Gå til innhold

Endring av muntlig avtale - kontrakt ved boligkjøp

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har et lite problem

Vi har lagt inn bud på en eiendom, under forutsetning av enighet av to punkter.

Disse to punktene er ikke utdypet, men muntlig var vi enige med selger.

Nå har selger uten å informere oss, gått vekk fra den muntlige avtalen, og i kjøpskontrakten forandret vilkårene vi muntlig hadde avtale om.

Vi skal selvsagt sette motkrav - men hvor står vi?

Er vi bundet til budet?

Eller kan vi gå bort fra budet om vi ikke vil godta hans nye påfunn.

(Dvs. han har tatt ut en tomt som er tre ganger større enn han skulle, på ett annet sted - med en bedre beliggenhet osv.

Det andre punktet finnes det ingen papirer på - avtalen var at det skulle ordnes. )

Hvor står vi?

Jeg er ikke villig til å fire så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan hjelpe meg - gi noen trøstens ord... :grine:

Nå kom samboer og sa at jeg må slutte å bekymre meg, vi har hverandre osv. Det finnes andre eiendommer, vi blir nok enige osv. osv. Fint. Men jeg er ikke roligere. Jeg ba han be meg ut på byen. Han har ikke gjort det.

Over til saken.

Er ikke muntlig avtale gyldig? Den avtalen som ble til før budet...

Dvs. at selger ikke i ettertid plusse på areal til sin fordel og vente at vi skal godta dette - han har jo da brutt avtalen...

Eller må vi kanskje gå fra hele budet - har han sitt på det tørre - slik at vi er bundet av budet?

Han viste en skisse der han skulle ta ut tomt - men har tatt ut et annet sted og en mye større tomt...

Megler er heller ikke til mye hjelp.

Sa at alt skulle vi bli enige om ved kontraktsinngåelse - nå har ikke vi underskrevet kontrakten ennå - selvsagt ikke. Vi venter på et målebrev der det viser hva selger har tatt av areal. Megler har ikke lagt ved målebrev - heller er vi ikke informert om endringen av tomteareal som selger skal ta ut.

Jeg er litt mildt sagt forbannet.

Vil jo gjerne kjøpe eiendommen, men nå føles tomta amputert og blir jo slett ikke det vi la inn bud på...

Blir frustrert.

Lurer på om vi er bundet av budet.

Eller om vi kan gå fra.

Kjøper ikke for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.

Det visste jeg - leste om det ganske nylig.

Men vi kan da gå tilbake til det opprinnelige - kanskje - til at vi ikke gjør den byttehandelen som har forårsaket konflikten?

Dvs. at han ikke får tatt ut tomt og vi ikke får et ekstra areal et annet sted (som viser seg at vi ikke vil ha noen retttighet på likevel -som lovet, dvs. det viser seg at vi kan låne av eier/nabo - men det er vi ikke ute etter.

Ikke har vi fått noe skriftlig på dette heller, en slags festeavtale etc. Det virker som det forventes at alt skal gå til fordel til selger, men selger har ikke informert megler om at han har fraviket den opprinnelige tomta han hadde tenkt å dele ut til seg selv.).

Dette er muntlig, men vi fikk se kartriss der han hadde streket opp den tomta vi gjorde avtale om at han kunne ta.

Tro om det er mulig å droppe begge disse, slik at det som ble lagt ut for salg - og bare den eiendommen - uten noe ekstra, eller tomtefradeling - blir å gjelde.

En forutsetning/forbehold ved budgivning - var enighet om disse to tingene...

Og nå er vi ikke enige, med annet selger gir seg og holder seg til den opprinnelieg muntlige avtalen.

Eller er vi bundet til å bli enige?

Tvunget til å enes - på den ene eller andre måten?

Kan vi ellers bli stilt økonomisk ansvarlig?

Jeg er en grønnskolling, vet det - når det gjelder enkelte ting.

Mulig vi må skaffe advokat.

Noen som vet hvilke gebyr de tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...