Gå til innhold

Er det ingen som har reagart på de går uten klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nakenhet er vel ikke akkurat det mest akspepterte i verden, men det er vel mer akseptert nå i 2008 enn før?

Donald Duck går uten bukse, Minnie går faktisk toppløs til tider, Snurre Sprett går naken, det gjør Daffy, Sonic og en god del andre tegneseriefigurer, og mange av dem er jo oppfunnet for mer enn 50 år siden.

Men er det ingen som har reagert på dette opp i gjennom tidene?

Eller var det ingen som brydde seg da de ikke har noe (synlig) kjønnsorgan? Eller at de ikke er mennesker?

Har du opplevd noen som har reagert på at en del tegneseriefigurer går uten klær/bukse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg aldri reagert på, fordi de er dyr.

Gjest Gjest_Hm_*
Skrevet
Nakenhet er vel ikke akkurat det mest akspepterte i verden, men det er vel mer akseptert nå i 2008 enn før?

Donald Duck går uten bukse, Minnie går faktisk toppløs til tider, Snurre Sprett går naken, det gjør Daffy, Sonic og en god del andre tegneseriefigurer, og mange av dem er jo oppfunnet for mer enn 50 år siden.

Eller var det ingen som brydde seg da de ikke har noe (synlig) kjønnsorgan? Eller at de ikke er mennesker?

Har du opplevd noen som har reagert på at en del tegneseriefigurer går uten klær/bukse?

nei jeg reagerer ikke, for disse figurene er jo dyr! Som er gjort menneskelige ved at de kan snakke og har fått på seg en genser ellernoe osv., men de er jo fortsatt bare dyr.

På samme måte som jeg ikke reagerer på at katten min ikke bruker bh, så reagerer jeg ikke på at Donald farter rundt uten underbukse.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Nei jeg reagerer ikke på det

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg reagerer faktisk mer på at de har på seg klær...

Gjest Langsyne
Skrevet

Donald er rett og slett ikke sexy eller seksuell.

Det er det seksuelle som gjør nakenhet i diverse ting til noe for meg. Eller det dumme, lett gjennomskuelige seksuelle.

Skrevet

1: Det er langt rarere at de faktisk har på seg klær. Enda rarere er det at Mikke har en hund som kjæledyr... og bestekompis. Tenk hvis Langbein hadde vært homo, og støtt og stadig lagt ann på Pluto.

2: Det er ganske mange som har reagert på det. Det har blant annet blitt parodiert i andre tegneserier ganske ofte, og det er en urban legende som går ut på at Donald Duck ble bannet i Finland på grunn av bukseløshet.

Skrevet

Donald har visst en ganske så hemmelig hemmelighet.

Vi kjenner alle vår kjære onkel Donald Duck fra barndommen. Mange har også fundert på hvorfor han bare går rundt med matrosjakken sin, og ikke noe mer. I dag viser vi en liten oppklaring på dette området.

http://itpro.no/art/8360.html

:hoho:

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Syns det er mest artig med donald som da går i matrosdress og ingen bukser...når han dusjer kjem han ut med håndkle rundt livet:)

Like artig er det at Donald som er ei and eter kalkun til jul:)

Og Mikke Mus som som jo er ei mus har ein hund som kompis.. men mikke har og ein hund som kjæledyr.. :)

Ein lærer mykje av å lese pondus:)

Skrevet

Nei, jeg tror nakenhet var mer vanlig for 50år siden enn det er nå. På 50-tallet badet og dusjet ungene nakne sammen til langt opp i barneskolen. Astrid Lindgren skrev om Pippi og vennene som badet nakne sammen med ”negerbarna” og Ronja Røverdatter som badet naken sammen med Birk uten at noen reagerte på det. Men når det gjelder reklameplakater og film så er det nok riktig at det har blitt veldig mye mer nakenhet.

Nakenhet er nok som bilbelte: det er i stor grad en vanesak. Vi er vant med å ha på oss bikinitopp og bilbelte og føler oss trygge med og litt nakne uten. På samme måte er vi vant med å se Donald bukseløs. Det er først når vi opplever noe som avviker fra vanen at vi reagerer f.eks. at Donald skal bade og først da har på seg bukse. At Donald er dyr tror jeg ikke har noe å si. Han er menneskeliggjort i så stor grad at det er lite av det dyriske igjen.

Skrevet
Nei, jeg tror nakenhet var mer vanlig for 50år siden enn det er nå. På 50-tallet badet og dusjet ungene nakne sammen til langt opp i barneskolen.

Antar at poenget ditt var at gutter og jenter badet og dusjet nakne sammen. At ungene har begynt å dusje i badetøy e.l. etter gymtimen er temmelig nytt - det var i hvert fall uhørt på 80-tallet. I svømmehallen fikk man kjeft hvis man dusjet med badetøy på.

For øvrig levde jeg lenge i den villfarelse at Donald Duck ble forbudt i Finland fordi han ikke hadde bukser. Det er en kjent historie, men bare en myte.

Skrevet
Donald har visst en ganske så hemmelig hemmelighet.

http://itpro.no/art/8360.html

:hoho:

HAHA

Jeg har jo lagt merke til at de ikke er fult påkledd, men det hadde bare blitt rart, da ser man jo ikke at de er dyr så tydelig osv.. Da blir det jo bare mennesker med dyrehode :) lurer mer på hvorfor de bruker dyr i det heletatt....

Skrevet

Walt Disney var glad i dyr så derfor brukte han dyr.

Pluto og Bolivarer også dyr men de er fullt påkledde :klø:

Alle i Andeby er hvite, rart det ikke blir tatt for å være rasistiske i Andeby

En figur er svart og det er spøkelseskladden men han er bare ond og slem ;)

Skrevet

greit nok det da, men alle dyrene i Andeby oppfører seg som mennesker :)

Skrevet

Jeg lurte fælt på hvorfor Donald ikke hadde bukse på, da jeg var liten. Ble ikke bedre etter jeg leste "Mad", hvor han tok av seg "buksa" :P

Skrevet

Nettopp :jepp:

Skrevet

Det som er festlig er jo at om Donald tar av seg matrosdressen, så holder han seg for skrittet. Som om det å ta av seg på overkroppen gjør en naken nedentil. :ler:

Skrevet

Den som klarer å tillegge DOnald Duck og Co noe som helst seksuelt må virkelig ha problemer...

Skrevet
Antar at poenget ditt var at gutter og jenter badet og dusjet nakne sammen. At ungene har begynt å dusje i badetøy e.l. etter gymtimen er temmelig nytt - det var i hvert fall uhørt på 80-tallet. I svømmehallen fikk man kjeft hvis man dusjet med badetøy på.

For øvrig levde jeg lenge i den villfarelse at Donald Duck ble forbudt i Finland fordi han ikke hadde bukser. Det er en kjent historie, men bare en myte.

Ikke helt sikker på hva du mener men altså: På 50-60 tallet var det vanlig at gutter og jenter dusjet og badet nakne sammen i småskolen til de nærmet seg puberteten. Det er referert til dette i linken her:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/09/19/512569.html

Se teksten ved siden av bildet av Mari Maurstad. Artikkelen nevner forøvrig også Donald Duck.

Mot slutten av 60-tallet ble det mer vanlig at guttene og jentene var adskilte men nakne sammen hver for seg. Mange steder hadde man egne manne- og kvinne dager på de offentlige badene. På "mannedagene" gikk alle mennene nakne i dusj og basseng. Når elevene (f.eks. guttene) hadde svømmetime så var også de nakne. I Oslo gjaldt dette f.eks. Bislett bad, Vestkantbadet og Torgata bad. På 70-tallet kom de nye badene som f.eks. Tøyenbadet og Nordstrand bad som var fellesbad hvor man var påkledd i badet mens i dusjen var kjønnene adskilt men mennene nakne sammen og kvinnene nakne sammen. I løpet av de siste 10-20 årene har det blitt mer og mer vanlig at man også dusjer med badetøy. Dette skyldes nok delevis påvirkning fra våre nye landsmenn men også mye den økte kroppsfokuseringen som medfører at flere utvikler problemer og sjenanse i forhold til egen kropp. (Eksplosjonen i spisesforstyrrelser er vel også en indikasjon på den sterke kroppsfokuseringen som vi opplever i dag). I media har det blitt mer nakenhet men det er i hovedsak fotomodeller som blir avbildet. Signalet som sendes ut nå er at det bare er de peneste og mest seksuelt attraktive som har en kropp som kan vises frem naken og som man ikke behøver å skamme seg over. Nakenhet har derfor blitt knyttet opp mot kjønnhetsidealer og sex. Dette er selvfølgelig et stort problem for jenter i puberteten som ikke ser ut som idealet. Men det er også et problem i forhold til eldre da ungdom nå reagerer mer negativt på gammle kropper enn det man gjorde for bare noen tiår siden. Det er problematisk i forhold til rekruttering til en del pleieyrker.

Denne holdningen til nakenhet har vært forholdsvis felles for de vesteuropeiske landene de sist 10-20 årene. Dette er holdninger som nå spres seg mot østeuropa. I 1990 hadde f.eks. 80% av alle familier i østtyskland bodd på en nakencampingplass. I dag er dette tallet redusert vesentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...