Sola1979 Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Hei! Er det noen fosterforeldre her inne, eller kommende fosterforeldre? Hvordan var prosessen mot å bli fosterforeldre og de første ukene etter at barnet / barna flyttet inn?
Gjest NiChia Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Jeg er ikke fosterforelder, men jeg bor i fosterhjem og har tenkt å bli fosterforelder etterhvert som jeg blir litt eldre. Da vi skulle flytte i fosterhjem så ble det bestemt hvem vi skulle flytte til rundt 15. desember. Før det fikk vi komme med litt ønsker om hva slags fosterhjem vi ville flytte til. Om det skulle være to voksene, eller bare en. Om det skulle være barn, dyr. Om det skulle være langt fra der vi bodde eller i nærheten. Om de skulle være av norsk eller utenlandsk opprinnelse osv. Vi (jeg og søster) traff fostermor på et møte med barnevernet og snakket litt sammen. Vi ble litt kjent da. Også dro jeg hjem og tenkte gjennom om det var sånn at jeg likte henne, om jeg følte at jeg ville komme overens med henne osv. Så dro vi (jeg, søster, pappa og barnevernet) hjem til henne på julelunsj rett før jul. Da ble vi litt bedre kjent, og vi fikk se rommene vi skulle få. Vi fikk også møte resten av familien og litt sånt. Så var det møte mellom fostermor og mamma. Også var det møte mellom fostermor og beredskapshjem mor. Og der snakket de vel litt om alt mulig som hadde med meg om min oppvekst å gjøre. Senere dro jeg og søstra mi på bowling med fostermor og fosterbror. Så overnattet vi en natt hos fostermor. Og 15. januar flyttet vi inn der. I starten da vi bodde der ble det fortalt litt regler, og det kjentes ut som vi egentlig bare var på besøk. Det var rart å gå i kjøleskapet for å hente seg noe å spise og drikke selv første gang, husker jeg. Og det var rart å gå på do "uten å si ifra" første gang og sånt. Jeg var 15 og søstra mi var 17 år da vi flyttet inn i fosterhjemmet. Og etter at vi hadde bodd der i to-tre uker så var det møte med barnevernet igjen, om det gikk bra og om vi trivdes eller ikke og sånt. Og i ettertid har det vært møter med barnevernet rundt annenhver måned for å snakke om løst og fast og litt sånt. Håper dette var til hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå