Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Har ikke betalt avdrag på et forbrukslån jeg har kausjonist på. Fikk brev i dag der det sto at kausjonist var varslet. Jeg kommer ikke til å ha råd til å betale på dette lånet så jeg lurer på om det er noen som vet hva som skjer, tar kausjonisten over gjelden?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Betaler ikke du må kausjonisten betale. Har ikke kausjonisten penger kan de ta både hus, båt og hund.
Kamikatze Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Hvis ikke du betaler på lånet ditt, eller ordner med låneinstitusjonen hvis du har midlertidige betalingsvansker, vil lånet måtte dekkes av kausjonisten, enten ved betaling eller ved utlegg/tvangssalg av eiendeler. Kausjonist kan kreve at du først må gå gjennom utlegg og tvangssalg, hvis du har verdier. Uansett kan kausjonist kreve etterbetalt fra deg i en årrekke etter at vedkommende løser deg ut. Om nødvendig ved hjel av namsmann, tvangstrekk i lønn/trygd eller endelig tvangsausjon over eiendom og løsøre. Derfor lønner det seg å spille med åpne kort tidlig, når du merker at betalingsevnen begynner å vakle, og se på hvilke muligheter du har. Kan du for eksempel få bakt et forbrukslån inn i et boliglån, eller et annet med lavere rente? Mitt råd blir uansett å nøye gå gjennom dine inntekter og ditt forbruk, og se om du kan finne løsningen der. En sur kausjonist er ofte verre enn en bank, å ha med å gjøre.
Alison Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Betaler ikke du må kausjonisten betale. Har ikke kausjonisten penger kan de ta både hus, båt og hund. Det er kausjonisten som må betale på lånet hvis lånetageren ikke klarer dette selv. Hvis heller ikke kausjonisten klarer å betale, vil banken først ta lånetagerens bolig. Hvis ikke dette holder til å dekke lånet, vil de gå på sikkerheten som kausjonisten stilte. Det å stille som kausjonist er noe en må tenke nøye igjennom før en går med på. Da er det også viktig å aldri kausjonere for mer enn en har mulighet til å betale for hvis lånetageren ikke klarer å betjene lånet.
Kamikatze Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Uansvarlig. Dette har du ikke belegg for å uttale deg om, utifra de sparsomme opplysningene trådstarter kom med. det kan være fullstendig legitime grunner til at folk plutselig blir ute av stand til å innfri et lån. Men en tidlig dialog med vedkommende som var så godhjertet mot en å kausjonere, bør anses som et minimum av høflighet, selv om det kan synes litt ubehagelig. Kausjonisten bør først få dårlige nyheter fra låntaker, og ikke fra banken.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 jo dette ER uansvarlig! hadde hun vært ansvarlig hadde vedkommende tatt dette opp med kausjonisyen før banken gjorde dette. samt at hun kunne tatt kontakt med banken om betalingsproblemene.. lenger betalingstid eller avdragsfrihet osv. banken setter stor pris på at folk tar initiativ og viser ydmykhet fremfor å "gi faen". banken er da også forståelsesfull og ønsker jo å hjelpe, for de ønsker jo pengene sine uannsett. så da er det beste å finne en løsning på det. det er å vise ansvarlighet!
Gjest Gjest ts Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 Jo det er uansvarlig men min bror har fått forskudd på arv og ikke jeg. Dette synes jeg er blodig urettferdig! Min far er kausjonist så jeg ser dette som en slags løsning der han "må gi penger til meg også. Nå har jeg relle betalingsproblemer pga sykdom/jobb situasjon så jeg har rett og slett ikke penger til å betale lånet lengre.. Skulle gjerne gjort det bare for å være stolt men når min far ikke gir meg forskudd på arv så blir jeg faktisk ganske rasende!! Har ikke snakket med far på ca to år så en dialog blir vanskelig.. Så derfor lurer jeg bare på hva som skjer i praksis med dette lånet, kan det bli en løsning på det til min fordel??
Gjest jhfdzkgh Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Ja, hvis du ser på betalingsanmerkninger som en fordel, så fortsett slik. Dette går kun utover deg selv, ikke faren din. Kan ikke skjønne at du vil prøve å hevne deg på han på denne måten. Du kjører deg selv på ræv.
Gjest Forferdelig Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Jeg blir rett og slett irritert når jeg hører hva du sier. Her har faren din stilt opp og satt seg som kausjonist for deg, og pga din misunnelse, så ønsker du å misligholde et lån, slik at han presses til å betale deg, og det med digre forbrukslånsrenter. - Du skulle vært gjort arveløs, skam deg! Med det sagt, så synes jeg du skal ta kontakt med faren din og si at du skal ordne opp i denne klemma. Det er deg som tok opp lånet, og dermed ditt ansvar. Som tidligere nevnt her, så kommer de først til å selge dine ting på tvangssalg, så du kommer ikke godt ut av dette. Skam deg!
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 hva er det å bli missunnelig på da? hva så om broren din fikk forskudd på arv. du vil da nok få din del også når han syntes at det er rett og rimelig og gi deg det.. og ikke bare fordi du ønsker å shoppe vilt og hemningsløst og sløse litt penger. det er jo bedre å spare disse pengene som en form for egenkapital til når du virkelig trenger de.. og det er nok slik faren din også ser det! våkn opp og se at du er langt fra fornuftig nå! p.s betalingsanmerkning i banken vedvarer lenge, noe som resulterer at du ikke får lån på verken bolig eller bil i nærmeste fremtid. smart!
Kamikatze Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Ingen har krav på arv før noen har kommet i kista. Også der står det enhver fritt til å bruke opp alt før vedkommende kommer dit. At din bror får en gave, betyr ikke at du automatisk har rett på det samme. Jo før du innser dette, jo bedre. Det er før tenårene at brus og sjokolademelk deles på millimeteren like høyt i søskens glass. Tiden for søskenlikhet ender der. Og argumentene dine er umodne. DU er ansvarlig for ditt liv og dine valg. Din far skylder deg ingen ting. Men du skylder ham en del, som gjorde at du kom til verden. Prøv ikke å gjøre din far til en "skurk" for å dekke over din egen dårlige samvittighet. Sånn er det ofte når jeg låner bort penger eller gjør andre tjenester, takken blir "finn fem feil" ved meg, som skal rettferdiggjøre at de blir så forbannet på meg at de har moralsk rett til ikke å gjøre opp for seg. Det er på tide å bli voksen å ta ansvar for eget liv, og egne valg. Begynn med å ordne opp i denne smørja du har kommet opp i. - God bedring!
Gjest WildRider Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Kan det tenkes at du ikke fikk forskudd på arven fordi de mener at du ikke er moden nok for det? Var ikke spesielt smart gjort av deg dette her, slår bare hardt tilbake på deg selv.
Gjest Apis Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 Skal ikke moralisere her. Forskudd på arv er noe en ofte får fra foreldrene når en skal innvestere i noe ordentlig som f.eks hus eller leilighet. En har ikke krav på arv. Når din far har vært så snill å stille som kausjonist så tenker jeg dine foreldre og bror har deg i tankene når boet etter dine foreldre en gang skal deles evt du en gang skal innvestere i hus/leilighet.
Gjest gjest ts Skrevet 19. desember 2008 #15 Skrevet 19. desember 2008 Jeg kunne forklart en hel masse for å få gitt et riktig bilde av situasjonen men det ønsker jeg ikke. Er ikke så mye å si annet enn at det ikke bor så mye godt i min far desverre så jeg er ganske bitter, det fører til dustete oppførsel, er klar over det! Vil bare vite hva som skjer fremover med tanke på lån, betalingsanmerkninger osv.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #16 Skrevet 19. desember 2008 Man har ikke rett på forskudd på arv selv om andre søsken får, f eks har foreldrene mine gitt mer til broren min som har etablert seg tidligere enn meg med egen bolig - jeg ville nok også fått om jeg hadde tilsvarende behov. Og det registreres jo hos skatteetaten, så den dagen dere arver, vil det hver av dere har fått i forskudd regnes inn. Det eneste som kan skje av urettferdighet er om faren din bruker opp så mye at du ikke kommer til å kunne arve tilsvarende, eller at han spesifikt testamenterer mer enn pliktdelen til broren din, og du "bare" får pliktdel. Du vil vel få betalingsanmerkninger og miste muligheten til å ta opp nye lån selv om faren din i siste instans blir stående ansvarlig for å betale tilbake lånet ditt om du ikke har betalingsevne. Så dette slår jo ganske negativt ut for deg også.
Gjest Apis Skrevet 19. desember 2008 #17 Skrevet 19. desember 2008 Jeg kunne forklart en hel masse for å få gitt et riktig bilde av situasjonen men det ønsker jeg ikke. Er ikke så mye å si annet enn at det ikke bor så mye godt i min far desverre så jeg er ganske bitter, det fører til dustete oppførsel, er klar over det! Vil bare vite hva som skjer fremover med tanke på lån, betalingsanmerkninger osv. Da ville jeg tatt kontakt med banken å lagt frem saken for å få eksakt innformasjon om videre fremgang og pågang. Jo tidligere du tar kontakt jo bedre. Kansje dere kan finne en slags løsning? Her inne vil det jo være en del synsing.
Gjest Gjest ts Skrevet 19. desember 2008 #18 Skrevet 19. desember 2008 Hvor lenge har man en sånn betalingsanmerkning da?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #19 Skrevet 19. desember 2008 Hvor lenge har man en sånn betalingsanmerkning da? Til du har gjort opp for deg.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #20 Skrevet 19. desember 2008 Betalingsanmerkningen, kan stå registrert i 4 år, da må det evt kreditor ta nytt rettslig skritt og i så tilfelle kan den stå i 4 nye år, den blir ikke bare borte av seg selv. Dersom du gjør opp for deg vil den selvsakt slettes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå