Gjest utlogget bare nå Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Jeg og samboeren min har sagt i hele høst at vi ønsker å reise på fjellet eller være alene i julen. Vi hadde 11 mennesker her i fjor og har gjort jobben vår. Jeg er også gravid og har slitt med mat og lukter siste tiden og vet ikke om jeg takler ribbelukt til jul. Så vi har sagt flere ganger vi ønsker å holde det åpent. Nå har svigermor hatt svigerfar på besøk og de er blitt enig om å feire hos henne. Hun har ringt min samboer og spurt om jula, at hun ikke vet hva hun skal si til svigerfar om julefeiringa, og spiller på samvittigheten til min samboer. Han sa at jeg ikke hadde vært så god form i det siste så vi må holde det åpent å se den dagen om vi er i form. Dagen etter kom ny sms og lurte på om vi hadde snakket om julaften. Jeg føler hun styrer livet vårt og boikotter vår alenejul. Hun skal styre sønnen sin som er enebarn. Jada, vi kan alltid dra dit på julaften, ha en julaften preget av fyll og krangling (om vi er ekstra heldig) Vi hadde en uke ferie sammen og vi snakket ikke sammen på flere måneder etterpå. Dette er også grunnen til at jeg gruer meg til julefeiring med alkohol. (har bakgrunn med mye alkoholisme i min familie, også min far.) Så jeg lurer vel på om jeg er urimelig? Boikotter hun jula med vilje eller hva driver den dama egentlig med? Dette er jo manipulering når man bruker samvittigheta til noen for å få det som man vil. Hva hadde dere gjort? Ja det er en fordel med å dra dit istedet for å be dem hit, da kan vi dra hjem med en gang det blir ubehagelig. Men skal jeg måtte bruke min julaften på dette? Svigermor sier det ikke blir aquevitt, men svigerfar er en mann som ikke lar seg diktere, eller bestemme over, så han drikker vel det han vil. Skal det være sånn at man skal grue seg til jul?
Daria Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Har du sagt til svigermor at dere ønsker å være alene, eller bare at dere "holder det åpent"?,Hvis det er alt dere har sagt, skjønner jeg at hun maser om svar. Å invitere dere og forvente at dere gir et klart svar, er hverken å manipulere eller boikotte planene deres (som du gir inntrykk av at hun ikke er informert om...
Gjest utlogget Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Ja vi har sagt det, og vi har også forklart hvorfor!!
Sekretæren Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Jeg satt og tenkte det samme som Daria... jeg får ikke inntrykk av at du har forklart alt til din svigermor. Hun må vel få all informasjon, hun kan jo ikke vise forståelse før det
Sekretæren Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Ja vi har sagt det, og vi har også forklart hvorfor!! Da så Da er det litt rart...
aline Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 slik jeg ser det, må dere da egentlig ta ett valg NÅ, og stå ved det. At hun ønsker å vite om dere kommer eller ikke, LITT før selve julaften, skjønner jeg faktisk. Akkurat den delen er nok ikke for å være vanskelig, men det ER tross alt forskjell på om det kommer to ekstra på julaften, i forhold til både mat og godterier, og hva man gjør med overlevering av gaver og i det hele tatt. Det er altså ikke sikkert hun mener å manipulere, men at hun er typen som planlegger litt mer kanskje? og at det da blir vanskelig å forholde seg til noen som ikke vet før selve dagen? Vet jeg er som dere selv, og vet det kan være vanskelig å forholde seg til for mine nærmeste. Så de gangene jeg er virkelig usikker på om jeg får til noe, så må jeg enten forsikre meg på at det er ok at jeg kommer eller avlyser i siste liten, eller jeg må bestemme meg for om jeg skal få det til eller ikke. I tillegg er det nok litt spesiellt når eneste barnet ikke skal komme på julaften, jeg ser den. Er det første jula han ikke kommer til å feire med dem? I tilfelle er det ikke så rart at moren hans ønsker at han skal komme. Likevel, nei, du skal ikke bruke julen din på noe du ikke takler, men du må kanskje ta en avgjørelse nå, på om du vil ha alenejul eller ikke. Og om dere bestemmer dere for alenejul, si klart ifra og ikke la det være noen åpninger til endring, om det ikke er det da.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Jeg trodde det hadde ordnet seg for dere jeg, og at dere hadde kommet til en felles forståelse for hvordan alle parter skulle oppføre seg. Synd det er ny runde på gang da. Du spør om dere kan reise hjem når ting blir ubehagelig. JA, det kan dere, uansett hvor dere er.
Mokkon83 Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 huff huff.... det finnes visst kloner av mine svigerforeldre... syns du har lov til å være ego! så lenge deres barnebarn er inne i magehuset ditt, så syns jeg at du skal få prioritere det som er best for dere begge! det beste for mamma, er det beste for barnet! lykke til
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Fyllejul hadde jeg aldri i verden giddet å bli med på. Skjønner deg godt.
Gjest utlogget nå Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Jeg trodde det hadde ordnet seg for dere jeg, og at dere hadde kommet til en felles forståelse for hvordan alle parter skulle oppføre seg. Synd det er ny runde på gang da. Du spør om dere kan reise hjem når ting blir ubehagelig. JA, det kan dere, uansett hvor dere er. Neida, vi har ikke laget noen avtale på at de ikke får drikke. Det ville de aldri godtatt noen av dem. De er for tørst for det. Alkohol betyr mer enn samværet vårt, da vi har fått beskjed om å være hjemme tidligere. Er egentlig ikke noen ny runde på gang. Er bare jeg som føler jeg blir stilt til veggs og må ta et valg angående jula, etter at vi hadde bestemt oss for en stille og rolig jul hjemme alene, uten drikking.
Gjest utlogget nå Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Fyllejul hadde jeg aldri i verden giddet å bli med på. Skjønner deg godt. Jeg får vondt i magen bare jeg tenker på det.
Gjest utlogget nå Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 slik jeg ser det, må dere da egentlig ta ett valg NÅ, og stå ved det. At hun ønsker å vite om dere kommer eller ikke, LITT før selve julaften, skjønner jeg faktisk. Akkurat den delen er nok ikke for å være vanskelig, men det ER tross alt forskjell på om det kommer to ekstra på julaften, i forhold til både mat og godterier, og hva man gjør med overlevering av gaver og i det hele tatt. Det er altså ikke sikkert hun mener å manipulere, men at hun er typen som planlegger litt mer kanskje? og at det da blir vanskelig å forholde seg til noen som ikke vet før selve dagen? Vet jeg er som dere selv, og vet det kan være vanskelig å forholde seg til for mine nærmeste. Så de gangene jeg er virkelig usikker på om jeg får til noe, så må jeg enten forsikre meg på at det er ok at jeg kommer eller avlyser i siste liten, eller jeg må bestemme meg for om jeg skal få det til eller ikke. I tillegg er det nok litt spesiellt når eneste barnet ikke skal komme på julaften, jeg ser den. Er det første jula han ikke kommer til å feire med dem? I tilfelle er det ikke så rart at moren hans ønsker at han skal komme. Likevel, nei, du skal ikke bruke julen din på noe du ikke takler, men du må kanskje ta en avgjørelse nå, på om du vil ha alenejul eller ikke. Og om dere bestemmer dere for alenejul, si klart ifra og ikke la det være noen åpninger til endring, om det ikke er det da. Han har før han møtte meg nektet å feire jul sammen med foreldrene pga dårlig erfaring, og stukket til fjells. Siden foreldrene er skilte så har de halt og dratt i han begge to, derfor har han ikke valgt noen av dem. Etter jeg kom inn i bildet så bringte jeg familien sammen, så nå godtar moren og faren å feire jul sammen, første året sa han nei. Nå er de venner og skal feire sammen i jula. Tenk at den helvettes alkoholen skal ødelegge så masse. Jeg har enda ferien friskt i minne!
Sekretæren Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Huff... grøsser når jeg hører om folk som ødelegger jula med alkohol. Skjønner deg godt, men det er ikke lett å få svigers til å se dette, da jeg regner med at de mener en sånn jul er helt normalt? :klø: Folk kommer gjerne i forsvarsposisjon når man har noe å utsette på vanene dems, så det er liksom ingen vinnere her.... Trist situasjon....
Gjest utlogget Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Huff... grøsser når jeg hører om folk som ødelegger jula med alkohol. Skjønner deg godt, men det er ikke lett å få svigers til å se dette, da jeg regner med at de mener en sånn jul er helt normalt? :klø: Folk kommer gjerne i forsvarsposisjon når man har noe å utsette på vanene dems, så det er liksom ingen vinnere her.... Trist situasjon.... Ja vi har prøvd å snakke om dette og de blir bare sur. De går rett i forsvar, hvertfall svigermor. Det at noen sier man drikker for mye er jo fyfy. Men det å la være å drikke, hvorfor er det aldri et alternativ når alkohol blir et problem? Ja trist situasjon fordi det gjør at jeg antageligvis blir hjemme, med eller uten min samboer. Jeg ønsker ikke en sånn jul. Takk for Deilig når folk forstår hvor mye alkoholen kan ødelegge, synd de det gjelder ikke ser det selv
tingeling Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Har du sagt til svigermor at dere ønsker å være alene, eller bare at dere "holder det åpent"?,Hvis det er alt dere har sagt, skjønner jeg at hun maser om svar. Å invitere dere og forvente at dere gir et klart svar, er hverken å manipulere eller boikotte planene deres (som du gir inntrykk av at hun ikke er informert om... Jeg kjenner meg veldig godt igjen i TS situasjon. Ikke ift alkoholen men i forhold til det å mase, mase, mase og spille på samvittigheten til barna. Moren min gjør det støtt og stadig selv om hun nok selv bare føler at hun inviterer oss og vi er vrange (igjen og igjen og igjen og igjen) Lykke til TS. Jeg føler med deg!
camilla* Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Dere må ta et valg. Vil du ikke dit, så si : nei, vi skal feire hjemme alene. Ikke gi det rom for diskusjon.
Mokkon83 Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Fyllejul er faktisk grunnen til at vi nå feirer vår tredje jul sammen i syden... alle våre juler sammen har blitt feiret i syden. det er pga av at min sambo har foreldre som er litt vel glad i flaska.. han eier ikke den gode julefølelsen som jeg får feks... forbinder jula med fyll,slossing og krangling.. synes det er helt forferdelig! spesielt fordi jeg er veldig glad i jula, alltid feiret hjemme hos mamma. nå er det tre år siden sist... og neste jul blir det også utenlands (bryllupsreise) håper jeg ikke havner i ditt dilemma.. selv om jeg nesten kan garantere det... kjører heller 150mil nordover enn 7 mil sørover... synd men sant... men ser jo den at de ønsker svar litt før med tanke på planlegging... lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #18 Skrevet 19. desember 2008 Men det jeg ikke skjønner er: Hvorfor vil samboeren din feire jul med foreldrene sine nå(kanskje), når han tidligere har stukket til fjells? (Joda, fikk med meg at du har samlet familien...men til hva?) Det høres da så dumt ut, spesielt når han vet hvor ubehagelig det er for deg. Vet ikke om han er en unnvikende type, men er det virkelig så vanskelig å si "vi skal feire juleaften alene!". Jula består da av ørten dager, kan man ikke samles en annen dag? *skjønner meg ikke på folk* At det er ubehagelig å avvise foreldrene skjønner jeg godt, men er det mindre ubehagelig å sitte sammen på juleaften, når man tenker på de ulike interessene ift alkohol-ikke alkohol? :klø: Oooog, med et barn som snart kommer inn i familien...vel, det er vel like greit å sette grensene nå. Eller?
aline Skrevet 19. desember 2008 #19 Skrevet 19. desember 2008 Han har før han møtte meg nektet å feire jul sammen med foreldrene pga dårlig erfaring, og stukket til fjells. Siden foreldrene er skilte så har de halt og dratt i han begge to, derfor har han ikke valgt noen av dem. Etter jeg kom inn i bildet så bringte jeg familien sammen, så nå godtar moren og faren å feire jul sammen, første året sa han nei. Nå er de venner og skal feire sammen i jula. Tenk at den helvettes alkoholen skal ødelegge så masse. Jeg har enda ferien friskt i minne! ok, skjønner at det er vanskelig. og egentlig er det jo kanskje bra at du har vært med på å få familien til å klare å være sammen, men som en over her sa, til hva? hadde det ikke vært for gravid, villle jeg si at å reise til syden hadde vært en god ide. Men det er kanskje ikke så lett med magen og alt? Men ta en avgjørelse, du og din samboer, og følg den. Om det betyr å være hjemme alene eller reise bort, bare bli enige, og gjør det. Gi klar beskjed til svigerforeldre, at dere ønsker en rolig jul, UTEN alkohol. Og at det skjer best på egenhånd.
Gjest utlogget nå Skrevet 19. desember 2008 #20 Skrevet 19. desember 2008 Men det jeg ikke skjønner er: Hvorfor vil samboeren din feire jul med foreldrene sine nå(kanskje), når han tidligere har stukket til fjells? (Joda, fikk med meg at du har samlet familien...men til hva?) Det høres da så dumt ut, spesielt når han vet hvor ubehagelig det er for deg. Vet ikke om han er en unnvikende type, men er det virkelig så vanskelig å si "vi skal feire juleaften alene!". Jula består da av ørten dager, kan man ikke samles en annen dag? *skjønner meg ikke på folk* At det er ubehagelig å avvise foreldrene skjønner jeg godt, men er det mindre ubehagelig å sitte sammen på juleaften, når man tenker på de ulike interessene ift alkohol-ikke alkohol? :klø: Oooog, med et barn som snart kommer inn i familien...vel, det er vel like greit å sette grensene nå. Eller? Absolutt!!! Men min samboer har vært veldig sliten og lei siste tiden og er nok som du sier litt unnvikende. Vi jobber mye med den biten nå angående å være klar og tydelig. Slik at det ikke blir misforståelser eller krangling ut av ting som er unødvendige. Ja vi kan godt møtes en annen dag i romjula, ønsker ikke ødelegge julaften. Vi er nå blitt enig om å bli hjemme, men om jeg får beskjed om at de kan avstå fra alkohol så kan jeg dra, men det vil neppe skje. Det er like viktig som ribba det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå