Gå til innhold

hvordan beskytte parketten på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Gjest _gjest_
Skrevet

hjelp!

leser at parkett skades av vann, og ulykkeligvis har vår nye leilighet parkett på kjøkkenet. Det må da bli katastrofe eller? Tenker på sambo som søler som f..... hver gang han romsterer på kjøkkenet..... that's just him.

HVa gjør dere for å forhindre vannsøl?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke farlig om det søles litt vann, så lenge dette blir tørket opp fortest mulig. Ha gjerne en mopp stående klar i et skap, slik at det er enkelt å få opp vannet fortest mulig.

Det kan jo være lurt å lakkere gulvet en ekstra gnag akkurat på kjøkkenet, slik at skjøtene er forseglet. Da trekker ikke vannet ned i parketten.

Skrevet
Det kan jo være lurt å lakkere golvet en ekstra gnag akkurat på kjøkkenet' date=' slik at skjøtene er forseglet. Da trekker ikke vannet ned i parketten.[/quote']

Det tenkte vi også, da vi la parkett på kjøkkenet vårt. Så vi lakkerte golvet to strøk, enda det var ferdig lakkert fra fabrikk og det skulle være unødvendig. Men dessverre er tregolv et levende materiale; golvet beveger seg, bl.a. som en følge av temperaturendringer og andre faktorer. Man har derfor aldri noen garanti for at golvet er "tett".

Vårt parkettgolv var dessverre ikke noe "syn" nå, 9 år etter at vi bygget hus, og til slutt greide selvfølgelig også oppvaskmaskinen å ødelegge den helt med sin "lille" oversvømmelse. Nå har vi fått fliser, og det skal bli herlig å slippe å ta hensyn til det forbaskede golvet hele tiden!!! :ler:

Det er ikke så mange andre råd å gi, enn at du er flink å tørke opp vannsøl så fort du ser det! Dessverre er det ikke alt man ser med en gang, og hos oss som er 5 i familien, sier det seg selv at det alltid er en eller annen som søler litt, og ikke alltid noen andre som står og følger med om det drypper på golvet...

Skrevet
Det tenkte vi også, da vi la parkett på kjøkkenet vårt. Så vi lakkerte golvet to strøk, enda det var ferdig lakkert fra fabrikk og det skulle være unødvendig.

Det er faktisk nødvendig å lakkere etter at parketten er lagt.

På fabrikken lakkeres det selvfølgelig, men det er fortsatt skjøter. Disse får man tettere med et ekstra strøk lakk (eller 2).

Vi fikk også ødelagt parketten på kjøkkenet der vi bodde før pga en oppvaskmaskin og et kjøleskap. Mellom veggen og oppvaskmaskin/kjøleskap var det ikke noen list og vi merket ikke at det stadig rant vann UNDER parketten.

Jeg vet at det finnes små alarmer som sier i fra om det kommer fuktighet på slike steder. Uansett anbefaler jeg å ha en liten vaskelist bak oppvaskmaskin/oppvaskbenk og kjøleskap/fryser. Da ser man i alle fall at det er fuktighet der før det er for sent.

Parkett tåler vann, men ikke i store doser. Om man søler ut noen dl her og der, så er ikke dette noen fare, så lenge man tørker opp igjen. Parketten skal vaskes med en fuktig, men ikke våt, klut/mopp eller helst en tørrmopp.

Skrevet
Det er faktisk nødvendig å lakkere etter at parketten er lagt.

På fabrikken lakkeres det selvfølgelig, men det er fortsatt skjøter. Disse får man tettere med et ekstra strøk lakk (eller 2).

Vi fikk beskjed fra parkettforhandler at dette var helt unødvendig ettersom den var forhåndsbehandlet med (tror det var) 3 strøk, men bestemte oss for å gjøre det likevel, siden parketten skulle ligge i ett over hele hovedetasjen, også på kjøkkenet.

Bare så synd den ekstra jobben hadde null verdi... :(

Og vannet finner veien ned i golvet, uansett; i alle fall dersom det kommer i store mengder...

Skrevet

Merkelig at dere fikk en slik opplysning.

Jeg har kjøpt/lagt parkett 4 ganger og hver eneste gang har jeg fått beskjed om at den bør lakkeres eller oljes etter at den er ferdig lagt.

Særlig på kjøkkenet.

Vannet kommer nok ned i parketten uansett ja, om det er store mengder eller langvarige lekkasjer. Men om man søler en liter med vann midt på gulvet og får tørket det opp ganske fort, så er jeg ganske sikker på at det ikke blir noen skade.

Klok av skade, så tar jeg stadig av sokkelen på kjøkkeninnredninga for å sjekke at det er tørt under oppvaskbenk og oppvaskmaskin. Har heldigvis Aquastop på oppvaskmaskinen også.

Skrevet
Klok av skade' date=' så tar jeg stadig av sokkelen på kjøkkeninnredninga for å sjekke at det er tørt under oppvaskbenk og oppvaskmaskin.[/quote']

Sikkert lurt, Lea! Hos oss har det nok dessverre kommet fuktighet ned under parketten over lengre tid, og det uten at vi har kunnet se noen tydelige "vannansamlinger". Vi hadde heller ikke list/front foran den gamle, og hadde fritt innsyn under maskinen.

Selvfølgelig kom det "litt ekstra mye" vann på parketten da oppvaskmaskinen tok kvelden...

Skrevet

hva er aquastop og hvor finner jeg det?

Skrevet

Aquastop er standard på mange nye vaske- og oppvaskmaskiner. Det er en slags "klump" som sitter på slangen og stenger denne dersom det blir lekkasje eller noe feil med selve maskinen.

Jeg vet faktisk ikke om dette kan settes på eldre maskiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...