lille katt Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Siden nr. 2 er rett rundt hjørnet lurer vi på å kjøpe stor seng til eldstejenta, selv om hun bare er 23 mnd. Har lyst å kjøpe Hemnes dagseng fra Ikea, og snu den med åpningen inn mot veggen, slik at det ikke går an å falle ut i søvne. Ser ikke helt poenget med å kjøpe en "mellomseng" (vokseseng). Noen som har gått direkte til stor seng så tidlig, som vil dele sine erfaringer? Hører gjerne både om positive og negative erfaringer .
Mamma1 Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Ja, jenta mi fikk vanlig seng da hun var rundt ett og et halvt år. Grunnen var at hun begynte beldig tidlig å klatre ut av sprinkelsenga, og det var litt skummelt. Det gikk helt fint med stor seng, men du må nok regne med at hun står opp igjen noen ganger:)
Chiquita Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Her har de to største fått stor seng når de har vært ca 1,5 år. Det har gått kjempefint, og vi har sjeldent/aldri problemer med at de står opp osv (de får lov til å stå opp og leke seg på rommet selv om de egentlig har lagt seg, så det regner jeg ikke med)
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 de får lov til å stå opp og leke seg på rommet selv om de egentlig har lagt seg, dette er slett ikke bra. Du må lære barna at når de har lagt seg, så skal de ligge i sengen. evt kan de få lese i sengen, men å la dem stå opp for å leke synes jeg er dårlig barneoppdragelse. Du må lære å sette grenser for barna dine, og dette er en av tingene du MÅ gripe fatt i. Du vil jo barnas beste, ikke sant?
thapara Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Det kommer an på ungen vil jeg si! Sengen du linker til er det lettere å klatre ut av (men fortsatt et stykke til gulvet) enn en sprinkelseng (om du snur den). Ikea har en del andre barnesenger med sengehest (det kan man kanskje kjøpe separat også?). Tror jeg ville gått for det, da ramler de ikke ut i søvne uten at det blir vondt om hun prøver å klatre ut (eller var det det du mente med vokseseng?).
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Eldste fikk stor seng da h*n var halvannet, men sto faktisk aldri opp på egen hånd. Om dagen klatret h*n oppi og ut av, men om natta/morgenen satte h*n seg bare opp og ropte på oss helt til langt forbi toårsdagen. Tror dog det er veldig avhengig av personlighet, småsøskenet kommer garantert til å sprette ut av senga og legge ut på vandring, tror jeg ...
Grooo Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Vi kommer til å kjøpe en slik mellomstørrelse enda vi har stort rom til henne, rett og slett fordi vi da fortsatt har plass til en 90*200 seng der inne som kan fungere som gjesteseng eller seng til en av oss hvis hun trenger ha noen på rommet sitt. Ser på Kritters fra IKEA, tror det blir en sånn. M er to og et halvt nå, og påstår selv at hun er veldig klar for å gi "lillesenga" videre til Nurket som er ventet hvilken dag som helst, men vi får se hva hun sier når Nurket kommer og hele livet snus opp og ned. Kanskje det er greit å beholde den kjente "lillesenga" litt til da?
Chiquita Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 dette er slett ikke bra. Du må lære barna at når de har lagt seg, så skal de ligge i sengen. evt kan de få lese i sengen, men å la dem stå opp for å leke synes jeg er dårlig barneoppdragelse. Du må lære å sette grenser for barna dine, og dette er en av tingene du MÅ gripe fatt i. Du vil jo barnas beste, ikke sant?
Gjest kaffedama Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Sønnen fikk ny seng (det er en vokseseng, men uten sengehest e.l. slik at han fritt kan gå ut og inn selv) da han var to år og en mnd. Det har gått kjempefint, han kom gående ut igjen i en periode da han var klar for å slutte med dagsoving, men ellers har han roa seg kjempefint i den nye senga.
Jade Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Vi hoppet rett fra sprinkelseng til vanlig 90x200-seng. Det gikk fint det. Jeg var faktisk overrasket hvor flink han var til å ikke stå opp igjen om kvelden + å godta det at "det er natt" hvis han våknet midt på natten.
Rødvinspiken Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Våre har også hoppet rett fra sprinkelseng til stor seng da de var ca. 2 år. Jeg så heller ikke poenget med mellomseng. Minsten var imidlertid et mareritt et par måneder. Han kom opp igjen og igjen og holdt det gående til kl. 23 hver kveld!!! Må da legge til at han begynte å krabbe ut av sprinkelsenga hele tiden, så det var ikke den store senga som var problemet. Den var løsningen på problemet. Da kunne han gå å legge seg igjen selv. Vi ga opp å løfte han opp i sprinkelsenga for han gikk ut igjen noen sekunder senere.
jolie Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Tråden er ryddet. Reglene. -jolie (mod)
Cumulus Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Vi kjøpte akkurat make seng til vår eldste datter da hun var 2 1/2 år. Vi laget en sengehest til den, det var bare å ta to hylleknekter og spikret en planke mellom, og så feltet vi dette til sengebunnen (Utrolig vanskelig å forklare..) For det er jo litt greit å kunne bruke skuffene til sengen! Jeg syntes det var deilig med stor seng, spesielt det å kunne legge seg ned sammen med henne om kvelden og hvis hun var redd om natten. Cumulus
Minni-Mus Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 Synes det var en fin seng til en 2åring dere har funnet. veldig mange begynne rå bruke voksen seng fra ca 2års alder. De fleste klatrer ut av sprinkelsenga i den alderen. Vi har en gammeldags sprinkelseng, så den er mye lavere i kantene, den klatrer frøkna ut av og vi har en periode nå som vi må legge henne igjenn.... Håper det går seg til snart. Når babyen kommer til våren blir det nok stor seng på 2åringen. Ang. sengehest osv ser jeg ikke poenget i det med en slik lav seng. Kommer jo ann på hvordan barnet ditt er om natten, urolig eller ikke. Men som regel er det ikke noe problem, og det er jo ikke lange veien de faller ut i værste fall...
lille katt Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 19. desember 2008 (endret) Ang. sengehest osv ser jeg ikke poenget i det med en slik lav seng. Kommer jo ann på hvordan barnet ditt er om natten, urolig eller ikke. Men som regel er det ikke noe problem, og det er jo ikke lange veien de faller ut i værste fall... Prinsessen er ihvertfall ganske rundt omkring og frem og tilbake i løpet av natta, og hun har falt ut før fra stor seng... Tror nok jeg vil ha sengehest en periode. Takk for mange hyggelige erfaringer, høres ikke ut som vi er helt på jordet ihvertfall i forhold til å kjøre på med stor seng . Tror prinsessen vil like det, hun er ihvertfall veldig opptatt av store senger . Innlegget er endret. Spørsmål vedr moderering kan tas på ris og ros. -jolie (mod) Endret 20. desember 2008 av jolie
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2012 #16 Skrevet 5. august 2012 dette er slett ikke bra. Du må lære barna at når de har lagt seg, så skal de ligge i sengen. evt kan de få lese i sengen, men å la dem stå opp for å leke synes jeg er dårlig barneoppdragelse. Du må lære å sette grenser for barna dine, og dette er en av tingene du MÅ gripe fatt i. Du vil jo barnas beste, ikke sant? Nei, det vil hun sikkert ikke. Kan jeg aldri tenke meg.
makkapakka Skrevet 5. august 2012 #17 Skrevet 5. august 2012 Jeg angret på at jeg kjøpte mellomseng til mitt barn. Nå har jeg huset fullt av senger. Helt unødvendig. Skulle kjøpt vanlig seng etter sprinkelseng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå