Gå til innhold

Backpakker tur! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Reiselysten_*
Skrevet

Hei!

I februar drar jeg ut på reise, i tre måneder, sammen med en venn.

Kanskje det er noen som vil dele litt erfaronger. Hva skal man gjøre, og ikke gjøre?

Ryggsekk/bagasje - hva tar man med seg? Hvor stor sekk (Liter)? Osv

En annen ting. Noen forslag til å klare å holde kostholdet noenlunde greit. Vil ikke komme tilbake som en hvalross, som følge av lavt budsjett, altså mye mac donalds, pizza og ferdigmat til å varme i mikron på hærberger, alkohol osv.

Takk for alle svar:) Skal forresten innom sør-, og mellomamerika, La, australia (evt fiji el) og asia!

Gjest AnneShirley
Skrevet

Tror mitt første tips er å velge enten Dør- og Mellomamerkia, Australia eller Asia. Skal du tilbringe kun få uker på hvert kontinent er det grenser for hvor mye du får med deg. Dere kommer til å bruke mye tid og penger på å fly mellom kontinenter og får veldig liten tid mellom hvert "hopp". Tre måneder er slett ikke så lenge som du tror.

Gjest Gjest_Reiselysten_*
Skrevet

Turen er bestil, billetten er betalt og resieruten er anbefalt/satt sammen av reisebyrået. Det er en ganske standard tur, så tror nok det går greit. Blir mye farting, men det er jo en del av opplevelsen!

• 2 uker senere...
Skrevet
Hei!

I februar drar jeg ut på reise, i tre måneder, sammen med en venn.

Kanskje det er noen som vil dele litt erfaronger. Hva skal man gjøre, og ikke gjøre?

Ryggsekk/bagasje - hva tar man med seg? Hvor stor sekk (Liter)? Osv

En annen ting. Noen forslag til å klare å holde kostholdet noenlunde greit. Vil ikke komme tilbake som en hvalross, som følge av lavt budsjett, altså mye mac donalds, pizza og ferdigmat til å varme i mikron på hærberger, alkohol osv.

Takk for alle svar:) Skal forresten innom sør-, og mellomamerika, La, australia (evt fiji el) og asia!

nå er maten ganske billig i sør amerika, så det burde ikke bli noen problem. men med mindre dere kun skal reise i storbyer, så kan du ikke forvente at de har McDonalds/ Burgerking, mange steder finnes det ingen pizzasteder og burgersjapper, og det er langt fra alle hostels som har micro eller vannkoker tilgjengelig, og mange steder selges heller ikke ferdigmat til oppvarming i butikkene. Men som sagt, det kommer ann på hvor dere skal reise.

Skrevet

Jeg har vært på en lignende tur i ca fire måneder vi var i thailand, malaysia, los angles, og noen steder i mellom og sør amerika. Det ble litt for kort tid og i ettertid ville jeg nok valgt færre steder og heller være der lenger. Bilettene er som regel fleksible. Men jeg tenkte som dere, at det var om å gjøre å få se mest mulig.

Australia og Usa er ganske dyre steder å reise i, så der ville jeg ikke vært så lenge, det går ganske hardt ut over reisebudsjettet.

Angående størrelse på sekk kommer nok det litt an på.. Jenter blir anbefalt å ikke ta mer enn 80 liters sekk. Jeg hadde 80 liter, men det var veldig tungt, og jeg angret raskt på at jeg ikke hadde kjøpt en mindre sekk..

Når det gjelder kosthold er mitt eneste tips å ikke vente for lenge mellom hvert måltid. Da blir humøret litt dårlig, og i tillegg tar det ofte tid å finne et sted man vil spise når man er på et nytt sted. I tillegg vil jeg anbefale å ta noen dager uten alkohol innimellom. Kan fort bli alt for mye drikking på sånne turer.

god tur, blir sikkert veldig gøy!

• 2 uker senere...
Skrevet

70-80 liter, men vær kritisk til hva du putter i den, beregn at innholdet vokser etterhvert. Klær som matcher hverandre, med flere funksjoner, lag på lag for ulike temperaturer, lette stoffer som flekker ikke vises så godt på, kan skylles opp i en vask og tørkes over natten hengende på rommet. Ta med en tube med reisevask. Går det langt mellom hver vaskemaskin, funker det å grovtørke etter dusjen med en liten microfiberklut og gå over med tørr klut/håndkle, et helt vått håndkle blir surt i sekken hvis du ikke får tørket det helt. Fottøy kan ikke overvurderes, det blir utrolig mye tråkking. Compeed er et must. Del inn sekken med ulike poser, så blir det mindre leting. Pakk sjampo ol i små flasker, fyll på etterhvert, du trenger ikke dyre produkter. Sarong er et universalplagg som fungerer som strandkjole, strandmatte, omslag på vei til fellesdoen på gangen, pute på bussen, putetrekk på lugubre steder osv. Ha med en lett liten sekk til dagtid. Noen av hver av febernedsettende/smertestillende, diarestoppende, reisesyketabletter, allergitabletter og kløestillende salve, pluss noen plaster og sårrenseservietter ville jeg tatt med, kondomer og angrepiller er heller ikke noe som veier tungt i forhold til hva de kan spare deg for. Øreplugger, og ipod/mp3 så du kan stenge verden ute av og til. Reiseadapter.

Ha nødproviant (kjeks, knekkebrød, sjokolade el lignende) og vannflaske på deg alltid, og pass på å få i deg vått og tørt med jevne mellomrom, viktig for humøret og husfreden, og måltidstidspunkt kan være veldig uforutsigbart. Fort å ende med kun to måltider på en dag, og da blir man matt og irritabel, og vennskapet er en stor prøvelse etterhvert som ukene går. Ta med en liten kniv som er litt skarp (f.eks en liten grønnsakskniv) og et litt solid plastbestikk, så har du flere muligheter til å fikse deg noe mat i parken etter en kjapp tur innom butikken. Et pålegg som kjøpes i smått eller ikke trenger kjøleskap, ferskt småbrød og frukt el ost kan f.eks fungere, eller en pose salatblanding med tunfisk/kikerter/bønner fra boks eller et kyllinglår. Omelett med fyll og brød eller tomatsalat er raskt å lage på et dårlig utstyrt kjøkken, er det flere egg igjen kan de hardkokes og spises til frokost/lunsj neste dag, kan ligge i sekken med skall på uten å bli dårlige. Eller lag pannekaker med tynne epleskiver og sukker til frokost hvis det er fersk melk, mel og sukker igjen etter noen andre der ;-) En pakke nudler blir det mer mat i hvis du først steker et kyllinglår/en kotelett i biter, og gjerne putter i strimlet paprika, litt løk el lignende også. Det finnes mange muligheter for å få noe annet enn gatekjøkkenmat billig, men det er lurt å ha tenkt litt på det på forhånd, ellers ser man ikke skogen for bare trær når man står i butikken og ikke har en eneste ingrediens å ta utgangspunkt i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...