Lovebirds Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Hei! Vi er et samboerpar fra Bergen som har et par spørsmål. Vi har fire gutter, to tvillinger på 9 år, og to stk. på henholdsvis 13 og 15 år. De to eldste guttene våre, ja de er sengevætere. Eldstemann på 15 har alltid hatt problemer med å holde seg tørr om natten, og bruker bleier om nettene. Nå i høst har det også skjedd at 13-åringen vår har begynt å ha jevnlige uhell på nattestid, vi har vært til lege og tatt ulike undersøkelser, men konklusjonen er at ingenting er fysisk galt med gutten. Så etter å ha pratet med gutten om det, har jeg nå gjort en avtale med apoteket om at vi skal få komme og prøve ulike bleier på torsdag (i morgen). Så fra og med i morgen er sannsynligvis begge de to tenåringene våre i nattbleier. Det er jo litt rart å tenke på synest jeg da, men når begge guttene synest det er bedre å bruke bleier enn å sove i våt seng, så ser jeg ikke helt at dette er noe stort problem foreløpig da. Ellers kan jeg jo nevne at begge to gjør det bra på skolen, har et flott sosialliv med mange venner samt at de gjør det godt i idrett. Er det noen andre her inne som kan dele sine eventuelle erfaringer knyttet opp mot sengevæting og bleiebruk for store barn?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har ikke svar på spørsmålet, men jeg har et spørsmål.. Tar han på seg bleia selv, eller gjør du det også??? Må være merkelig i alder av 15 å bruke bleier... Og forferdelig flaut!?
Lovebirds Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har ikke svar på spørsmålet, men jeg har et spørsmål.. Tar han på seg bleia selv, eller gjør du det også??? Må være merkelig i alder av 15 å bruke bleier... Og forferdelig flaut!? Hei! Han bruker sånne Tena Pants, de er trusebleier så de tar han fint på selv. Når han overnatter andre steder så bruker han Drynites, de er veldig diskret, og han har aldri fått noen kommentarer for noe av dette.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Hei har selv en sengevæter i hus som bruker bleie om natten, men hun er ikke så gammel som guttene dine da. Håper virkelig hun vokser fra dette problemet før hun når tenårene. Så etter å ha pratet med gutten om det, har jeg nå gjort en avtale med apoteket om at vi skal få komme og prøve ulike bleier på torsdag (i morgen). Du mener vel å få med forskjellige bleieprøver med hjem til utprøving? Rart at han plutselig har begynt å tisse på seg i den alderen da syns jeg.... Så fra og med i morgen er sannsynligvis begge de to tenåringene våre i nattbleier. Det er jo litt rart å tenke på synest jeg da, men når begge guttene synest det er bedre å bruke bleier enn å sove i våt seng, så ser jeg ikke helt at dette er noe stort problem foreløpig da. Litt spesielt det ja, skjelden at man har flere barn som sliter med et slikt problem såpass lenge som gutten din på 15 da gudskjelov.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Må være merkelig i alder av 15 å bruke bleier... Og forferdelig flaut!? Ingenting merkelig ved det vel, han har jo gjort det i årevis og er vant til det. Det som oppleves som flaut for barna er det faktum at de tisser i sengen selv om de er blitt "store", og det med bleia blir kun flaut fordi andre syns synd på dem eller kommenterer hvor pinlig det må være med bleie.
Rødvinspiken Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Har selv et barn som var sengevæter (ble heldigvis tørr som 7 åring). Hadde selv god hjelp av alarmmatte - men regner med at du alt har prøvd dette? Vet at den ikke hjelper på mange. Min erfaring var imidlertid at den hjalp - men først etter å har brukt den en måned - så ikke gi opp for tidlig med dette. Et tips vedr sover over hos andre: Send med sovepose og legg bleia klar inni denne så kan de selv ta den på etter de har lagt seg, og ta den av om morgenen før de står opp (om de synes det er flaut at andre ser det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå