Gå til innhold

Forby solarium

Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

det er en barnehage der stadig flere unge jenter påfører seg selv hudkreft fordi de er så stokk dumme at de ikke skjønner hvordan ultrafiolett stråling virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Solarium er bare skadelig dersom man blir brent!!!!!!!!!!!! Er det ingen som forstår det??????????? Det er bare å være fornuftig når man soler seg og ikke ligge for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nordisk hud tåler ca 5 minutter eksponering for uv-stråler før den blir skadet. dvs at hvis du ligger 6 minutter eller mer i sola eller solarium skader du huden din selv om du ikke merker det.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Solarium er bare skadelig dersom man blir brent!!!!!!!!!!!! Er det ingen som forstår det???????????  

Det der er bare tullball.

UV-strålene er skadelige i store doser uavhengig om man blir brent eller ikke. Når du blir brent får du en synlig skade. Hvis du soler deg over tid og gradvis bygger opp farge, kan du unngå å bli brent, men den skadelige effekten av UV-strålene er der allikevel. Sola utendørs har forøvrig samme effekten.....

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal solarium forbys???

Det må da være totalt frivillig fra enkeltpersonenes side om de vil bruke solarium eller ikke?

At solarium kan være skadelig er det jo ingen tvil om,men om man tar de forhåndsreglene som trenges,beskytter seg godt og ikke overdriver solinga trenger det faktisk ikke gjøre deg det fnugg.

Dette gjelder jo like mye vanlige solstråler som du blir utsatt for hver eneste dag og for ikke å snakke om i sommerhalvåret.

Dessuten er solarium en fin måte og behandle enkelte eksem typer på,blandt annet psoriasis.Så om jeg måtte velge om å gå med store røde vabler på kroppen og i ansikte eller å ta solarium en gang i bland,hadde jeg faktisk steika meg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der med at huden blir ødelagt etter 5 minutter i sola/solarium må da være helt bak mål!Da er jo alle vi med nordisk hud ødelagt for lengst..!For meg er solarium guds gave til jorden!

Jeg har nemlig solallergi som påfører kroppen soleksem.Jeg må derfor ta piller mot dette og smøre på krem.(Soleksem klør noe ekstremt)Eksemen "forsvinner" derimot hvis jeg blir brun,tatt i mot sola for noen dager,med solfaktorallergikrem selvfølgelig..!Derfor pleier jeg å ta solarium så tidlig som mulig for å døyve soleksemen(et helvete på jord,du får utslett=eksem og det klør noe inni granskauen!).......

Kiai hilsen fra:12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solarium er det samme som solen ute.Skulle vi liksom holde oss bare inne når solen endelig titter frem.Sola er kun skadelig hvis man blir brent,så det gjelder å beskytte seg mot skader.Akkurat som man må beskytte seg mot så mangt fordi det er,eller kan være farlig/skadelig.Og tenk på at solen er opphavet til alt liv på jorden,hadde den slukket,ville alt liv vært bortr i løpet av no time.Husk også at uv strålene også trenger ned gjennom skylaget når det er overskyet også.Å forby solarium er det største tull jeg har hørt på lenge.Folk må bbruke sunt vett og beskytte seg.Hvem skulle foresten håndheve denne såkalte loven om å forby solarium?Det er det samme som å forby solen ute og skinne og varme det.Ikke sant?Jeg har aldri hørt maken til vås.Jeg blir så oppgitt...Sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke lage mer forbud mot det ene og det andre. Jeg er sikker på at folk kan ta ansvar for seg selv - det viktigste må være informasjon til alle om hvordan man skal beskytte seg mot sola og ikke minst hvor viktig det er å ta vare på våre barns hud. For de største skadene vi har i huden, de har oppstått i våre barne- og ungdomsår.

For seks år siden døde min mor av hudkreft - og vi barna hennes ble i den forbindelse fortalt av legene på sykehuset hvor viktig det er å beskytte oss selv og ikke minst barna våre mot sola. Vi fikk også beskjed om å holde oss langt vekke fra solarium.

Akkurat det var ikke noe problem for mitt vedkommende - jeg har ikke tatt solarium på tolv år - etter at mannen min og jeg fikk huden full av soleksem. Da fikk vi avsmak av solarium begge to.

Jeg har stor respekt for sola og det er slutt på den tiden da jeg lå timevis på stranden for å bli brunest mulig - nå foretrekker jeg å sitte i skyggen, og dekker gjerne huden med tynne klær.

Ungene mine har lært hvordan de skal beskytte seg mot sola - og det er nettopp det som er SÅ viktig - at ungene våre unngår solskader. For det er huden i barne- og ungdomsårene som danner grunnlaget for deres hud i voksen alder.

Hilde icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Hilde den 2002-04-20 09:57 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt jeg skjønte var det snakk om et forbud for personer under 18. samfunnet forsøker jo også å beskytte dem mot røyk og alkohol, det synes de fleste er rimelig. min påstand er at barn har såpass lite kunnskaper om uv-stråling og hudkreft at de neppe er i stand til å gjøre noe informert valg i forhold til solarium. det handler om å forsøke å forebygge dødelig sykdom senere i livet ved å beskytte barn mot noe som for de ALLER fleste er helt unødvendig, og hva er egentlig galt med det? 1212[ Dette Innlegg er endret av: ivanka den 2002-04-20 21:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vel, yvonne, hvis å avsløre din egen uvitenhet om solskader er det beste argumentet du kan komme med, er det kanskje like greit å holde kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Tyst på deg anonym! Det er faktisk helt jævlig å få soleksem! Virker ikke som om du er så velvitende om hvor irriterende det er. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg tviler ikke på at soleksem er noe dritt, det er likevel ikke noe argument mot at nordisk hud ikke tåler mye sol, heller det motsatte. bruk hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei! nå skal jeg skrive noe dere muligens ikke vet: solariumsstrålene er 4 ganger så sterke som en stekende sol midt på sommeren i Norge, så jeg tror man må tenke seg litt om før man tar mye solarium, man kan for eksempel ta en gang i måneden, som meg, for å vedlikeholde fargen, det holder lenge!

ikke rekker jeg å bli blek heller.

Det som er skadelig er å ta ti soltimer over en periode på 2-3 uker, det vil jeg anta øker kreftfaren i huden betydelig, så tenk dere om folkens....

anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære anonym:HOLD KJEFT SJØL!Jeg er allergisk mot sol,men jeg må jo for pokker bare leve med det...Derfor får jeg det overstått fortest mulig..

-Ikke uttal deg før du vet noe om saken!

Jeg kan bare kreve å få denne diskusjonen stopet hvis det fortsetter med person angrep..!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

å herregud! jeg betviler ikke at du er allergisk mot sol, men det er tydelig at du ikke har peil på solskader. det er ikke noe argument at 'sånn er det ikke fordi jeg ikke vet noe om det'. bare krev å få diskusjonen stoppa du, jeg har sagt hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei icon_smile.gif

Det er ikke bare når man blir brent at solarium er farlig! Disse strålene er uheldige uansett!

men det er jo opp til hver enkelt hvor mye man vil utsette seg for denne faren. Både når det gjelder solarium og vanlig sol.

i vanlig sol er det iallefall viktig med høy solfaktor. bruker aldri under faktor 20, men blir like brun for det - bare aldri brent!

Jobber på en kreftavdeling og ser ofte nye pasienter med hudkreft. Ikke noe atraktivt det kan jeg love dere. SÅ BRUK SUNN FORNUFT OG SOLVETT!! Sol er jo deilig, men alt med måte. Og huden har jo veldig godt av å være blek om vinteren!

Klemmer fra meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett:Jeg tar aldri solarium mer en noen få ganger i året..Det er faktisk de som ar det mye som burde bli beskymret....!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

godt å høre at du er forsiktig. en annen ting er at jeg nettopp leste i et annet innlegg hvor gammel du er, og nå skjønner jeg at du sikkert ikke er så opptatt av rynker og kreft ennå. (ikke for å være nedlatende! det er bare det at jeg forstår deg bedre nå)

for det andre vet jeg veldig godt hvordan det er å ha eksem, huden min tåler ikke såpe, sitrus eller latex, alt dette gir meg eksem, og jeg må bare unngå dem totalt. tross alt er du jo heldig som har funnet noe som hjelper på soleksemen. og jeg tror ikke det er så farlig med noen få ganger i året, men enkelte går helt ukritisk til verks for å være brune året rundt, og det er litt skummelt. ikke bare usunt, men de blir seende ut som rosiner i 30-40 årsalderen. kreppapirhud over alt, særlig i utringningen. før visste man jo ikke at det er solens stråler som gjør dette med huden, men nå vet vi bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig,jeg synes det er faktisk ganske så tåpelig å ta solarium året rundt..Uheldigvis går ikke min allergi eller eksemen min helt bort,men det er for å få det overstådt på et tidlig stadium,sånn at jeg slipper å se ut som en fluesopp i beste sommerstid..icon_wink.gif..Jeg bryr meg om rynke og sånn,for all del,så jeg er alltid forsiktig og bruker alltid høy solaktor..(Minsker etterhvert som jeg blir brunere da,men slutter adri å bruke solkrem fullstendig..)...

icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...