Gå til innhold

Toller?

Gjest Carita

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg hund og vurderer hva slags.

Kommer fra familie med jakthunder men vil ikke ha en utpreget jakthund men gjerne en som jeg også kan drive agility med.

Noen som kjenner til toller-rasen?

Hva slags erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigerforeldrene mine hadde en toller for flere år siden. Mer aktiv hund har de ikke sett noengang. Tollere krever VELDIG mye aktivisering og mosjon.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Tolleren er som de andre retrieverrasene, en veldig "positiv" rase. Men den er også litt mer stri en en del av retrieverne. Det betyr at den trenger en fast hånd, ikke nødvendigvis en hard hånd, men at det er ekstra viktig at man er konsekvent og setter grenser.(det er det jo egentlig alltid) Særlig hvis man har barn i huset og man skal passe på at hunden ikke tar helt over makten. Retrieverne generelt er veldig allsidige hunder, man kan bruke dem til nesten alt, fra agility til lydighet til til spor til jakt. Spor pleier å være veldig populært.

Hvis det er din første hund så er det ivertfall viktig at du er klar for en hund som trenger en del aktivitet, både psykisk og fysisk, og en hund som trenger grenser. Hvis du er klar for det tror jeg det kan være et bra valg. De er jo ikke alt for store i størrelse heller.

Ellers så er det jo andre retrievere som ofte blir anbefalt for førstegangshundekjøpere, som golden og labrador. Disse krever også sitt, men er gjerne litt mer medgjørlige, ivertfall tispene.

Lykke til med valget:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...