Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det har blitt spurt om før, men jeg spør i alle fall lell. Hva er dine juletradisjoner på lille julaften?

Siden jeg ikke jobber i år og har en baby og en toåring så blir det koselig å lage en fin ramme rundt den dagen i år. Vi skal i tillegg for første gang arrangere julaften hjemme hos oss selv. Samboer er hjemme etter klokka fire på dagen og da skal vi spise pinnekjøtt, pynte juletre, se på NRK sitt kvelden-før-kvelden-program (i alle fall ha det i bakgrunnen), drikke ett glass rødvin, lage i stand julestrømpa til størstejenta, ta masse bilder og ellers bare sitte med beina høyt og filosofere. Gleder meg allerede...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi spiser grøt på formiddagen, hos mamma og pappa. Også handler vi inn det aller, aller siste. Pakker inn de siste gavene. Hører på julesanger, tenner lys og røkelse. Spiser god mat (som ikke er julemat). Ser på "lille nøtteaften" og litt på "kvelden før kvelden".

Lille julaften har en helt spesiell stemning, jeg elsker den.

Endret av *Ulla*
Skrevet

På lille julaften pynter vi juletreet og spiser grøt. Sent på kvelden, like før vi skal legge oss, legger vi alle pakkene under treet. Grevinnen og hovmesteren er også et must :)

Skrevet

Ingen spesielle tradisjoner bortsett fra å pynte juletreet. I år blir det ikke noe juletre hjemme så da faller det bort. Skal til ei venninne og spise julegrøt. Det blir koselig!

Skrevet

Vi har ingen tradisjoner vi... Annet enn at vi koser oss og slapper av-

Skrevet (endret)

Vel, bor fortsatt hjemme.. Så da er det familie kos :P

Vi pynter juletre og legge pakkene under, spiser grøt med mandel i og ser på nrk og litt sånt :) Det er en veldig koselig tradisjon som jeg kommer til å ta med meg videre når jeg flytter :) Dette er den siste julen jeg feier hjemme før jeg flytter ut iallefall! Broren min kommer også hjem, så det gleder jeg meg til :)

Skal dessverre jobbe helt til kl 20 på lillejulaften :(

Så vi har planlagt å ha julegrøten da.. Men jeg slipper å være med å pynte treet.. Hehe..

Husker ikke når disse programmene går på tv, men håper jeg rekker dem!

Edit: Jobber foressten på julaften også.. Men da kun til kl 13. (Jobber i butikk) Så etter det blir det disney på svensk tv :) Det er koselig å ha i bakgrunnen! Hehe..

Endret av Fallen
Gjest AnneShirley
Skrevet

Pynting av treet er vel eneste "tradisjon". Kommer jo mye ann på om man må jobbe f.eks.

Skrevet

Jeg drar på hotellet og hører på et bulgarsk band og ser på alle raringene.

Skrevet

Vi tar siste finishen lille julaften; legger på duker, setter nye lys i alle staker, lager et gedigent fruktfat til langbordet. Om ettermiddagen pynter vi juletreet. Når vi er ferdige med det er det bare kos - julebrus til barna, gløgg til de voksne og "Kvelden før kvelden" på TV. Før ungene legger seg henger de opp strømpene sine ved peisen.

Skrevet

Vi pynter treet rundt 22/23, kommer litt an på om pappa jobber og sånn :) Da legger vi også pakkene under treet, og beundrer det litt ;) Så spiser vi god mat som IKKE er julemat, dvs. spekemat, laks, eggerøre, hjemmelaget loff, karbonader og annet godt :) Vi spiser mens vi ser på "kvelden før kvelden" og Grevinnen og Hovmesteren er et must! Lillejulaften er bare kjempekoselig, med avslapping før den store dagen :)

Skrevet

Vi pleier å pynte treet, se "Grevinnen og hovmesteren" og lille nøtteaften. Spiser skriver med godt pålegg til :) Hvis vi er med svigers pleier vi å ha en "pakkeleveringsrunde" til diverse folk (mine foreldre er litt tidligere ute med slikt, hehe...)

Skrevet

Her pyntes det i løpet av ettermiddagen (hvis jeg har jobbet) eller fra morgenen av (hvis jeg har fri, som jeg har i år). Det siste som pyntes er treet.

Lillejulaften pleide å være utekveld da jeg var ung, men da jeg fikk barn falt det bort og jeg begynte å invitere på besøk hjemme hos meg. Den tradisjonen er 18 år gammel nå, og i år får vi også gjester.

Vi spiser litt god mat, skravler og drikker litt. Ikke noe tv her i gården akkurat den kvelden.

Skrevet

Vi gjør unna siste rest av vasking/pussing/rydding om dagen. Middagen er lutefisk, har vært tradisjon i over 25 år hos oss. (og nå begynner jeg endelig å like det, hehe) Så er det bare kos med tv, grevinnen og hovmesteren MÅ sees. Pappa tar inn treet, og mamma pynter det og resten av huset.

Kjenner stemningen i magen bare av å tenke på det :)

Skrevet

Da tar jeg først siste rest av vasken, hvis det er noe igjen. Synes det er greit å vaske over en siste gang, blir fort rotete med små barn i huset. Så pynter vi :) Jeg stryker duker, setter ut nisser og annen julepynt sammen med eldste barnet, mannen får juletreet på plass, og jeg og eldste pynter det. Grøt med mandel i til middag (riskrem på julaften :) ). På kvelden koker jeg kjøttpålegget og lager salater og annet digg. Litt prøvesmaking på julens gode pålegg og bakst på kvelden :) Ser tv, lille nøtteaften og nrk's juleprogram. Grevinnen og hovmesteren er jo blitt tradisjon da ;)

Gjest kaffedama
Skrevet

Nå begynte jeg VIRKELIG å glede meg til jul!!!! :) :) :nissegutt::tree:

Gjest svanungen
Skrevet (endret)

Etter å ha lest gjennom tråden kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig til lille julaften! Er liksom en helt spesiell dag, med en helt spesiell magi.

Jeg reiser hjem til mine foreldre etter jobb, og så skal vi til mine besteforeldre på koldtbord. Blir koselig! Drar hjem litt tidlig på kvelden, for da skal de siste forberedelsene til julaften gjøres. Det har etterhvert blitt min "jobb" å pynte juletreet, noe jeg gleder meg like mye til hvert år. Er SÅ koselig! Mams og paps (og evt min bror med familie) pusler rundt med sitt mens jeg pynter treet og vi hører på julemusikk og prater. Skikkelig kvalitetstid! Og Grevinnen og Hovmesteren er rett og slett et must... Selv om jeg nå VET at han snubler 11 ganger (eller var det..? Denne snubletvilen kommer HVERT ÅR! :fnise: ), så teller vi alle like ivrig hvert år :ler:

God jul!! :tree:

Endret av svanungen
Skrevet

Lille julaften så pynter vi juletre og i de senere årene har vi invitert familiene på ikke-julemat. I år jobber jeg til sent på kvelden, så da hadde vi "lille julaften" i dag.

Skrevet

Lille julaften må jeg ha lutefisk med poteter og lefse og øl (siden jeg er avholds blir det alkoholfritt øl til meg, mens de andre drikker med alkohol). Også må jeg se grevinnen og hovmesteren. Den er like fantastisk hvert år.

Skrevet

I år så får jeg ikke tatt noe særlig del i forbredeldene, det får resten av familien ta seg av (Bor fortsatt hjemme). Skal nemlig jobbe lille julaften fra 12-21 og fra 7.00 til 13 på julaften. Men mint og marspan laging blir det det uansett;) Bare fremskyvet til imorgen:)

Skrevet

Vi pleide alltid å "spise julen inn" på lille julaften da jeg bodde hjemme. Min mor er av de som aldri er i rute med noe som helst, men ut på kvelden en gang på lille julaften klarte hun på merkelig vis å la alt av arbeid ligge, og vi hadde koldtbord med loff, sild, sylte, reker, laks osv osv. Juleduk på bordet og stor stas. Vi ler fortsatt av det året vi barn fikk beskjed om å være forsiktige med duken, hvoretter min mor sølte en liten dråpe rødvin da hun skjenket oppi glasset. I et forsøk på å redde duken veltet min far hele glasset, og da min mor skulle redde situasjonen gikk hele flasken overende. :fnise:

En annen ting jeg husker fra lille julaften er at min mor gikk på kjøkkenet og lukket døren. Så fylte hun et STOOOOOORT glassfat opp til randen med SNOP. Det ble virkelig høytid av lyden av snop som treffer glass hørt gjennom en lukket dør. *mimre*

Jeg har nå min egen familie og prøver å føre disse tradisjonene videre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...