smilla1 Skrevet 21. juni 2003 #1 Del Skrevet 21. juni 2003 Hei! Noen her inne som har erfaring med bobiler? Som f.eks. har vært på ferie med noe slikt. kunne godt tenkt meg å få noen gode tips og råd i denne saken. Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girl-Next-Door Skrevet 21. juni 2003 #2 Del Skrevet 21. juni 2003 Nei, har heldigvis ingen erfaring med bobiler. Hva er det egentlig som er så stas med denne formen for "ferie"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 21. juni 2003 #3 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg har heller ingen erfaring med bobil, men små ferieturer med bil har jeg vært med på - der vi har overnattet, gått på byen, brukt neste formiddag på cafe og rundt om, kjørt videre, stoppet når det passer osv. Bobil høres ok ut - men har sine bakdeler - det går ikke så fort framover. Derfor er det kanskje viktig å ha et mål eller to, og flere delmål underveis. Stoppe i f.skj. byer foreksempel. Jeg ville ikke stoppet på campingplasser - annet enn for å leie dusj og tømme avfall m.m, men heller benyttet parkeringsplasser i byer, og heller betalt avgiften. De fleste steder kan du legge på penger om kvelden, så rekker det til kl. 11 dagen etter. I alle fall dersom du ønsker gå ut på byen en kveld. Men alle kvelder går man jo kanskje ikke ut ... ferie eller ei. Liker du å fiske eller hva det enn er - så går det fint an å stanse underveis, og da er kanskje campingplass et brukbart alternativ. F.eks. i det turistbelastede Lofoten - la jeg merke til, er det forbudt å campe de fleste steder der det er mulig å campere, slik at du blir henvist til enten campingplass eller helt ytterst på Å, en slags diger, litt upersonlig bobilparkering sammen med en gjeng med tyske turister. Nå vet jeg jo ikke hvor dere skal legge ruta da... men jeg anbefaler ihvertfall ikke broderlandet Sverige... (ikke har de annet enn søtbrød, ikke har de ordentlig kaffe, du får pommes frites til nesten alt - men kan spørre etter poteter, som de da putter i mikroen, tobakk har de kun på grensa og i noen få butikker, colaen smaker rart, de selger bare lettøl i butikken, naturen er kjedelig osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2003 #4 Del Skrevet 21. juni 2003 Bilferie var en pest og en plage. En bobil full i folk? Er det ferie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 21. juni 2003 #5 Del Skrevet 21. juni 2003 Har i alle år vært på bobilfeire med foreldrene mine, i år er første år jeg ikke er med. Det er en kjempefin måte å feriere på! En kan kjøre rundt fra sted til sted, og har alltid ett rent og pent sted å sove. Kjekt å stoppe på en rasteplass hvor som helst for å spise mat, gjerne lage middag også, en slipper å lete etter veikroer eller restauranter som passer lommeboka. Så kan en heller koste på seg litt mer de dagene en ikke gidder lage mat selv. Barna har god plass til å ha alle slags leker og ting tilgjengelige når man kjører, uten at en må ha sekker og bagger på fanget og rundt beina. Kjempedeilig for alle å ha mulighet til å ha med en del ting&tang, en vet aldri hvordan vær det blir på tur og i en bobil har en gjerne mulighet til å ha med mere klær og støver osv. enn en har i en personbil eller når en ferierer på andre vis. Sykkler er det som regel også god plass til, de er ofte slitsome å ha med ellers hvis en har sykkelstativ som er i veien for bagasjeluka feks. En bakdel hvis en ikke er en så alt for erfaren sjåfør kan være at bilen jo er stor og kan virke skummel å kjøre med i travle bygater, men mestrer en bilen greit (sånn som min far som er yrkessjåfør) byr ikke rushtid og smale gater på noe problem. Ellers er det jo bare å parkere litt i utkanten og gå eller ta buss eller noe. Bobil høres ok ut - men har sine bakdeler - det går ikke så fort framover. Går ikke fort framover, hva mener du? Vanlige bobiler går da like fort som personbiler, med mindre det er gamle menn med hatt bak rattet da, - de kjører jo 20 km under grensa uansett. Jeg ville ikke stoppet på campingplasser - annet enn for å leie dusj og tømme avfall m.m' date=' men heller benyttet parkeringsplasser i byer, og heller betalt avgiften. [/quote'] Parkeringsplasser er IKKE å anbefale, med mindre dere vil bli robbet da... Det er nemmelig stor fare for "landeveispirater", særlig nedover i Europa, men også langs Svenskekysten og andre steder. Vi overnattet i bobil på parkeringsplassen ved Obs Torp ved Uddevalla, og noen brøt seg inn i førerdelen mens vi sov og stjal en lommebok + cd-spiller. Ekkelt og skummelt. Hva hadde skjedd om vi våknet, kunne jo vært virkelig farlige folk... Har hørt om mange som har blitt ranet om natten på parkeringsplasser/rasteplasser andre steder også. Men slike bobil-parkeringsplasser som det er endel av i de store byene nedover er jo kjempepraktiske, ofte sentralt og billig. Bobilferie kan absolutt anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 21. juni 2003 #6 Del Skrevet 21. juni 2003 Nei, har heldigvis ingen erfaring med bobiler. Hva er det egentlig som er så stas med denne formen for "ferie"? :blunke: Det har jeg heller aldri forstått... Så jeg kan dessverre heller ikke hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 22. juni 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 22. juni 2003 Det var da voldsomt til negative holdninger da! Kan ikke skjønne at det kan være så gale med bobil. Slik jeg ser det så må det være deilig å ha tilgang til en slik bil. Da har en friheten til å dra hvor en vil når en vil for en har med seg en plass og bo. Tenk å bare sitte seg i bilen en fredag ettermidag dra opp på f.eks hardangervidda finne seg en fin plass og parkere og bare nyte det:-) Skulle gjerne hatt en slik bil, jeg:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #8 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg skjønner heller ikke at mange har så mye imot bobil. Det er jo superpraktisk, slippe drasse på bagasje og finne overnatting. Jeg har vært på interrail, og på forhånd tenkte jeg at det ville bli helt fantastisk, nye steder, nye byer å se hele tiden. Faktum er at jeg syns det var mer stress enn det var verdt, nesten. Selvfølgelig var det en flott opplevelse, mye å oppleve og se, men det å hele tiden bekymre seg for hvor en skal bo i natt, hvor kan vi sette bagasjen når vi drar på byn, og det å faktisk bære bagasjen rundtomkring, av og på toget....jeg syns det var slitsomt, jeg. Så neste gang jeg skal på en slik "ekspedisjon", pakker jeg klar goboka, favorittmaten, finkjolen og bikinien, min egen gode dyne, fotoapparatet og noen gamle, gode kassetter inn i bobilen min (må ikke glemme mannen min, forressten) og ruller nedover Europa med kurs mot Frankrikes vingårder og Italias sjarmerende landsbyer! Det er jo akkurat det samme som er blitt så populært nå : fly and drive....bare at en må ha litt bedre tid på turen til destinasjonen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 25. juni 2003 #9 Del Skrevet 25. juni 2003 Eneste erfaringen jeg har med bobiler er at det er sykt irriterende å ligge bak disse tyskerne når de skal ha bobil-ferie her i Norge!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. juni 2003 #10 Del Skrevet 25. juni 2003 Mine foreldre har hatt bobil i pereioder, og var veldig fornøyde med det. De snakker om å kjøpe seg en igjen. Men jeg tror en må like den type ferie, er ikke noe for alle. De kjørte ofte utenfor allfarvei, og da er det enkelt å parkere "hvor som helst" uten å være redd for å bli robba eller oppleve forbud mot camping. Men storbyferie med bobil kan jeg ikke helt se for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mowgli Skrevet 26. juni 2003 #11 Del Skrevet 26. juni 2003 Hei! Vi var på ferie med bobil ifjor sommer. Kjørte til Stockholm og overnattet på en campingplass rett utenfor, tok t-banen inn til byen, kort vei til strand, verdens største Ikea, aktivitetssenter.. Helt idyll!!! Gjør det gjerne igjen (selv om jeg trives best på hotell ) !!! Hva lurte du på egentlig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girl-Next-Door Skrevet 26. juni 2003 #12 Del Skrevet 26. juni 2003 Men har bobiler dusj og toalett? Om man må bruke slike "dusj-anlegg" synes i alle fall jeg det høres ekkelt ut! Jeg har vært på bilferie både i Norge, Europa og USA. Jeg har alltid tatt inn på hotell, enten for en natt eller flere, og det er jo ikke noe problem i det hele tatt. Man får jo også plass til div bagasje i en vanlig bil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mowgli Skrevet 27. juni 2003 #13 Del Skrevet 27. juni 2003 Hei! Den bobilen vi var på tur med hadde både dusj & toalett men vi brukte allikevel anlegget på campingplassene vi lå på. Vi overnattet kun på plasser med 4 stjerner eller mer så toalett + dusj var det bra standard på der vi var Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 28. juni 2003 #14 Del Skrevet 28. juni 2003 Men har bobiler dusj og toalett? Jada, klart de har det! Det har da campingvogner også det... Dusjen er ofte litt upraktisk å bruke i og med at selve "badet" er så lite så absolutt alt der inne blir bløtt, men det funker allikevel så greit så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2003 #15 Del Skrevet 28. juni 2003 Har prøvd campingvogn. En STOR en. Tar du deg en skive må du rydde hele vogna. Trangt om det er drittvær. Klamt/varmt om natta. ser ikke for meg at bobiler er noe bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 28. juni 2003 #16 Del Skrevet 28. juni 2003 Eneste erfaringen jeg har med bobiler er at det er sykt irriterende å ligge bak disse tyskerne når de skal ha bobil-ferie her i Norge!! Forrrferdelig enig!! Også parkerer de bobilen hvorsom helst, tømmer doen hvorsomhelst, tømmer søppel hvorsomhelst og er i det store og hele utrolig irriterende! Spesielt de som skruter av at pappan var i Norge på 1940-tallet, og at de derfor syns de er så spennende og komme hit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå