Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg bryr meg lite om årsakene rundt hans uvilje til å la seg teste. At han ikke vil forteller oss at han vet han ikke vil klare en test under kontrollerte forhold, hvor han ikke kan influere resultatet gjennom bias..

Det jeg lurer på er hvordan og hvorfor han har samvittighet til å ikke gjøre det når det kunne hjulpet flere millioner av mennesker hvis man fant årsaken til de påståtte evnene.

Hvis millioner av mennesker trenger hjelp og velger å ikke oppsøke healer fordi det ikke er vitenskapelig bevist, så må jo det være deres problem. Alle vet jo at det finnes healere, hvis de har prøvd "alt" og velger å ikke prøve healing eller hva søren annet alternativt, kun med bakgrunn i at man ikke har fått dokumenter at det ikke virker, så neivel.

Nå er det jo veldig mye oppstyr rundt akkurat Snåsamannen, og han har altså valgt å ikke la seg teste. Har det blitt forsøkt å få andre healere til å la seg teste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man ikke har bevis utover anekdoter kan du ikke sporenstreks hevde at de forfektede evnene "uansett ikke kan bortlæres".

Hvis Snåsamannen er "for real" vil man være i stand til å finne just hva som forårsaker helbredelsen (eller ikke). Dermed kan man luke ut hvilke healere som i så fall er fake, og de som er genuine. Er ikke dét nyttig informasjon? Og hvis man finner ut akkurat hvilken del av kroppen (for det er i alle fall ikke magiske skyer med energi, slik healere ofte skal ha en til å tro), er det ikke gitt at dette ikke er noe man kan reprodusere eller "lære bort" på et eller annet vis.

I dokumentaren blir man ikke presentert for bevis, og kan like gjerne være fabrikert. Den skal man ikke ta for god fisk, men med flere gruver salt.

Skrevet
Når man ikke har bevis utover anekdoter kan du ikke sporenstreks hevde at de forfektede evnene "uansett ikke kan bortlæres".

Hvis Snåsamannen er "for real" vil man være i stand til å finne just hva som forårsaker helbredelsen (eller ikke). Dermed kan man luke ut hvilke healere som i så fall er fake, og de som er genuine. Er ikke dét nyttig informasjon? Og hvis man finner ut akkurat hvilken del av kroppen (for det er i alle fall ikke magiske skyer med energi, slik healere ofte skal ha en til å tro), er det ikke gitt at dette ikke er noe man kan reprodusere eller "lære bort" på et eller annet vis.

I dokumentaren blir man ikke presentert for bevis, og kan like gjerne være fabrikert. Den skal man ikke ta for god fisk, men med flere gruver salt.

Jeg vet ikke gjest, jeg tror selv at slike evner er medfødt, jeg tror ikke healing er noe man kan lære seg. Men det er min tro.

Jo selvsagt hadde det vært topp å kunne utelukke hvilke healere som er "fake", det hadde faktisk vært fenomenalt om det kunne la seg gjøre. Det hadde også vært fantastisk og fått testet alle andre også, akupuntører, fysioterapeuter, homeopater, for gudene skal vite at det er enorm forskjell på kunnskap innen disse områdene også Jeg skulle gjerne hatt en topp 10 liste på alt, så jeg visste at jeg kom til noen som kunne sakene sine.

Men kan ikke du og skeptikerne bare syns at alt er fake da, at alt snåsingen har sagt og gjort er renspikka løgn, at alle som har vært hos han enten spiller et spill for galleriet, eller er hardt preget av placebo, også kan de som ønsker å tro på det, få lov til det?

Gjest Infralove
Skrevet

Om healing er tull (noko som det tyder på at det er), er det rein svindel. Og eg syns ikkje det er greit at sjuke blir utnytta på den måte. (Det var generelt meint).

Skrevet
Om healing er tull (noko som det tyder på at det er), er det rein svindel. Og eg syns ikkje det er greit at sjuke blir utnytta på den måte. (Det var generelt meint).

Nå tar ikke snåsamannen betaling, så det kan ikke kalles svindel. Men for all del, mange tar betaling for det, og det er sikkert mange som sitter igjen med skjegget i postkassa fordi de har møtt på useriøse folk.

Men å kalle det utnytting av syke, det syns jeg er drøyt.

Skrevet

Jeg tror rett og slett at årsaken til "evnene" hans, er egentlig ånder (forholdsvis gode ånder). Jeg tror de står bak all helbredelsen.

Eller hva? Synske folk, og de som driver med healing sier ofte at de har kontakt med ånder. De er mektigere enn oss mennesker, så de kan sikkert utrette litt av hvert.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Jeg tror rett og slett at årsaken til "evnene" hans, er egentlig ånder (forholdsvis gode ånder). Jeg tror de står bak all helbredelsen.

Eller hva? Synske folk, og de som driver med healing sier ofte at de har kontakt med ånder. De er mektigere enn oss mennesker, så de kan sikkert utrette litt av hvert.

Jepps, typisk argumentasjon dette. Forklare noe udokementerbart med noe annet udokumenterbart.

Hva er ånder da? Døde mennesker? Fra en annen "dimensjon" kanskje? *sukk*

Og det baller på seg :gjeiper:

Skrevet

Det tror jeg også! Mange healere sier det, at det ikke er de som gjør det, men de føler at det bare går gjennom dem. De kommer i en slags kontakt med noe utenfor. Skjønner ikke helt hvordan det fungerer da. Healerne gjør jo noe de og.

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg tror på at healere drives av ånder, at det er ånder som er årsaker til evnene deres.

Skrevet

Jeg mener han bare, som med andre "healere" setter immunsystemet til folk i høygir. I tillegg har det en psykologisk effekt - hvis det sies at han har helbredet såpass mange, "hvorfor skulle det da ikke virke på meg?". Man lurer seg selv til å tro.

Nå har jeg forresten sett dokumentaren, og det er lite annet enn anekdoter jeg blir presentert for. "Man kan ikke bortforklare det". "Det er umulig å sette ord på det".

Skrevet (endret)
De "magiske egenskapene" er jo ikke noe man kan lære bort uansett, så om han så lot seg teste, og det kom frem at det hadde effekt, hva ville det ha sagt for mennesketheten? At flere ville oppsøkt healere? At leger ville samarbeidet med healere? Hva egentlig?

Jeg vil at dere ser dokumentaren selv fra A til Å. Du har jo selv lagt ut linken, da burde du vil også kjenne innholdet i den :)

Det ville jo bety at vi kunne shippet han rundt hele verden og organisert effektiv håndspålegging. På den måten ville han jo kunne helbredet (hundre?)tusenvis av pasienter.

Men hele greia er jo selvsagt bare sprøyt fra ende til annen. Alle som er noelunde oppegående skjønner det, eller burde ihvertfall skjønne det.

Endret av BimboBirgitte
Skrevet
Det ville jo bety at vi kunne shippet han rundt hele verden og organisert effektiv håndspålegging. På den måten ville han jo kunne helbredet (hundre?)tusenvis av pasienter.

Men hele greia er jo selvsagt bare sprøyt fra ende til annen. Alle som er noelunde oppegående skjønner det, eller burde ihvertfall skjønne det.

Nå har han faktisk helbredet tusenvis av pasienter - gjennom 60 år.

Ingen av disse var tydeligvis oppegående folk etter ditt skjønn, flott at vi har deg som kan sette standarden for hva som definerer et oppegeånde menneske.

Skrevet

Nei, det -påstås- at flere tusen er blitt helbredet/behandlet. Vi vet INGENTING om omfanget av disse, hvilke omstendigheter det var, om lidelsene var forbigående (og uansett ville gått over), eller hva som var årsaken.

Skrevet
Hehe. så godtroende folk er. Tror du aldri han har tatt i mot penger? Og nå som denne boka ligger under ti-tusenvis av juletrær rundt om kring i landet, kan denne snåsamannen le hele veien hjemmefra til banken.

Nei, inntektene går til veldedig formål. Hvis skeptisisme og rasjonalitet er ditt credo, så bør du iallfall sette deg inn i saken du diskuterer før du uttaler deg bastant.

Skrevet
Nei, det -påstås- at flere tusen er blitt helbredet/behandlet. Vi vet INGENTING om omfanget av disse, hvilke omstendigheter det var, om lidelsene var forbigående (og uansett ville gått over), eller hva som var årsaken.

Jeg har hørt om snåsamannen så lenge jeg kan huske, merkelig at det er så mye oppstyr og snakk rundt han, og absolutt ingen andre healere i Norge?

Skrevet
Nå har han faktisk helbredet tusenvis av pasienter - gjennom 60 år.

Tenk hva man kunne fått til med litt samlebåndseffektivisering da! Burde vel være mulig å helbrede minst 1000 om dagen? Jeg vet ikke hvor lenge han må holde på hver person, men det er vel ikke mange minuttene det er snakk om?

Ingen av disse var tydeligvis oppegående folk etter ditt skjønn, flott at vi har deg som kan sette standarden for hva som definerer et oppegeånde menneske.

Stemmer. Ingen av dem er oppegående. Selv det jeg trodde var en rimelig oppegående statsadvoket, Cato Schøitz, har det visst rablet for. Forøvrig hyggelig å høre at dere (hvem dere?) setter pris på at dere har meg!

Skrevet
Tenk hva man kunne fått til med litt samlebåndseffektivisering da! Burde vel være mulig å helbrede minst 1000 om dagen? Jeg vet ikke hvor lenge han må holde på hver person, men det er vel ikke mange minuttene det er snakk om?

Stemmer. Ingen av dem er oppegående. Selv det jeg trodde var en rimelig oppegående statsadvoket, Cato Schøitz, har det visst rablet for. Forøvrig hyggelig å høre at dere (hvem dere?) setter pris på at dere har meg!

Samlebåndseffektivisering? Ta deg en tur til healer selv og se hvordan det foregår du, så vil du forstå at det ikke er en 2 minutters prosess.

Men takk for at du kaller meg lite oppegående, jeg har virkelig sansen for folk som kommer med slike påstånder på grunnlag av at man har forskjellig oppfattning av ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...