Gå til innhold

Snåsamannen - Joralf Gjerstad

Anbefalte innlegg

Tilkall TV-team som kan observere helbredelsen, da. Og et lag forskere. Hvis ikke blir det enda en anekdote er jeg redd.

Det blir vel vanskelig hvis det skal skje over telefon? Hvis jeg blir bedre av dette og det skal kalles anekdote fordi jeg ikke hadde forskere og tv team for å bevitne hendelsen, er meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, vi vet hvor revnende likegyldig du stiller deg overfor bevisførsel og slikt. ;)

Jammen hva slags rolle mener du det skal spille for meg personlig? Jeg er bare ute etter å bli frisk. Om jeg blir frisk av en samtale med Snåsingen, av å danse naken i gjørme i India eller av å få en sprøyte i ræva på Ullevål spiller ikke lenger noen rolle for meg - så lenge det funker.

Og om jeg så ville vært villig til å tilkalle tvteam og forskere, hva hjelper vel det når Joralf selv ikke ønsker å la seg teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Healing må testes opp mot placebo for at man skal kunne si at der er en effekt eller ikke, det holder ikke å bare observeres av en tredjepart. Om healing viser seg å ha en sterkere effekt enn placebo kan man så begynne å lete etter årsakssammenhengen som ligger bak effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet som sagt at det ikke spiller noen rolle for deg, for din del kunne vi droppet å utforske noe som helst - så lenge det virker er det jo legitimt. Vi må slutte å kalle disse menneskene helbredere før vi vet om det er noe reelt som skjer. As per now kan man kalle de placebokvinner- og menn.

Hvordan noen kan ta noe som helst av innholdet på healing.no seriøst lurer jeg imidlertid på. http://www.healing.no/Healing/Hvordanfunge...86/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet som sagt at det ikke spiller noen rolle for deg, for din del kunne vi droppet å utforske noe som helst - så lenge det virker er det jo legitimt.

Er det virkelig mulig å vri SÅ mye på det jeg sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Dersom denne Snåsamannen faktisk har evnen til å helbrede, så synes jeg at han, dersom han faktisk ønsker å hjelpe andre mennesker, burde gjennomgå vitenskapelige undersøkelser slik at de underliggende mekanismene og kreftene kommer frem i lyset. På den måten tilfører han legevitenskapen ny viten og nye behandlingsteknikker som kan komme alle senere generasjoner over hele verden til gode.

Dessverre er det slik at fremtredende såkalte healere i stedet ønsker å beholde messiasstatusen de har, samt gi enda mer næring til sin egen lille personkult - enten det nå er mot betaling eller ikke. En annen årsak kan jo selvsagt være at de frykter for å bli avslørt, og således miste det som både i egne og andres øyne får dem til å være så spesielle.

Håndspåleggelse, fjernhelbredelse og andre fantastiske evner har så langt jeg vet aldri blitt påvist, og det hadde rett og slett vært en fantastisk seier for såkalt alternativ medisin dersom denne Snåsafyren en gang for alle kunne bevise at det fungerer. Hvorfor gjør han ikke det? Kan det være at han, og alle andre som han, innerst inne liker mystikken rundt sin egen person?

Poenget er. Det hadde ikke kunne latt seg bevise, fordi alt for mange i det forsøksrommet ville hatt en negativ "innstilling" til det.

Det er derfor (nei da, du tror ikke noe på det).

Hvis de derimot hadde "justert" seg på at de: heyy vi er positive til det hele, gleder oss til å oppleve noe, og samtidig ikke ha en skjult agenda bak det hele, så skal du ikke se bort i fra at det hadde latt seg bevise!

Som om jeg hadde giddet å heale mennesker som ikke vil eller tror. Det sier da seg selv det. Vår "misjon" er ikke å evangelisere.

Først klager dere over at slike folk som Snåsamannen ikke kan bevise det, men samtidig fornekter dere det hele, slik at det ikke kan bevises.

En annen ting. Det er ikke han selv som fremstillier seg som en mann med et messiaskompleks. Det er det media som fint klarer. Øsj like før jeg pælmer avisene. Står så mye vrøvl i dem uansett.

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, så det er slik det henger sammen..

For at vi skal kunne bevise dette så må vi altså bare tro hardt og lenge nok, og dermed også være hellig overbevist om utfallet før healeren i det hele tatt har foretatt seg noe som helst? Det betyr jo at hypotesen nærmest er bekreftet før empirien, samt at tolkningen av data i urimelig grad vil bli faget av et ønsket resultat. Undersøkelsen blir jo i såfall fullstendig verdiløs. Dessuten har jo healeren helgardert seg: dersom evnene skulle vise seg å svikte, så kan han/hun skylde på at en eller annen skeptisk stakkar utstrålte negativ mystisk mojo som blokkerte hele prosessen. Som så mye annet metafysisk og religiøst mumbojumbo biter denne logikken seg selv i halen.

Jeg er enig i at det står mye piss i avisene, men slik jeg oppfatter det, så har det lenge vært en personkult rundt denne Snåsafyren lokalt der oppe i barteland. Jeg er rimelig sikker på at han innerst inne har likt det også.

Tviler ikke på at han har likt det jeg. :) Hadde vært meg en glede å gjøre mennesker glade eller rett og slett friske som enkelte hevder de har blitt av å treffe meg, hehe.

Jeg har aldri møtt denne mannen, så jeg påstår ingenting om han. Jeg har møtt folk som han, derfor tror jeg på han.

Folk oppsøker og han. Ikke omvendt.

Det er relativt ubeviselig (tror jeg da) for de som ikke er "hellig overbevist" fra før av. Men dette har nå blitt fanget opp på tv. Folk som er rundt og har vært med i f.eks en tvinnspilling som er alternativ (la oss si åndenes makt i dette eksempelet), hvor slikt har skjedd har og bekreftet at de ikke fant logiske grunner til at ting har skjedd og de opplevde dette.

Allikevel holder ikke dette som bevis for skeptikerne, så de tror faktisk at tv-kanalene forer oss med blank løgn ala: alt du ser her er ekte og ingenting er øvd inn på forhånd - hilsen tvnorge.

mao: alle dokumentarer fra tvnorge er en bløff, og ikke nok med det. de psyker oss med bløffene sine oss, gir oss håp til å kunne oppnå kontakt med de døde igjen, men nei da, tvnorge og mange andre kanaler finner opp alt. for å lage action, psyke oss, spenning, tjene masse penger, whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler ikke på at han har likt det jeg. :)

Jeg tror faktisk ikke at han har likt det så mye, det har gjort han sliten. Folk glemmer at han er en gammel mann, jeg syns han skal få lov til å være i fred og bruke resten av tida si på seg selv, og slippe å forsvare evnene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er. Det hadde ikke kunne latt seg bevise, fordi alt for mange i det forsøksrommet ville hatt en negativ "innstilling" til det.

Hele poenget med en ordentlig vitenskapelig undersøkelse er at den skal gjøres under kontrollerte omgivelser slik at sånne faktorer elimineres. For det første så må man gjøre tester på et stort antall folk, og da helst med samme type sykdom. Og i tillegg til Gjerstad så skal det være et par ordinære mennesker (uten noen påståtte healingevner) som også skal forsøke å heale noen av disse testpersonene. Og sist, men ikke minst, så skal ingen av testpersonene få vite om det er Gjerstad eller noen av de øvrige personene som "healet" dem. Ved å undersøke pasientene i ettertid kan man da avgjøre om det er en statistisk signifikant større andel av Gerstads pasienter som ble friske enn de øvrige.

Men Gjerstad er ikke interessert i å delta i noe sånt. Det var et team fra Universitetet i Tromsø som gjerne ville arbeide med ham, men han avviste det på en ganske frekk måte på TV2. Det var visstnok bare tull det vitenskapsfolk holdt på med. Det var en ganske frisk uttalelse med tanke på at han påstår at han har magiske evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_tonje_*
Jeg har ønsket å få prate med snåsamannen lenge etter lang tids sykdom, men det har ikke vært så lett å få tak i han. Jeg fikk i dag tlf nr til kona hans, så jeg håper hun har mulighet til å sette meg i kontakt med han. Spent :)

kunne jeg ha fått nr hennes?

babyen min har kolikk å kiropraktor har ikke hjulpet, han har veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at han har likt det så mye, det har gjort han sliten. Folk glemmer at han er en gammel mann, jeg syns han skal få lov til å være i fred og bruke resten av tida si på seg selv, og slippe å forsvare evnene sine.

Mente, at han finner gleden i å hjelpe noen. :)

I det siste virker han lei og sliten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...