Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 60% boliglån i Skandiabanken hvor renten skal gå ned til 6,10% fra 23 desember, men jeg var inn på finnansportalen og søkte på hva andre banker tilbyr. Jeg fant ut at det var mange som har bedre rente (5,45%) enn skandiabanken.

Lurer på om det er lurt å bytte bank nå eller vente litt? Det er snakk om mye penger man kan spare i året.

Trenger all tips og råd jeg får av dere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk forskjellen mellom effektiv og nominell rente.

Om du tar den nominelle er forskjellen rundt 0,5% kanskje?

Jeg ville aldri ha byttet på grunn av en så liten forskjell. Kanskje om få måneder, er det helt anderledes.

Er derimot forskjellen over tid stor. Ja da...

I dag og de nærmeste dager, så varsler alle banker rentenedsettelse.

Men hvor på finansportalen fant du tilbud til 5,45?

Jeg finner det bare ikke, akkurat nå.

Skrevet

Jeg ville ha ventet med å bytte bank.

Det er stor uro i markedet nå, og mange banker har varslet flere endringer som ikke er effektuert enda. I og med at styringsrenten ble satt ned ganske så drastisk idag må en kunne forvente ytterligere rentekutt. Enkelte banker har allerede satt ned renten, mens andre trolig vil gjøre det i løpet av de neste par dagene.

I og med at det er såpass stor uro med renteendringer i hytt og pine (noe som også kan være vanskelig i forhold til finansportalen som ikke nødvendigvis får frem at enkelte banker har både en og to varslede justeringer den neste tiden) er det vanskelig å sammenligne tilbudet mellom de ulike bankene. Jeg ville avventet, hvertfall til ut på nyåret, før jeg hadde gjort noe med boliglånet.

Skrevet
Men hvor på finansportalen fant du tilbud til 5,45?

Jeg finner det bare ikke, akkurat nå.

Jeg tok et kjapt søk der nå og fant flere slike tilbud uten noe problem. Fikk opp 1. hjemslån på 2 mill. til en rente på 5,45% i Postbanken, DnB NOR og Nordlandsbanken. Søker du på lån på 2 mill innenfor 60 % vil du få opp Sparebank 1 Gudbrandsdalen med 5,4% rente, DnB NOR og Postbanken med 5,45. Det er bare å legge inn lånebeløpet, belåningsgrad og type lån.

Skrevet

Tror jeg fortsatt ville vært i Skandiabanken.

Veldig bra allround bank.

Og det med rentene, ville jeg hvert fall avventet å gjøre noe med en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...