Gå til innhold

rampete katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en katt på 7 mnd som er veldig rampete. jeg har alltid hatt katt, men de gikk ut og inn som de ville. nå må vi desverre bare ha katten inne, pga naboene og vi bor i 2. etasje i borettslag.

problemet er at han ikke skjønner hva som er lov og ikke lov.. han har f.eks ikke lov til å gå på kjøkkenbenken, i vasken, på bordene, og på komfyren. hver gang han gjør dette tar vi ham ned. av og til litt røft siden vi er utrolig lei av å gjøre det hele tiden..! står jeg f.eks å vasker opp, kommer han opp på benken omkring 5-10 ganger før han gir seg. jeg studerer, og hvis jeg gjør lekser hjemme tar det vanligvis 2 timer før jeg endelig får sitte i fred.

katten er redd for samboeren min og er bare under sofaen når han er der. men når jeg er der er det full fest.. er jo jeg som gir han all kosen, men det betyr jo ikke at han kan gjøre som han vil fordi..

tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelde benker o.s.v kan sprute vann være en ide. Ta et glass med vann og dypper du fingrene i vannet og spruter forsiktig på han. Men ha må ikke se at du gjør det, da tror han etterhvert at å hoppe på benker o.l. betyr å få en vannsprut.

Skrevet

Hei!

Dessverre er det ofte slik med innekatter (iallefall om de er alene katt) at de kjeder seg. En kattunge på 7 måneder har enormt mye energi, og trenger mye stimuli. Katter hater dessuten å være alene. En har begrenset kattens naturlige levesett temmelig mye bare ved å holde den innendørs. Bare tenk på hvor mye en katt som er ute beveger seg, og hvor mye den bruker sansene i løpet av en dag! Den klatrer i trær, løper rundt og snuser og lytter etter alt som er. Den treffer andre katter og folk, og ikke minst jakter den!

Jeg har selv hatt 2 innekatter en periode, og selv om de var to sammen, og trivdes med å leke med hverandre (og med meg) så kunne jeg av og til se tendenser til kjedsomhet fordi de ikke fikk brukt seg selv nok. Jeg hadde også en sikret veranda som de kunne gå ut på når de ville. Selv om jeg la få begrensninger på dem, var det vanskelig å oppdra de, mest sannsynlig fordi de ikke fikk naturlig utløp for all energien sin.

Nå har jeg kun hun ene igjen, og etter at hun har begynt å få være ute, er det helt slutt på "ulovligheter" som å gå på kjøkkenbenk og klore på sofaen min. Det er ganske enkelt ikke interessant lengre, fordi det er så mye mer annet spennende å oppleve der ute!

M.a.o katten er ikke umulig for å være umulig. Den har mye energi som den trenger å få utløp for. Å klatre, klore og hoppe er naturlig for katten, og det må den få lov til. Har den et skikkelig klorestativ som den kan herje med, og som er høyt nok til at den virkelig får føle at den klatrer? Leker du nok med den på dens egne premisser? D.v.s "jakt"?

Jeg anbefaler alltid minst 2 katter sammen om en skal ha innekatter, men om du ikke har mulighet for det, så håper jeg du gjør alt du kan for å stimulere den. Ellers er det helt normalt at de bruker tid på å skjønne hva som er lov og ikke lov, men som sagt: det er mye lettere å oppdra en katt som får utløp for sin energi på annet vis, så det blir litt "gi og ta" her.

Skrevet
Hei!

Dessverre er det ofte slik med innekatter (iallefall om de er alene katt) at de kjeder seg. En kattunge på 7 måneder har enormt mye energi, og trenger mye stimuli. Katter hater dessuten å være alene. En har begrenset kattens naturlige levesett temmelig mye bare ved å holde den innendørs. Bare tenk på hvor mye en katt som er ute beveger seg, og hvor mye den bruker sansene i løpet av en dag! Den klatrer i trær, løper rundt og snuser og lytter etter alt som er. Den treffer andre katter og folk, og ikke minst jakter den!

Jeg har selv hatt 2 innekatter en periode, og selv om de var to sammen, og trivdes med å leke med hverandre (og med meg) så kunne jeg av og til se tendenser til kjedsomhet fordi de ikke fikk brukt seg selv nok. Jeg hadde også en sikret veranda som de kunne gå ut på når de ville. Selv om jeg la få begrensninger på dem, var det vanskelig å oppdra de, mest sannsynlig fordi de ikke fikk naturlig utløp for all energien sin.

Nå har jeg kun hun ene igjen, og etter at hun har begynt å få være ute, er det helt slutt på "ulovligheter" som å gå på kjøkkenbenk og klore på sofaen min. Det er ganske enkelt ikke interessant lengre, fordi det er så mye mer annet spennende å oppleve der ute!

M.a.o katten er ikke umulig for å være umulig. Den har mye energi som den trenger å få utløp for. Å klatre, klore og hoppe er naturlig for katten, og det må den få lov til. Har den et skikkelig klorestativ som den kan herje med, og som er høyt nok til at den virkelig får føle at den klatrer? Leker du nok med den på dens egne premisser? D.v.s "jakt"?

Jeg anbefaler alltid minst 2 katter sammen om en skal ha innekatter, men om du ikke har mulighet for det, så håper jeg du gjør alt du kan for å stimulere den. Ellers er det helt normalt at de bruker tid på å skjønne hva som er lov og ikke lov, men som sagt: det er mye lettere å oppdra en katt som får utløp for sin energi på annet vis, så det blir litt "gi og ta" her.

For et herlig svar.

Stakkar pusen

Og så er den redd når samboeren din kommer hjem?! Hva i all verden har han gjort mot katten din!? Herregud, enkelte skulle ikke hatt katt.....

Skrevet (endret)

Leker hadde ikke vært dumt nei.Og hvis du har mulighet for en kattegård hadde det vært yppelig.

Masse leker å finne til katt.Og klorestativ er nesten et must til en innekatt.Og gjerne et langt ett.

Er ikke helt "for" å ha katter inne.Men det er en annen sak.

Hvorfor er katten din redd samboeren din egentlig?

Endret av Full_Storm
Skrevet
For et herlig svar.

Stakkar pusen

Og så er den redd når samboeren din kommer hjem?! Hva i all verden har han gjort mot katten din!? Herregud, enkelte skulle ikke hatt katt.....

At katten er redd samboeren, trenger ikke nødvendigvis å bety at han plager katten. Katter er sære, og velger ut hvem de liker og ikke liker. Hadde en katt selv en gang som var slik mot meg, selv om jeg var snill mot den. Og om jeg forsøkte å klappe den, så bet den meg. Utrivelig dyr.....Selv om jeg også har møtt hyggelige katter, så blir det aldri mer katt på meg, nei.

Skrevet
har en katt på 7 mnd som er veldig rampete. jeg har alltid hatt katt, men de gikk ut og inn som de ville. nå må vi desverre bare ha katten inne, pga naboene og vi bor i 2. etasje i borettslag.

problemet er at han ikke skjønner hva som er lov og ikke lov.. han har f.eks ikke lov til å gå på kjøkkenbenken, i vasken, på bordene, og på komfyren. hver gang han gjør dette tar vi ham ned. av og til litt røft siden vi er utrolig lei av å gjøre det hele tiden..! står jeg f.eks å vasker opp, kommer han opp på benken omkring 5-10 ganger før han gir seg. jeg studerer, og hvis jeg gjør lekser hjemme tar det vanligvis 2 timer før jeg endelig får sitte i fred.

katten er redd for samboeren min og er bare under sofaen når han er der. men når jeg er der er det full fest.. er jo jeg som gir han all kosen, men det betyr jo ikke at han kan gjøre som han vil fordi..

tips?

Her vil jeg anbefale en sprutflaske med vann.

Jeg syns ikke dere skal bruke hendene til å verken straffe katten eller til å skvette vann. En katt bør i mine øyne forbinde hendene til eier med stell og kos og IKKE STRAFF. DEt som er så fint med å bruke en spruteflaske med vann er at katten da forbinder det gærne den har gjort opp mot spruteflasken og ikke deg/dere.

At katten er så redd samboeren din at den kun ligger under sofaen syns jeg var fælt å lese altså ! Det er IKKE rett og bør rettes opp i umiddelbart..

Skrevet

Jeg har katt i samme alder og bosituasjon. Den er en umulius som ikke hører på noen ting den heller, hehe.

Den får ikke gå på stuebordet, men hvem tror du sitter oppå der etter at vi har lagt oss? Jeg har tatt katten på fersk gjerning mange ganger!

Vi må nok innfinne oss med at vi aldri kan dressere en katt slik som en hund, men den vet hva som er rett og galt. Den bare gidder ikke gjøre som vi sier ;)

Vi har prøvd spruteflaske, nakkeskinnet, rope høyt, dytte ned osv, ikkenoe hjelper. Nå bare tar jeg katten ned mens jeg sier nei med litt sur stemme. Den gir like mye f*** uansett, men da har jeg ihvertfall prøvd :P

• 2 uker senere...
Skrevet

1. sett av tid til å leik med den en time før du skal lese. la den løpe mye etter ting diu kaster, gjemmer etc. sett på et timerur så du bruker en time på dette.

2 spruteflaske på kattens bakpart når den ikke ser deg, f.eks når den hopper opp på benken. velg ut noen FÅ ting den IKKE får være på. F.eks spisebord, kjøkkenbenkområdet, (og stuebord) si klart nei og løft den ned, ELLER sprut på den . (glem at den ikke hører etter når dere ikke er tilstede, den er ikke en hund, vask av spisebord og kjøkkenbenk når dere står opp, før måltid etc. dere når langt om den ikke hopper opp når dere spiser/lager mat/er tilstede.

3.overse den når du leser, sett den forsiktig på gulvet, eller se om den roer seg på fanget, ha tastaturet som en av ikkeplassene om dette er et problem.

4 sett av tid til intens leik en time på kvelden også (timer igjen) avvis den om den biter.og gi den noe å bite på.

sett den på klorebrettet om den klorer , hver gang den klorer. legg innjakt på godbiter/godbitball som en del av leiken.

5 spørr samboeren din om han liker katten, skal dere ha katten må den få et slikt forhold til samboeren at den ikke er redd han. Noen som ikke liker katter syns det er ok at de er redd, så holder de seg borte. Ikke alle liker katt, det er lov, men vanskelig om en har katt. hvis samboeren din forfekter at han LIKER dyret vil han vel være litt obs på sitt skremmende inntrykk, ta noen iniyiativ med blid innestemme, leike og fri litt til dyret?

Lykke til

Skrevet

Enig med de som har anbefalt to katter dersom de er innekatter, samt å stimulere katten mer gjennom lek, kattemøbler og klorebrett. En pappeske, en sammenrullet papirlapp og mange andre kreative påfunn kan være nok til at katten aktiviserer seg selv en stund. Ellers bør man alltid leke minimum 30 minutter med katten daglig dersom den er innekatt.

Ellers er jeg ikke noen stor tilhenger av straff, dvs roping, hard behandling eller vannsprut. Ignorering er ofte beste oppdragelse av katter. Jeg hadde en umulius, han skulle absoulutt oppå møbler og spisebord. Siden jeg ikke orket det styret dersom jeg jobbet hjemme eller satt og spiste middag, lukket jeg han inn på badet i 5-10 minutter den 3. gangen han hoppet opp samme sted. En slags time out rett og slett. Det tok ikke mange dager før han alltid gikk å la seg i senga si hver gang jeg satt ved spisebordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...