Pjukset Skrevet 4. januar 2009 #221 Del Skrevet 4. januar 2009 Leser man nyheter får man et inntrykk av ham som ufeilbarlig. Feilslåtte forutanelser er ikke like populært vet du. Han innrømme jo selv at han også tar feil! Ikke alltid ibux funker mot hodepinen heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #222 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er vel heller aldri påstått at Gjerstad aldri bommer? Han har selv understreket maktesløsheten ved ikke å kunne hjelpe. Leser man nyheter får man et inntrykk av ham som ufeilbarlig. Feilslåtte forutanelser er ikke like populært vet du. Men, han skal vel ikke settes i tvil fordi noen ønsker å fremstille ham som en "gullkalv"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #223 Del Skrevet 4. januar 2009 Når han finner det meningsløst å produsere bevis for sine proklamerte evner fortjener han ikke respekt. Det er bevisførsel som setter terskelen for respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #224 Del Skrevet 4. januar 2009 Når han finner det meningsløst å produsere bevis for sine proklamerte evner fortjener han ikke respekt. Det er bevisførsel som setter terskelen for respekt. Proklamerte evner? Hva er det du snakker om? Hva legger du i begrepet respekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. januar 2009 #225 Del Skrevet 4. januar 2009 Nå er det ikke meg som krever verifisering, eller hevder å ha defenisjonsmakt på om det finnes en åndelig dimensjon eller ei. Hvorfor du blander inn religion skjønner jeg ikke, det er vel ikke det som diskuteres her? Religion er vel ikke annet en tolkning av en åndelig dimensjon som noen prøver å eie...?? Jeg blander ikke religion i seg selv inn i diskusjonen, jeg tok det frem som et eksempel for å vise svakheten med argumentet "når så mange går til Gjerstad, så må det jo stemme. Da er det verifisert". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #226 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg blander ikke religion i seg selv inn i diskusjonen, jeg tok det frem som et eksempel for å vise svakheten med argumentet "når så mange går til Gjerstad, så må det jo stemme. Da er det verifisert". Joda, men det er en hake ved å argumentere på den måten. En religion påberoper seg å eie sannheten, og det er ikke sammenfallende med at andre hevder å ha blitt hjulpet av Joralf. Han sier selv at han ikke skjønner hva som foregår, mens de som forfekter religiøse teorier hevder å ha sannheten. Om du skal argumentere slik bør man kanskje stille menneskene som hevder Joralf har hjulpet i tvil, og ikke ham. Han har slettes ikke bedt om denne oppmerksomheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. januar 2009 #227 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er selvsagt forskjeller i eksemplene siden det dreier seg om ulike ting. Men argumentet kan brukes på begge deler, og det var derfor jeg tok frem eksemplet til å begynne med. Jeg har aldri sagt at jeg tror Gjerstad er en bevisst svindler. Faktisk har jeg ingen bastant mening hverken ene eller andre veien fordi jeg ikke har kunnskap nok til å ha det. Derimot har jeg sagt at jeg er skeptisk, og anekdotiske fortellinger fungerer ikke som vitenskapelige bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #228 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er selvsagt forskjeller i eksemplene siden det dreier seg om ulike ting. Men argumentet kan brukes på begge deler, og det var derfor jeg tok frem eksemplet til å begynne med. Jeg har aldri sagt at jeg tror Gjerstad er en bevisst svindler. Faktisk har jeg ingen bastant mening hverken ene eller andre veien fordi jeg ikke har kunnskap nok til å ha det. Derimot har jeg sagt at jeg er skeptisk, og anekdotiske fortellinger fungerer ikke som vitenskapelige bevis. Vel, etter det jeg kan se er ikke disse eksemplene en samvariasjon som tilsier at det ene kan belyse det andre. Skal vi holde oss innenfor vitenskapen, må det iallefall være snakk om samme type fenomen. Personlig er jeg ikke skeptisk til denne mannen. Jeg er derimot skeptisk til legevitenskapen. Det har skjedd mye skade på folk under utviklingen av denne, og det gjør det fremdeles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #229 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja, vitenskapen er noe realt vås. Haha. Ha. H.......... Du kan takke legevitenskapen for den gjennomsnittlige levealderen, hadde man tatt anekdoter for god fisk fremdeles ville vi neppe opplevd 35 år hver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #230 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja, vitenskapen er noe realt vås. Haha. Ha. H.......... Du kan takke legevitenskapen for den gjennomsnittlige levealderen, hadde man tatt anekdoter for god fisk fremdeles ville vi neppe opplevd 35 år hver. Ja om levealder var det viktigste. Men ja, hurra for legene (de som handler med grunnlag i legevitenskapen) som dytter folk fulle av antibiotika så bakteriene blir resistente, som dytter folk fulle av piller fordi de ikke kjenner andre måter å møte folk i krise på, som lar seg kjøpe av legemiddelfirmaer slik at du og jeg skal spise pillene med profitt i deres lomme. Som utsetter folk for overgrep, og som har innført profesjonsmakt i tråd med politisk agenda. Som feildiagnostiserer folk i åresvis uten ydmykhet for at de kan ta feil, joda, de er det jammen meg grunn til å ha stor tillit til! Forøvrig går de nå inn å bestemmer hvem som skal behandles og ikke. Det er neimen ikke sikkert du blir prioritert om du trenger hjelp! Det handler ikke bare om hvor gammel du er. Og nei, jeg snakker ikke om alle leger, men mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #231 Del Skrevet 4. januar 2009 Noe forteller meg at du også er en innbitt forkjemper for sammensvergelsesteorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridah Skrevet 4. januar 2009 #232 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er en grunn til at vitenskap er vitenskap og tro er tro. Tenk om alt man trodde på i livet sitt skulle blitt vitenskapelig testet. Da hadde nok mange liv falt i grus. Er slike ting som healing i hele tatt ment å være vitenskapelig testet?.. Og kan joralf bli mer testet enn han allerede har vært?.. Jeg vet bav mange mennsker som har besøkt han og de er alle overbevist om at han har en kraft. Det er ikk som med MArtha at han åpner engleskole for å tjene penger og ansinnitet. So han sier selv, føler han at denne evnen er hans plikt. Ikke rart det. denne kraften er større enn han selv og han føler at det er hans plikt å hjelpe sine medmennesker. På bekostning av tid med familie og han har ikke prøvd å tjene verken pernger el berømmelse. D so er ekte komer for sin daf likevel. Han kan i mange tilfeller ikke helbrede men lindre symptomer. Mannen har brukt nok av sin tid på å hjelpe andre. Han er over 80, hvorfor skal han la seg teste? La nå mannen få være i fred! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #233 Del Skrevet 4. januar 2009 Noe forteller meg at du også er en innbitt forkjemper for sammensvergelsesteorier. Ja da er isåfall du unødvendig paranoid. Dette er kjent stoff og saker legeforeningen selv søker å løse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. januar 2009 #234 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Det er en grunn til at vitenskap er vitenskap og tro er tro. Tenk om alt man trodde på i livet sitt skulle blitt vitenskapelig testet. Da hadde nok mange liv falt i grus. "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme." Henrik Jeg for min del foretrekker å ikke leve i en illusjon, selv om den måtte være behagelig. Andre foretrekker kanskje noe annet. Er slike ting som healing i hele tatt ment å være vitenskapelig testet?.. Og kan joralf bli mer testet enn han allerede har vært?.. Healing kan testes, fordi healing sies å ha en effekt som er målbar - dvs. at de som går og blir healet faktisk blir bedre. Joralf Gjerstad har, etter hva jeg kjenner til, ikke blitt testet på en vitenskaplig måte. Den episoden hvor han ble fulgt av et tv-team i dokumetaren om ham er ikke egentlig en test. Det var vel heller mer en filming av det han gjør, og det å filme en slik healing-episode sier ingenting verken om han har eller ikke har slike evner. Det er ingen som sier at han "skal" testes. Det i hvertfall jeg sier er at så lenge hans evner ikke blir vitenskaplig testet, så stiller jeg meg svært skeptisk til at han har slike evner. Endret 4. januar 2009 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #235 Del Skrevet 4. januar 2009 "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme." Henrik Jeg for min del foretrekker å ikke leve i en illusjon, selv om den måtte være behagelig. Andre foretrekker kanskje noe annet. Healing kan testes, fordi healing sies å ha en effekt som er målbar - dvs. at de som går og blir healet faktisk blir bedre. Joralf Gjerstad har, etter hva jeg kjenner til, ikke blitt testet på en vitenskaplig måte. Den episoden hvor han ble fulgt av et tv-team i dokumetaren om ham er ikke egentlig en test. Det var vel heller mer en filming av det han gjør, og det å filme en slik healing-episode sier ingenting verken om han har eller ikke har slike evner. Det er ingen som sier at han "skal" testes. Det i hvertfall jeg sier er at så lenge hans evner ikke blir vitenskaplig testet, så stiller jeg meg svært skeptisk til at han har slike evner. Nå må du huske på at livsløgnen i Vilanden er av et helt annet slag, her forsøker Ibsen å peke på dagdrømmeri som hindrer fakstisk livsutfoldelse. Jeg stiller meg uforstående til at det kan sammenlignes med at Joralf besitter en kraft som hjelper folk. For meg er tro og illusjon to vidt forskjellige begreper, men jeg er klar over at de kan forveksles av en som ikke har innsikt i deres respektive naturer. Kan du så foklare meg hvordan Joralf kan bistå med å finne savnede personer/ting, eller dyr? Det er dokumentert at han har gjort dette fra sin egen stue. Er det bare flaks? Dette er vel egentlig en diskusjon om menneskesyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #236 Del Skrevet 4. januar 2009 Kan du så foklare meg hvordan Joralf kan bistå med å finne savnede personer/ting, eller dyr? Det er dokumentert at han har gjort dette fra sin egen stue. Er det bare flaks? Kan du forklare det, uten å gjette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #237 Del Skrevet 4. januar 2009 Kan du forklare det, uten å gjette? Trenger ikke å gjette da han har fortalt det, og det på TV. Sist forvandlet stuen seg til stedet en savnet hund var på. Joralf hadde aldri vært der før, og geleidet mannskaper dit hunden befant seg etter det han så rundt seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #238 Del Skrevet 4. januar 2009 Trenger ikke å gjette da han har fortalt det, og det på TV. Om Gjerstad har fortalt det selv, da må det jo være god fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 4. januar 2009 #239 Del Skrevet 4. januar 2009 Om Gjerstad har fortalt det selv, da må det jo være god fisk. Vet du hva. Deg gidder jeg ikke diskutere med. Adjø! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. januar 2009 #240 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er ikke vitenskaplig verifisert om noen forteller at de har gjort noe, ei heller om noen forteller at de har blitt gjort noe med. Dette med livsløgn var myntet på det jeg siterte rett ovenfor fra en annen person. Tro blir illusjon hvis troen har blitt vitenskaplig falsifiert. F.eks hvis noen i dag fortsatt tror at jorden er flat. Hvorvidt Gjerstad har eller ikke har evnene det er snakk om er foreløbig åpent siden han ikke har blitt testet på en vitenskaplig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå