Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå endelig blitt gravid etter lang tids prøving.. :jepp:

Jeg har PCOs, noe som har gjort det vanskelig!

Når håper jeg spira sitter, er redd for spontanabort.

Er det større risiko for det når en har PCOs?

Noen som vet, har erfaringer med det?

Noe jeg kan gjøre for å øke sjansene for at jeg skal klare dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nå endelig blitt gravid etter lang tids prøving.. :jepp:

Jeg har PCOs, noe som har gjort det vanskelig!

Når håper jeg spira sitter, er redd for spontanabort.

Er det større risiko for det når en har PCOs?

Noen som vet, har erfaringer med det?

Noe jeg kan gjøre for å øke sjansene for at jeg skal klare dette?

Jeg har ikke fulgt med på diskusjonene i PCO gruppen, men håper noen kan svare meg fordet!

Skrevet

Det snakkes ofte om hvorvidt det er lettere for personer med PCO å få spontanabort, og jeg tror de læred sliter med å bli enige.

Av egen erfaring så hadde jeg en spontanabort i sommer. Jeg har fått påvist mild PCO. Jeg ble gravid igjen mnd etter spontanaborten. I min første graviditet begynte jeg å blø i uke 6+4 og blødde egentlig til uke 9 før jeg mistet. Dette til tross for at vi hadde vært på UL og sett og fått høre at alt ser fint ut.

Denne gangen har jeg også hatt en liten blødning, men alt er fint og ingenting galt å finne. Heldigivis så har denne blødningen stanset opp etter 1 dag da.

Uansett, det er ingenting du kan gjøre for å forhindre en spontanabort. Hvis en spontanabort skjer så er det ingenting man kan gjøre for å forhindre at den skjer. DU kan heller ikke selv gjøre ting galt i hverdagen som vil gi deg en SA.

Det du selvsagt bør gjøre er jo å ikke drikke alkohol, ikke røyke, og ta folat hvis du ikke allerede gjør det.

Prøv å lev så normalt som mulig, og bare la kroppen gjøre det den er ment til å gjøre.

Skulle du oppleve blødning, så ta direkte kontakt med sykehuset med en gang. En hver blødning i forbindelse med et svangerskap skal sjekkes ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har PCOS, og klarte til slutt å bære frem et barn - etter mange SA.

Fikk ingen utredning i forhold til mange SA, men den siste gangen jeg ble gravid fikk jeg behandling med både Progesterontilskudd og jeg var med i et forsøksprosjekt der jeg ble behandlet med Metformin/Placebo. Hva suksessen skyldtes er det jo ingen som vet, men siden det fungerte så villle legene at jeg skal ha samme behandling ved neste graviditet. (De vil da ta kontakt med St.Olavs for å undersøke hvorvidt jeg virkelig fikk Metformin, slik at jeg får identisk behandling)

Jeg vil råde deg til å be om utredning om dere ikke kommer noen vei, de er ofte motvillige til å sette igang utredning fordi det ofte er svært lite behandling å tilby, men jeg mener at det ikke er godt nok argument. Mye står på spill for oss som sliter med å bli gravide og/eller bære frem barn - og det minste de kan tilby oss er muligheten til å få svar på hvorfor! Stå på, og ikke gi opp!

Det er mange sammenhenger mellom PCOS og komplikasjoner under svangerskap og fødsel var svaret jeg fikk på sykehuset, og det blir stadig forsket på mulige medisiner (derfor ga jeg mitt bidrag med å være delaktig i forsøket med Metformin under graviditet).

Skrevet

Jeg har også PCOS og ble gravid etter prøverørsbefruktning og bar frem barna uten problemer, uten medisiner. Men Metformin har jeg også hørt skal kunne hjelpe mot SA, men da må man helst gå på det når man blir gravid.

Skrevet

Jeg har antagligvis Pco/pcos og skal i gang med ivf til våren. Håper inderlig vi slipper unna Sa`er når vi først må i gang med forsøk :roll:

Godt å lese at dere har blitt gravide til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...