn personen kan selv. Da må man skille placebo fra behandlingseffekt. Ellers stagnerer man, man får ikke egentlig testet behandlingen sin, og blir sittende fast i "helingshandlinger" som i seg selv bare er ritualer ment å overbevise pasienten om at han skal bli frisk, slik at de som er mottakelige, gjør jobben selv. Vel og bra for dem, men det ligger ingen form for fremskritt i dette.
mysan Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #297 Skrevet 11. mars 2009 Mysan, tror du det er mulig å bli frisk fra absolutt alt ved hjelp av placebo, også det som skal være "uhelbredelig"? Så lenge man tror så har man håp? Nei, ikke i dag. Mulig vi har muligheten i oss, men stort sett så tror jeg at vi alltid vil ha en liten tvil, og kanskje det er nok til at man ikke klarer det. Leste nettopp en bok, hvor forfatteren skriver at da hun fikk en kreftdiagnose for noen år siden, så ba hun legene om å få noen uker på seg før de fikk operere henne. Dette var i statene, så hun skyldte på at hun ikke hadde pengene. Disse ukene brukte hun til diverse alternativ behandling, samt endring av eget tankemønster. Etter noe uker på denne måten, gikk hun tilbake til sine leger som kunne konstatere at kreftsvulsten hennes vr vekk. Jeg kan ikke bevise at dama ikke juger, men jeg er åpen for at hun ikke juger. Du overser stadig poenget: Placebo er ditt eget bidrag til prosessen. Legevitenskap handler om å finne noe mer, noe utvendig som kan bidra mer enn personen kan selv. Da må man skille placebo fra behandlingseffekt. Ellers stagnerer man, man får ikke egentlig testet behandlingen sin, og blir sittende fast i "helingshandlinger" som i seg selv bare er ritualer ment å overbevise pasienten om at han skal bli frisk, slik at de som er mottakelige, gjør jobben selv. Vel og bra for dem, men det ligger ingen form for fremskritt i dette. Selvfølgelig er placebo ditt eget bidrag i prosessen, men det vet ikke pasienten. Pasienten tror han får behandling. Ergo healer han seg selv, og jeg tenker at man kanskje burde finne ut mer om hva denne selvhealingen skyldes, hvordan det er mulig. Ikke på bekostning av moderne legevitenskap, men som et tillegg, og uten den forutintatte holdningen at dette bare er selvbedrag og pseudovitenskap. Hvis man KAN kurere sykdommer uten kjemikaler og giftstoffer, så ser jeg kun det positive i det.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #298 Skrevet 11. mars 2009 Jeg kan ikke bevise at dama ikke juger, men jeg er åpen for at hun ikke juger. Hun juger sikkert ikke, hvorfor skulle hun gjort det? Trolig opplevde hun det akkurat som du gjengir, men det beviser ingenting for eller imot. Det er kun en beskrivelse av hvordan dette individet opplevde/opplever hendelsesforløpet, hva som faktisk skjedde er enda uvisst. Det er ikke hovedsaklig der anekdotens svakheter ligger, i at subjektene kan fortelle usannheter...
Gjest Bolledeig Skrevet 12. mars 2009 #299 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Tråden er delt. Videre diskusjon av alternativ behandling/placebo på et generelt grunnlag finner dere her: link Bolledeig (mod) Endret 12. mars 2009 av Bolledeig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå