Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Det snakker om at utlånsrenten kan gå i null. Kan vi da risikere at bankene faktisk tar betalt for innskudd, dvs sparerente i minus?
Noli Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 I teorien, men det kommer ikke til å skje. Poenget er jo at bankene låner bort dine penger når de gir folk lån, og ingen ville hatt innskudd i bank om de ikke tjente på det. Ergo ville ikke bankene hatt noe å låne ut heller.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Hell i uhell for meg. Nyutdannet, med masse gjeld, et yrke som en kun finner i det offentlig og snart på kikk etter tak over hodet. Endelig litt flaks for meg. Situasjonen er skremmende om dagen.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 I teorien, men det kommer ikke til å skje. Poenget er jo at bankene låner bort dine penger når de gir folk lån, og ingen ville hatt innskudd i bank om de ikke tjente på det. Ergo ville ikke bankene hatt noe å låne ut heller. Renten trenger ikke gå så lavt som null før man taper på å ha dem i banken. Siden man jo også betaler formueskatt + at prisstigningen spiser opp mye av renteinntekten. Så til slutt blir det nesten så man betaler for å ha pengene trygt forvart. Men kommer renta i null eller lavere så blir det nok stor etterspørsel etter bankbokser
Stillest vann Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Renten trenger ikke gå så lavt som null før man taper på å ha dem i banken. Siden man jo også betaler formueskatt + at prisstigningen spiser opp mye av renteinntekten. Så til slutt blir det nesten så man betaler for å ha pengene trygt forvart. Men kommer renta i null eller lavere så blir det nok stor etterspørsel etter bankbokser Strengt tatt er formueskatten den samme om du har pengene i banken eller i madrassen, men de kommer jo ikke akkurat og sjekker madrassen din. Den store stygge pengespiseren er gebyr på kort og uttak, med lav rente taper du penger på å ha dem i banken. Men dette er jo ikke et ukjent scenario, det var jo slik for mindre enn ett år siden! Om innskuddsrenta er 0 eller 1%, taper de fleste på å ha pengene i banken, i hvert fall hvis de tar gebyr på uttak. Det førte likevel ikke til at folk satte pengene i bankboks i stedet; det blir rett og slett for tungvint å håndtere, i tillegg til at regningsbetaling er langt billigere i nettbank enn om man skulle prøve seg på å betale dem kontant over skranken (i den grad det finnes skranker mer, da). Jeg er ikke trygg på at jeg slipper å betale renter på brukskonto hvis styringsrenten blir 0. Vi har blitt fullstendig avhengige av å betale regninger fra brukskontoen, og selv om jeg skulle betale 2% rente, ville det likevel være det billigste alternativet. Men på sparekonto tror jeg de ikke tar sjansen. Men poenget med lav styringsrente er jo å få oss til å bruke pengene i stedet for å spare på dem, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå