Gå til innhold

Snåsamannen - Joralf Gjerstad

Anbefalte innlegg

I fraværet av bevis kan man faktisk påberope seg at dette ikke virker.

Det er ingen, I repeat ingen, og det har vært mange som har påstått å ha diverse paranormale evner, som har klart å bevise noe som helst under kontrollerte forhold. Rart. Da må det jo være noe galt med testene. Eller, det utenkelig, det er ingen som har noen slike evner.

"Jeg har en magisk stein i hagen som holder tigre unna. Bevis? Det er ingen tigre i hagen min!"

Hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter julemiddagen ble det en heftig (les: ensrettet, ensidig engasjement i Snåsamannens favør) diskusjon rundt hans påståtte evner. Ettersom jeg ikke ville skape sur stemning, holdt jeg meg tyst. De fleste i min familie er ikke dumme mennesker, men jeg registrerte at nesten ingen stilte spørsmål, bare stilte seg perplekse og måpende til hans "kraft". Ingen spørsmål om hvordan, ingen kritikk, ingen skeptisisme. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så annerledes. Ingen av disse er religiøse, men anekdoter er liksom så mye bedre. Det må bli et eget fag som tar opp sunn kritikk og skeptisisme på grunnskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke påstå at Snåsamannen ikke har noen helbredende evner, da jeg ikke har forutsetning til å si noe slikt. Men jeg stiller meg svært skeptisk. Å være i stand til å helbrede smerter og sykdom ved hjelp av håndspåleggelse vil jo være sensasjonelt hvis det viste seg å stemme, og som noen en gang sa: "Extraordinary claims demands extraordinary proof".

Hvis han har helbredende evner, så vil vitenskaplig tester en gang for alle bekrefte dette. (Noe som vil være en verdenssensasjon!) Hvis ikke, så fortsetter det å være anekdotiske påstander som med de fleste andre healere - og til dette stiller jeg meg svært skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Etter julemiddagen ble det en heftig (les: ensrettet, ensidig engasjement i Snåsamannens favør) diskusjon rundt hans påståtte evner. Ettersom jeg ikke ville skape sur stemning, holdt jeg meg tyst. De fleste i min familie er ikke dumme mennesker, men jeg registrerte at nesten ingen stilte spørsmål, bare stilte seg perplekse og måpende til hans "kraft". Ingen spørsmål om hvordan, ingen kritikk, ingen skeptisisme. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så annerledes. Ingen av disse er religiøse, men anekdoter er liksom så mye bedre. Det må bli et eget fag som tar opp sunn kritikk og skeptisisme på grunnskolen.

Eg merkar at enkelte i familien min trenger å tru, så eg bruker heller ikkje diskutere med dei om slike ting. Eg føler det blir litt som å skyte mora til bambi. Men eg kan godt diskutere med dei som "toler" litt meir.

Eg skjønar godt kvifor folk vil tru. Man får ein kjensle av at der er ei større meining med livet. Uansett kva som skjer, så er man trygge fordi at der er nokon som passer på ein. Og man får ei kjensle av samhørighet. Eg las ein gang ein statistikk som viste at dei som var religiøse oftare var einsame. Men det er lenge sidan, så eg trur ikkje eg finner att den kjelda.

Eit eige fag med skeptisisme hadde faktisk ikkje vore så verst. ikkje berre med tanke på religion, men også det å kunne vere kritisk til medier, forskning osv.

Men til sjuande og sist, så tenkjer folk ulikt. Og det vil alltid vere dei som er meir godtruande enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke et kongeargument, men hvis man lurer så veldig på om dette går an, eksisterer, eller hva man nå lurer på vil jeg heller gått til en healer, eller et åndelig medium, eller kanskje en som er klarsynt i stedet (eller hva med en kombinasjon av de alle tre?) for å kun argumentere som små barn om at, "nei, dette her går ikke an."

Det blir for dumt når tydeligvis flere som aldri har vært hos healere (ikke alle, nei), medium, etc uttaler seg så bastant. Gå til en, se om man kanskje opplever noe, SÅ kan man uttale seg sterkere i sin sak.

Dersom man drar til en healer, for å "se selv", og det virker, kan man fortsatt umulig kunne si om det er healingen eller troen (placebo) som har gitt en helbredende effekt. Det spiller kanskje ingen rolle om man er syk og bare ønsker å bli frisk, men om man ønsker å finne sannheten er en så subjektiv opplevelse tilnærmet verdiløs. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at den vil kunne avlede deg inn på et irrasjonelt villspor. Tro og personlig overbevisning er som rust for ens egen rasjonalitet - skal man virkelig finne ut av noe gjelder det å legge følelsene på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man drar til en healer, for å "se selv", og det virker, kan man fortsatt umulig kunne si om det er healingen eller troen (placebo) som har gitt en helbredende effekt. Det spiller kanskje ingen rolle om man er syk og bare ønsker å bli frisk, men om man ønsker å finne sannheten er en så subjektiv opplevelse tilnærmet verdiløs. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at den vil kunne avlede deg inn på et irrasjonelt villspor. Tro og personlig overbevisning er som rust for ens egen rasjonalitet - skal man virkelig finne ut av noe gjelder det å legge følelsene på is.

Vel, svært mange som går til healere har vel prøvd skolemedisin i bøtter og spann først uten at det har virket - uansett hvor godt dokumentert det er. Hvis da healing virker så ære være placeboeffekten som i det minste gjør noe bra ;) .

Liten avsporing: Hvorfor virker forresten placebo? Og hvordan? Man tilfører kroppen en pille med sukker eller hvetemel eller et annet harmløst og uvirksomt stoff og vips så er pasienten mye bedre. Fysiologisk kan det ikke forklares ut fra medisinen som gis, men ikke desto mindre er alle enig om at placeboeffekten finnes - og i mange tilfeller virker.

Så sporer man på igjen: Jerstad sier jo selv at han allerede er "testet" i fjernsyn og ser ikke poenget med å gjøre det en gang til. Det synes jeg jo faktisk han har rett i . Dessuten - hallo - mannen er 84 år gammel og ønsker seg kanskje litt fred og ro? En vitenskapelig test av evnene hans burde vel foregått for en del år siden hvis det først skulle gjøres. Og skulle man teste måtte man jo funnet et representativt utvalg pasienter, samt en annen healer og en person totalt uten healerevner for å kunne få noe som minner om et vitenskapelig forsøk.

Det ville blitt et noget større apparat å sette i sving enn bare "testing" på fjernsyn i underholdningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nesten det er rart å ikke undres noe over at snåsamannen faktisk har noen "evner" når han for det første jobber gratis, (folk kommer til han kun på eget initiativ og mange reiser langt for å møte han) og for det andre er det så utrolig mange som har påstått att de har blitt friske. Lyver de? Er det ingenting "anderledes" med denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke skrevet fire bøker om karen? Å tro at han aldri har mottatt penger er naivt, at best. Jeg blåser i hva tabloidene skriver, jeg tviler like fullt. Og hvorfor skulle det være et argument FOR evner? Er man vrangforestilt er man vrangforestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing: Hvorfor virker forresten placebo? Og hvordan? Man tilfører kroppen en pille med sukker eller hvetemel eller et annet harmløst og uvirksomt stoff og vips så er pasienten mye bedre. Fysiologisk kan det ikke forklares ut fra medisinen som gis, men ikke desto mindre er alle enig om at placeboeffekten finnes - og i mange tilfeller virker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Så sporer man på igjen: Jerstad sier jo selv at han allerede er "testet" i fjernsyn og ser ikke poenget med å gjøre det en gang til. Det synes jeg jo faktisk han har rett i . Dessuten - hallo - mannen er 84 år gammel og ønsker seg kanskje litt fred og ro? En vitenskapelig test av evnene hans burde vel foregått for en del år siden hvis det først skulle gjøres. Og skulle man teste måtte man jo funnet et representativt utvalg pasienter, samt en annen healer og en person totalt uten healerevner for å kunne få noe som minner om et vitenskapelig forsøk.

Det ville blitt et noget større apparat å sette i sving enn bare "testing" på fjernsyn i underholdningssammenheng.

Han ble ikke testet. Han ble filmet under sine seanser.

Jeg tror ikke at han er sliten, jeg tror han forstår at dette er en kamp han ikke vil kunne vinne, som så mange før ham. Er enig med deg i at en NRK-test på lufta neppe vil kunne gi oss noe entydig svar på om Gjerstad har magiske evner eller ei, men den kunne i det minste gitt oss en indikasjon. Det er da noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke skrevet fire bøker om karen? Å tro at han aldri har mottatt penger er naivt, at best. Jeg blåser i hva tabloidene skriver, jeg tviler like fullt. Og hvorfor skulle det være et argument FOR evner? Er man vrangforestilt er man vrangforestilt.

Jeg kjenner flere som har fått hjelp av han, de bekrefter alle at han aldri har tatt penger for det. Men de lider sikkert av vrangforestillinger, de har sikkert betalt og blitt lurt til å tro at de ikke har gjort det ;)

Så vidt jeg vet er det kun èn bok skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at så mange i Norge er vrangforestilt? De bruker masse penger for å reise så de kan få hjelp av en mann, som ikke har noen "evner" i det heler tatt, tror du det? Hva med at så utrolig mange har blitt friske. Lyver de? Er alt placebo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, ja...jeg vet hva placebo er. Poenget mitt er at placebo i mange tilfeller "virker" på lik linje med ekte medisiner, og hva er det i menneskets psyke som forårsaker den effekten? Vi kan jo være enige om at selve placebopreparatet ikke gjør noe til og fra.

Han ble ikke testet. Han ble filmet under sine seanser.

Jeg tror ikke at han er sliten, jeg tror han forstår at dette er en kamp han ikke vil kunne vinne, som så mange før ham. Er enig med deg i at en NRK-test på lufta neppe vil kunne gi oss noe entydig svar på om Gjerstad har magiske evner eller ei, men den kunne i det minste gitt oss en indikasjon. Det er da noe?

For det første - jeg sa "testet", ikke testet. En filmsnutt er ingen test uansett hvem som filmer. Dermed ville et nytt filmopptak være meningsløst. For det annet: magiske evner? Tror du på troll og nisser også? Hva enn Snåsamannen måtte ha eller ikke ha av evner så har det nok fint lite med magi å gjøre. Magi hører hjemme hos Harry Potter.

Jeg tror rett og slett Snåsamannen selv ser at det å bli vist fram på TV er meningsløst som bevis betraktet, så han gidder ikke kaste bort tid på det.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja...jeg vet hva placebo er. Poenget mitt er at placebo i mange tilfeller "virker" på lik linje med ekte medisiner, og hva er det i menneskets psyke som forårsaker den effekten? Vi kan jo være enige om at selve placebopreparatet ikke gjør noe til og fra.

For det første - jeg sa "testet", ikke testet. En filmsnutt er ingen test uansett hvem som filmer. Dermed ville et nytt filmopptak være meningsløst. For det annet: magiske evner? Tror du på troll og nisser også? Hva enn Snåsamannen måtte ha eller ikke ha av evner så har det nok fint lite med magi å gjøre. Magi hører hjemme hos Harry Potter.

Jeg tror rett og slett Snåsamannen selv ser at det å bli vist fram på TV er meningsløst som bevis betraktet, så han gidder ikke kaste bort tid på det.

Dersom han skulle bli TESTET ville det ikke vært meningsløst. Det er bare Dustemannen selv som mener dét. Å vinne 1 million dollar er meningsløst - det kan man jo ikke hjelpe NOEN med.. For en jævla tåpe han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han skulle bli TESTET ville det ikke vært meningsløst. Det er bare Dustemannen selv som mener dét. Å vinne 1 million dollar er meningsløst - det kan man jo ikke hjelpe NOEN med.. For en jævla tåpe han er.

En test ville kanskje også vært meningsløst for ham, men nå er det jo ingen som har foreslått noen reell test etter det jeg kan se. (Tar forbehold om at NRK opplegget faktisk kan ha vært basert på vitenskapelig grunn - selv om jeg tviler sterkt på at det er tilfelle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa "så vidt jeg vet". Hvor er de 2 andre bøkene som er utgitt, du sier det er 4?

Men det jeg ikke forstår, dere som er så tvilende til snåsamannen og alle andre healere, hvorfor orker dere bruke energi på å diskutere virkningen av det? Hvorfor er det så viktig for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke vært innom dette før? Det er viktig å få klargjort hvorvidt det er en reell effekt eller ikke, da en slik oppdagelse vil hjelpe langt flere enn de han rekker ut til nå. I tillegg vil det revolusjonere vitenskapen. Hvis det er uinteressant i din bok får det være din sak. Jeg kan ikke bare "la noe være!!!" og se på at folk blir (høyst sannsynlig) lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at så mange i Norge er vrangforestilt? De bruker masse penger for å reise så de kan få hjelp av en mann, som ikke har noen "evner" i det heler tatt, tror du det? Hva med at så utrolig mange har blitt friske. Lyver de? Er alt placebo?

Ser du det du selv skriver? Selvsagt er det hele placebo, og ja, jeg har ingen tvil rundt det norske folks godtroenhet (dumhet). Når det står mellom to forklaringer, tenderer den simpleste til å være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...