mysan Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Gikk stort sett glipp av hele programmet som gikk i reprise på NRK2 nå ikveld, men har jo fått med meg noe om denne mannen allikevel da. Til skeptikerne, dere som hevder at det ikke lar seg gjøre verken å helbrede noen kun ved egne evner, eller å være klarsynt - er det bare jug og fanteri med Gjerstad også?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Har han noe annet å vise til enn anekdotiske bevis fra "pasienter"? Ikke det? Wow, da må han jo være "the real deal", eh? Argument ad populum funker særdeles dårlig, hvorfor lar han seg bare ikke teste?
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Har han noe annet å vise til enn anekdotiske bevis fra "pasienter"? Ikke det? Wow, da må han jo være "the real deal", eh? Argument ad populum funker særdeles dårlig, hvorfor lar han seg bare ikke teste? Hvordan hadde du tenkt at slikt kunne testes? Hvorfor har man giddet å skrive en bok om han hvis det ikke er noe spesielt ved denne mannen?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Han forfekter å ha helbredet mange tusen mennesker. Da er det vel ikke verre enn å bringe ti syke til ham, og se hvorvidt det er noen endring, under kontrollerte forhold? Angående oppmerksomheten rundt han: penger. Hvorfor tror du det finnes show som "den sjette sans"? Ikke for å bevise hvorvidt noe metafysisk eksisterer, i hvert fall. It's all about the green. Og for sist gang: argument ad populum duger ikke! "Hvorfor selger de det da på apotek? Hvorfor er det da så mye oppmerksomhet rundt ham?". Sannhet er ikke demokratisk - milliarder av mennesker kan finne på å tro på en Gud, men det gjør ham ikke mindre eksisterende.
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Han forfekter å ha helbredet mange tusen mennesker. Da er det vel ikke verre enn å bringe ti syke til ham, og se hvorvidt det er noen endring, under kontrollerte forhold? Angående oppmerksomheten rundt han: penger. Hvorfor tror du det finnes show som "den sjette sans"? Ikke for å bevise hvorvidt noe metafysisk eksisterer, i hvert fall. It's all about the green. Og for sist gang: argument ad populum duger ikke! "Hvorfor selger de det da på apotek? Hvorfor er det da så mye oppmerksomhet rundt ham?". Sannhet er ikke demokratisk - milliarder av mennesker kan finne på å tro på en Gud, men det gjør ham ikke mindre eksisterende. Denne tråden er om Joralf, så la oss da holde oss til han og ikke til homeopat-medisiner som diskuteres i en helt annen tråd. Jeg foreslår at du bruker kreftene dine på å få til en slik test, hvor Joralf eller hvem som helst annen healere blir sjekket under kontrollerte forhold. Hvis du hadde kreft og legen hadde gitt deg 5 mnd å leve, ville du virkelig ikke da oppsøkt en healer, bare fordi virkningen "ikke er vitenskapelig bevist"?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Gikk stort sett glipp av hele programmet som gikk i reprise på NRK2 nå ikveld, men har jo fått med meg noe om denne mannen allikevel da. Til skeptikerne, dere som hevder at det ikke lar seg gjøre verken å helbrede noen kun ved egne evner, eller å være klarsynt - er det bare jug og fanteri med Gjerstad også? Selvfølgelig er det bare juks og fanteri..! Som med alle andre påståtte healere! Bare et lite spørsmål til dere som mener dette funker. Kan dere virkelig ikke forstå at de aller fleste faktisk er ganske skeptiske til at dette fungerer? Og en annen ting. Er dere overhodet ikke litt skeptiske selv? (I så fall vil jeg faktisk mene at det er litt naivt..) Ja, noen mener det funker, men så har vi dette med placebo-effekten da.. hmm.. Nei, ikke noe rart at folk ber om bevis!
Gjest Gjest_Fiona_* Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Selvfølgelig er det bare juks og fanteri..! Som med alle andre påståtte healere! Bare et lite spørsmål til dere som mener dette funker. Kan dere virkelig ikke forstå at de aller fleste faktisk er ganske skeptiske til at dette fungerer? Og en annen ting. Er dere overhodet ikke litt skeptiske selv? (I så fall vil jeg faktisk mene at det er litt naivt..) Ja, noen mener det funker, men så har vi dette med placebo-effekten da.. hmm.. Nei, ikke noe rart at folk ber om bevis! Var også skeptisk til sånne ting. Nettopp derfor er jeg så imponert over at det funker! Når det gjelder Snåsa-mannen så nytter det ikke å si at han gjør det for penger og berømmelse. Han tar ingenting for å heale og han har holdt på med healing i mange mange år uten å ha vært på tv eller i media. Noen har skrevet bok om han nå og da kommer han på tv-show (Grosvold forrige fredag). Men han virker da mest som en beskjeden mann. Hørte på radioen at frem til boka om han ble skrevet så har han ikke vært omtalt i media siden begynnelsen på 90-tallet - så noe pr-kåt mann som er ute etter å tjene penger på evnene sine kan man ikke si at det er!!! Det finnes leger som han sendt pasienter til ham. Legen har ikke kunnet hjelpe pasienten men Joralf har kunnet. Placebo-effekt.... Ja, jeg tror vel at du må ha ønske om å bli healet og selv ha litt tro på at det funker for at healing virkelig kan fungere. Du gjest som stritter helt i mot ville kanskje ikke opplevd stor effekt. Men når det er sagt. Også i tradisjonell medisin snakker leger om at det svært ofte er pasientens egen innstilling og vilje til å bli frisk som er med og hjelpe. Er man negativ og ikke tror på at man blir frisk så er det ikke altid at tradisjonell medisin virker heller. Det bor mye i oss mennesker som styrer hva som skjer med oss. Og at noen har evner ut over det vanlige til å hjelpe andre har jeg absolutt tro på.
Gjest Maybelline Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Selvfølgelig er det bare juks og fanteri..! Som med alle andre påståtte healere! Bare et lite spørsmål til dere som mener dette funker. Kan dere virkelig ikke forstå at de aller fleste faktisk er ganske skeptiske til at dette fungerer? Og en annen ting. Er dere overhodet ikke litt skeptiske selv? (I så fall vil jeg faktisk mene at det er litt naivt..) Ja, noen mener det funker, men så har vi dette med placebo-effekten da.. hmm.. Nei, ikke noe rart at folk ber om bevis! Naivt å bli frisk? Ja det kan man vel leve med. Spiller vel ingen rolle om andre er skeptiske når man selv opplever noe positivt. Andre kan vel påstå hva de vil da. Også lurer jeg på en ting. Hvis jeg er syk, går til Snåsa-mannen (eller en annen healer) og så blir frisk. Hvis det er juks og fanteri - mener du da at jeg bare innbiller meg at jeg er frisk igjen? Selg også når leger kan verifisere at jeg ikke lenger har de plagene jeg tidligere har hatt? Hvordan jukser Snåsa-mannen?
mysan Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. desember 2008 Placebo-effekt.... Ja, jeg tror vel at du må ha ønske om å bli healet og selv ha litt tro på at det funker for at healing virkelig kan fungere. Du gjest som stritter helt i mot ville kanskje ikke opplevd stor effekt. Men når det er sagt. Også i tradisjonell medisin snakker leger om at det svært ofte er pasientens egen innstilling og vilje til å bli frisk som er med og hjelpe. Er man negativ og ikke tror på at man blir frisk så er det ikke altid at tradisjonell medisin virker heller. Det bor mye i oss mennesker som styrer hva som skjer med oss. Og at noen har evner ut over det vanlige til å hjelpe andre har jeg absolutt tro på. Placeboeffekt virker neppe på småbarn på 18mdr. Jeg hørte det ble sagt på den reprisen jeg fikk med meg slutten på i går at han hadde gitt et lite barn synet tilbake. Det kan umulig ha vært fordi dette barnet selv trodde at dette ville funke som fy! Ellers foreslår jeg at den skeptiske gjesten leser litt om snåsamannen før han uttaler seg så bastant. Han har jo tydeligvis ingen som helst kunnskap om ham. Jeg hørte også Gjerstad si selv, om ett av tilfellene han hadde hjulpet, at den gangen trodde han ikke at han kunne gjøre noe, men for ikke å skuffe pasienten så la han hendene på henne allikevel. Hun hadde jo reist langt. Hun fikk visstnok også synet tilbake. Han sier selv at han ikke vet hva som hjalp den jenta, men at han ble nokså overrasket selv også. Dog er det selvfølgelig ikke alt han kan gjøre heller. Han hadde selv to ødelagte knær som han har byttet ut, og han selv sier at man skal bruke legene, de har lang utdannelse og kan og vet mye. Man skal ikke løpe til ham istedet. En liten digresjon til slutt: Hvert år dør ca 2000 mennesker av medisinbivirkninger her i landet, av riktige medisiner som de har fått av sine leger, og dette er kalkulerte dødsfall - slikt må man bare regne med... Så kan man sikkert legge til en del som dør pga feilmedisinering. Å gå til Joralf dreper deg neppe
mysan Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2008 Til skeptisk gjest. Det er greit å være skeptisk. Men det blir bare dumt å bastant avvise alt mulig som du selv ikke har det minste kunnskap om, kun på grunnlag av at du selv finner slikt vanskelig å tro på. Mennesker har blitt friske, ikke bare ved hjelp av akkurat denne mannen, men en rekke mennesker som faktisk kan heale. At du personlig ikke kjenner noen som har blitt friske, eller at det ikke foreligger såkalte vitenskapelige bevis for at sånt går an, er ikke noen målestokk. Nå skal de altså begynne å forske på Gjerstad. Hvordan de skal gjøre det, aner ikke jeg. Det kan jo ikke bli på annen måte enn å følge ham da, rapportere om det han gjør og hvilke resultater han oppnår. Det nytter neppe med elektroder på hodet og scanning av indre organer.
Bellatrix Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 Blir folk friske så blir folk friske. Å beskylda han for å bare tenke på penger blir litt merkelig ettersom han ikke har jent en krone på det.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #12 Skrevet 19. desember 2008 Blir folk friske så blir folk friske. Å beskylda han for å bare tenke på penger blir litt merkelig ettersom han ikke har jent en krone på det. Hehe. så godtroende folk er. Tror du aldri han har tatt i mot penger? Og nå som denne boka ligger under ti-tusenvis av juletrær rundt om kring i landet, kan denne snåsamannen le hele veien hjemmefra til banken.
Bellatrix Skrevet 19. desember 2008 #13 Skrevet 19. desember 2008 Han har sikkert fått penger nå som det er laget bok av han, men når hverken han selv eller andre forteller om at det er blitt gitt penger i noen form så har jeg ingen grunn til å tro at det har vært penger i omløp. Har du noen dokumentasjon på at han har tatt i mot penger?
Gjest VinglePetter Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 Han har sikkert fått penger nå som det er laget bok av han, men når hverken han selv eller andre forteller om at det er blitt gitt penger i noen form så har jeg ingen grunn til å tro at det har vært penger i omløp. Har du noen dokumentasjon på at han har tatt i mot penger? Bruk hodet. Selvfølgelig har han tatt i mot penger og gaver.
Gjest Ulva35 Skrevet 19. desember 2008 #15 Skrevet 19. desember 2008 Jeg er VELDIG skeptisk til såkalte healere, men når det kommer til Snåsamannen så tror jeg faktisk han både kan helbrede og er klarsynt. Han virker som en beskjeden mann og nei han tar ikke og har aldri tatt betalt for å hjelpe mennesker. Jeg kjenner folk som har vært hos han flere ganger, blitt friske og de har aldri betalt et øre. For det vil nemlig ikke denne mannen ta i mot. Han fortalte også på tv i går at han er svært skeptisk til alle såkalte healere som virker som å være noe som popper opp på hvert gatehjørnet for tiden. Såkalte healere som påstår de har evner og kan helbrde mennesker og tar skyhøye honorarer. Han har aldri tatt penger for det før, og hva så om han får litt penger for denne boka. Hallooo, mannen er 82 og trenger vel kanskje ikke så mye penger nå som han hadde trengt før. Og i løpet av 50 år har han hjulpet folk gratis.
FrizzleSizzle Skrevet 19. desember 2008 #16 Skrevet 19. desember 2008 Synes det er flott at han har hjulpet folk i 50 år uten å ta imot penger, som Ulva skriver. Er ikke sikkert han får så mye for boka heller, er vel mest forlag og forfatter, det? Ikke vet jeg. Det rareste her synes jeg er at jeg aldri hadde hørt om ham før dette styret med boka.
Kanutten Skrevet 19. desember 2008 #17 Skrevet 19. desember 2008 jeg vet om flere som har vært til Joralf, og de har fått hjelp til å bli friske. Bl.a min morfar. Så jeg tviler ikke ett sekund på at han kan hjelpe. Joralf er en beskjeden mann, som ikke har tatt betalt for sine tjenester. Han har opprettet ett fond, folk kan betale på, om de veldig gjerne vil gi noe. jeg husker ikke akkurat nå hvem som får pengene i fondet, men menenr det var funksjonshemmende barn eller noe sånn. Legger ved link der man kan se dokumentaren på tv, så kan du gjest som er så skeptisk kanskje se på den....
Gjest Mann42 Skrevet 19. desember 2008 #18 Skrevet 19. desember 2008 Placeboeffekt virker neppe på småbarn på 18mdr. Jeg hørte det ble sagt på den reprisen jeg fikk med meg slutten på i går at han hadde gitt et lite barn synet tilbake. Det kan umulig ha vært fordi dette barnet selv trodde at dette ville funke som fy! Ellers foreslår jeg at den skeptiske gjesten leser litt om snåsamannen før han uttaler seg så bastant. Han har jo tydeligvis ingen som helst kunnskap om ham. Jeg hørte også Gjerstad si selv, om ett av tilfellene han hadde hjulpet, at den gangen trodde han ikke at han kunne gjøre noe, men for ikke å skuffe pasienten så la han hendene på henne allikevel. Hun hadde jo reist langt. Hun fikk visstnok også synet tilbake. Han sier selv at han ikke vet hva som hjalp den jenta, men at han ble nokså overrasket selv også. Dog er det selvfølgelig ikke alt han kan gjøre heller. Han hadde selv to ødelagte knær som han har byttet ut, og han selv sier at man skal bruke legene, de har lang utdannelse og kan og vet mye. Man skal ikke løpe til ham istedet. En liten digresjon til slutt: Hvert år dør ca 2000 mennesker av medisinbivirkninger her i landet, av riktige medisiner som de har fått av sine leger, og dette er kalkulerte dødsfall - slikt må man bare regne med... Så kan man sikkert legge til en del som dør pga feilmedisinering. Å gå til Joralf dreper deg neppe Mysan, du lyver. Iflg Dagens Medisin, så var det i 2001 108 dødsfall som skyldes bibirkninger av legemidler i Norge. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/0...108-l/index.xml Omtrent halvparten av dødsfallene er i forbindelse med marevanbehandling. Marevan er, som dere vet, et antikoagulerende medikament som er i utstrakt bruk hos folk som har hatt hjerteinfarkt. De ville dødd uten denne behandlingen. Enda noe stykker, i alt 14 i 2001, dør som følge av blødningskomplikasjoner ved behandling med acetylsalisylsyre. Dette er også livreddende behandling i de fleste tilfellene. Det er over 200.000 som står på acetylsalisylsyre, og det er omtrent 45.000 som bruker marevan, eller warfarin. 50 dødsfall på nesten 50.000 brukere, gir en dødsrisiko pga bivirkning på en promille. Jeg syns ikke det er så galt. Særlig når man vet at warfarin er et middel som lett interagerer med andre medikamenter. Da tenker jeg for min del at man er godt ivaretatt om man tar mot denne behandlingen. Om du kaster warfarinet og går til Joralf i stedet, så tror jeg faren for å daue er langt større.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #19 Skrevet 19. desember 2008 Hvor i landet bor han? (Hvor ligger Snåsa?)
Gjest Mann42 Skrevet 19. desember 2008 #20 Skrevet 19. desember 2008 Til skeptisk gjest. Det er greit å være skeptisk. Men det blir bare dumt å bastant avvise alt mulig som du selv ikke har det minste kunnskap om, kun på grunnlag av at du selv finner slikt vanskelig å tro på. Mennesker har blitt friske, ikke bare ved hjelp av akkurat denne mannen, men en rekke mennesker som faktisk kan heale. At du personlig ikke kjenner noen som har blitt friske, eller at det ikke foreligger såkalte vitenskapelige bevis for at sånt går an, er ikke noen målestokk. Nå skal de altså begynne å forske på Gjerstad. Hvordan de skal gjøre det, aner ikke jeg. Det kan jo ikke bli på annen måte enn å følge ham da, rapportere om det han gjør og hvilke resultater han oppnår. Det nytter neppe med elektroder på hodet og scanning av indre organer. Det kunne sikkert også være av interesse å se hvilke pasienter han hjelper. F.eks hvor mange av dem som lider av konversjonssyndrom, eller vonde rygger og migrener som uansett fluktuerer og som med nødvendighet blir bedre av seg selv etter en tid. Så har du selvsagt dem som går til legen, får behandling, ikke syns det hjelper, oppsøker healer, MENS de fortsetter å følge doktorens behandling, for de er jo ikke idioter, heller, og SÅ opplever bedring, litt etter skjema. Som da healeren får æren for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå