Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet, med blant annet vaskemaskin inkl. I dag, etter å ha vasket noen klær og vasken var ferdig, skulle jeg ta ut klærne. Tar i håndtaket, men den knekker i dèt jeg skal til å åpne.

I tilfelle garantien har gått ut, er det jeg eller den jeg leier hos som har ansvar for å ordne opp i det?

Det er jo faktisk ikke min, og merket er Elto (som jeg har lest på nettet visstnok skal være et dårlig merke), og jeg gjorde jo ikke annet enn å ta opp håndtaket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved vanlig bruk synes jeg ikke det er ditt ansvar, men det finnes jo regler for slikt. Siden leil er delvis møblert / møblert så står det vel i kontrakten hvem som har ansvar dersom det skjer noe? Det går også an å skaffe reservedeler til maskiner så da går sikkert det hvis den ikke er kjempe gammel. Jeg hadde nok tilbudt meg å dekke det, så kanskje huseieren sier at det tar de seg av.

Skrevet

I tugangspunktet så synes jeg det skal være utleiers ansvar ved normalt bruk men avspeiler det seg i husleia at dere har hvitevarer?

Samtidig så må jeg si at jeg leide ut med hvitevarer (ga meg ikke noe ekstra i leie inn) og hadde i kontrakten at ble det ødelagt så kunne ikke leier forvente at jeg skulle erstatte det.

Jeg hadde bare hvitevarer "til overs" og det var like greit at leier brukte det som at det ble satt på lager.

Skrevet (endret)

Dette må anses som vanlig slitasje og er da normalt utleiers ansvar. Men det avhenger av hva som står i leiekontrakten din.

I noen standardkontrakter avtales det at om du har leid i mer enn tre år og det er regningssvarende å reparere gjenstanden, skal leier betale reparasjonen. Om maskinen må byttes ut, er det imidlertid utleier som må betale.

Men igjen, sjekk leieavtalen.

Endret av Utleier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...