Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser og har sett folk skrive at de er krisnte, men ikke religiøse. Andre igjen skriver at de er religiøse, men ikke kristne. Den siste skjønner jeg. I mitt hode er man religiøs om man føler man tilhører en religion, enten det er kristendom, biddhisme eller paganisme. Hva er andre folks definisjon på det å være religiøs? Når kristne sier de ikke er religiøse får jeg nesten følelsen av at de mener det er et skjellsord å være religiøs.

Endret av Bellatrix
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ser og har sett folk skrive at de er krisnte, men ikke religiøse. Andre igjen skriver at de er religiøse, men ikke kristne. Den siste skjønner jeg. I mitt hode er man religiøs om man føler man tilhører en religion, enten det er kristendom, biddhisme eller paganisme. Hva er andre folks definisjon på det å være religiøs? Når kristne sier de ikke er religiøse får jeg nesten følelsen av at de mener det er et skjellsord å være religiøs.

Du er nok ikke så langt fra sannheten der.

Er man religiøs, da har man ikke bare en tro, men er bundet av en masse seremonier og ritualer.

Dette finner du også blant mange kristne, men det er bare nattverden som Bibelen taler om, som en gjør til minne om Jesus. Men dette er også en frivillig handling.

Skrevet

Ifølge ordboka er det å være religiøs å være troende. Det er også et ord som beskriver ting som har med religion å gjøre.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=Mozilla-search

Så du mener ordet religiøs beskriver en eller flere handlinger? Gjør du ikke det da? Ber du ikke, leser du ikke Bibelen eller går på Gudstjeneste?

Skrevet
Du er nok ikke så langt fra sannheten der.

Er man religiøs, da har man ikke bare en tro, men er bundet av en masse seremonier og ritualer.

Dette finner du også blant mange kristne, men det er bare nattverden som Bibelen taler om, som en gjør til minne om Jesus. Men dette er også en frivillig handling.

Jeg synes ikke at man kan snakke om "sannheten" her. Begrepet "religiøs" har ikke en entydig betydning, og dets innhold kan derfor gjøres til gjenstand for diskusjon. Den basale betydningen, og som følger fra dets etymologi, er "som bekjenner seg til en religion", eller "som er relatert til religion". Men i og med at det finnes en rekke kulturelle konnotasjoner relatert til dette begrepet, kan man godt problematisere det og diskutere hva den enkelte legger i det utfra hvilken bakgrunn man har, og hva det betyr i ulike kulturer og utfra ulike perspektiv.

Derfor synes jeg at denne tråden er helt på sin plass og at dette er et interessant diskusjonstema, og derfor synes jeg også at det er feil av deg å si at noen besitter "sannheten" når det gjelder dette begrepets meningsinnhold.

Skrevet
Ifølge ordboka er det å være religiøs å være troende. Det er også et ord som beskriver ting som har med religion å gjøre.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=Mozilla-search

Så du mener ordet religiøs beskriver en eller flere handlinger? Gjør du ikke det da? Ber du ikke, leser du ikke Bibelen eller går på Gudstjeneste?

Jeg tror ikke du helt har forstått hva ritualer er.

Er du religiøs hvis du leser avisa hver dag, selv om det er frivillig?

Skrevet (endret)

Hjelpes. Begynner du nå med spørsmålene dine igjen. Kan du ikke heller argumentere for ditt syn?

Endret av Ludovie
Skrevet

Hm. Jeg ser på meg selv som religiøs, selv om jeg ikke bekjenner meg til en spesiell tro. Jeg tror på _noe_ - jeg har bare ikke funnet ut hva ennå. Om dette stemmer overens med definisjonen av religiøs har jeg ikke tenkt på før nå ...

Skrevet

Hva har avislesing med saken å gjøre? Jeg mener jeg er religiøs når jeg definerer meg som kristen. Jeg er religiøs fordi jeg tror, fordi jeg ber, fordi jeg leser Bibelen og fordi jeg går i kirken. Jeg leser Vårt Land også hvis du synes det er viktig å vite.

Skrevet

Det å be har lite med ritualer å gjøre for meg i hvert fall.

Det er de som gjør det til et rituale (ved å be på en bestemt måte, bestemte tidspunkt, bestemte setninger osv), jeg snakker til Gud akkurat når det passer meg, når jeg føler for det og på den måten jeg føler for akkurat der og da, enten det er inni meg mens jeg sitter på bussen fordi jeg kjeder meg, høyt når jeg går hjemme og vasker, jeg kan rope om hjelp før jeg sovner eller takke ham i det stille om morningen.

Jeg kan gå en eller flere uker uten noenting.

Hadde jeg vært religiøs (etter min egen definisjon) så måtte det vært noe mer rutinert enn som så... :P

Og jeg tror at mye av grunnen til at kristne føler at religiøs er et skjellsord er fordi det brukes ofte mot oss som et skjellsord.

Skrevet

Vel, ordboka er nok grei nok her, men samtidig såpass uklar at den forklaringen den gir, ikke sier særlig mye. Det er så enormt mye som har med religion å gjøre. Når det gjelder spesielt ordet "religiøs", da tror jeg mange kristne reserverer seg mot det nettopp fordi det knyttes opp mot en bestemt fromhetstype, som igjen går tilbake til klosteridealets fromhetstyper. En religiøs kristen forbindes gjerne med en som er spesiell from.

Skrevet
Hjelpes. Begynner du nå med spørsmålene dine igjen. Kan du ikke heller argumentere for ditt syn?

Hei sann, stiller du også spørsmål?

Når jeg stiller spørsmål, så er det jo for å få fram ditt syn på noe som du har uttalt deg om, men som ikke er helt klargjort. Mitt syn på det du uttalte deg om, mener jeg lå klart i mitt spørsmål til deg. Men du er kanskje av de som velger å svare på spørsmål ved å stille et nytt?

Skrevet
Hva har avislesing med saken å gjøre? Jeg mener jeg er religiøs når jeg definerer meg som kristen. Jeg er religiøs fordi jeg tror, fordi jeg ber, fordi jeg leser Bibelen og fordi jeg går i kirken. Jeg leser Vårt Land også hvis du synes det er viktig å vite.

Er alt dette noe du må gjøre for å kunne bekjenne deg som kristen?

Hvis ikke, så er dette noe du gjør av egen fri vilje, og ikke fordi religionen krever det.

Skrevet
Hei sann, stiller du også spørsmål?

Når jeg stiller spørsmål, så er det jo for å få fram ditt syn på noe som du har uttalt deg om, men som ikke er helt klargjort. Mitt syn på det du uttalte deg om, mener jeg lå klart i mitt spørsmål til deg. Men du er kanskje av de som velger å svare på spørsmål ved å stille et nytt?

Nei, jeg er ikke av de som velger å svare på spørsmål ved å stille et nytt. Overhodet ikke. Det vil du se hvis du leser de tidligere innleggene jeg har skrevet i denne debatten.

Jeg er selvfølgelig ikke motstander av spørsmål som sådan. Det jeg imidlertid har reagert på i mange av dine innlegg, er at du i stedet for å argumentere for ditt syn, har kommet med en masse irrelevante spørsmål til meddebattantene, som dessuten ofte har vært litt ladede idet de har insinuert at meddebattanten har ment ditt og datt. Det synes jeg er veldig dårlig debatteknikk, og dessuten resprektløs oppførsel mot medmennesker. Det innebærer dessuten en avsporing av debatten.

Skrevet
Nei, jeg er ikke av de som velger å svare på spørsmål ved å stille et nytt. Overhodet ikke. Det vil du se hvis du leser de tidligere innleggene jeg har skrevet i denne debatten.

Jeg er selvfølgelig ikke motstander av spørsmål som sådan. Det jeg imidlertid har reagert på i mange av dine innlegg, er at du i stedet for å argumentere for ditt syn, har kommet med en masse irrelevante spørsmål til meddebattantene, som dessuten ofte har vært litt ladede idet de har insinuert at meddebattanten har ment ditt og datt. Det synes jeg er veldig dårlig debatteknikk, og dessuten resprektløs oppførsel mot medmennesker. Det innebærer dessuten en avsporing av debatten.

Når du mener at mine spørsmål er irrelevante, beror det kanskje på at du ikke helt har forstått innholdet eller meningen med de. (Dette er ikke et spørsmål, men min antakelse)

Skrevet
Er alt dette noe du må gjøre for å kunne bekjenne deg som kristen?

Hvis ikke, så er dette noe du gjør av egen fri vilje, og ikke fordi religionen krever det.

Jeg gjør det fordi jkeg vil det, ja. Jeg synger salmer fordi jeg liker det osv. Må man mislike det man gjør for å være religiøs? :klø:

Skrevet
Når du mener at mine spørsmål er irrelevante, beror det kanskje på at du ikke helt har forstått innholdet eller meningen med de. (Dette er ikke et spørsmål, men min antakelse)

Igjen kommer du med antakelser av hva meddebattantene dine mener.

Selvfølgelig skjønner jeg hvor du vil hen med spørsmålene dine. Men for meg er dette rett og slett ikke god debatteknikk. Jeg synes at man skal fremme sine syn og argumentere for dem, og ikke insinuere at den man diskuterer med mener ditt og datt, eller stille dem ladede spørsmål. For meg er slike debatter fullstendig uinteressante.

Skrevet
Jeg gjør det fordi jkeg vil det, ja. Jeg synger salmer fordi jeg liker det osv. Må man mislike det man gjør for å være religiøs? :klø:

Nei, men religionene pålegger en å gjøre bestemte ting.

Det gjør ikke kristendommen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, idet du ser ut til å sette kristendommen i et opposisjonsforhold til andre religioner, ved å si at kristendommen ikke er en religion. Er dette virkelig ditt syn?

Skrevet

http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=5785

http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9319529

Nei, vel. Jeg vet ikke hvor du har fått din definisjon på religion fra, men kristendommen defineres som en av de store verdensreligionene, enten du liker det eller ikke. For meg handler religion om tro, men dette blir en god-dag-mann-økseskaft-debatt som jeg ikke gidder mer.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, idet du ser ut til å sette kristendommen i et opposisjonsforhold til andre religioner, ved å si at kristendommen ikke er en religion. Er dette virkelig ditt syn?

Enten han sier at kristendommen er en religion eller ikke, er jo det han sier om at den ikke pålegger oss noe helt sant.

Følte bare for å understreke det.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...