Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Mitt håp er at prisene etterhvert vil stabilisere seg litt og ikke synke så mye som mange tror utover våren. Renten på boliglån vil jo bli litt lavere enn nå, så kanskje en del vil sitte med leiligheten sin i stedet for å selge og da blir det ikke fullt så mange boliger til salgs på markedet. Samtidig vil kanskje bankene gi boliglån i litt større grad en de har gjort i høst og mange av de som har sittet på gjerde vil kjøpe bolig. Hva tror dere? Jeg skal muligens selge, derfor er jeg redd for at prisene skal synke for mye...
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Mye kommer an på bankenes utlånsvilje og hvor mye som er tilsalgs i markedet - og sist men ikke minst, det berømte; lokasjon-lokajson-lokasjon. Vil nok anbefale å leie ut om du kan for en periode - 2008 har vært mørkegrå og 2009 ser mørkesvart ut - det er i dette året vi i Europa vil virkelig føle USA-effekten. Boligmarkedet vil sannsynligvis ikke røre på seg noe særlig før medio 2010. Hilsen Finansananlytiker
Gjest Megler Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Jeg må si meg enig med finansanalytiker. Jeg tviler på at rentenedsettelsen nå vil ha noen direkte effekt på boligprisene. Hele markedet står nå i stå, det eneste som selges er de gode objektene. Og til og med de selges med tildels reduserte priser. Fra midten av januar vil det igjen komme mange boliger på markedet, dette vil bidra til å holde prispresset nede. En kraftig rentenedsettelse var ventet, og er allerede priset inn i markedet. Det betyr at vi kan fortsette å forvente inntil 25% nedgang fra nå til ut mai, men kanskje mer enn 30% i enkelte områder.
starfox Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 jeg tror også at det ikke har noen direkte effekt på boligen. men om du skal selge så spiller det ingen rolle fordi at om du selger billig nå så kjøper du også billig. så du taper ikke på det. nå bygges det jo mindre boliger enn før, og dersom bankene løsner litt på lommeboka så kanskje det blir mer etterspørsel og prisene stiger.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 nå bygges det jo mindre boliger enn før, og dersom bankene løsner litt på lommeboka så kanskje det blir mer etterspørsel og prisene stiger. Neppe. Det sitter mange boligselgere på gjerdet som snart innser at de ikke får den prisen de ønsker, og da kommer det til å komme svært mange boliger for salg etter jul.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Lav rente er et dårlig signal for boligprisutviklingen. Renta er lav fordi det forventes veldig dårlige tider i Norge. Norges Bank prøver å motvirke dette, slik at de dårlige tidene ikke blir fullt så ille som de ellers ville blitt. Det hjelper lite å betale bare 3% rente til banken når boligprisene i tillegg synker med 10-20% pr år.
Susan Sto Helit Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Jeg tror ikke det vil ha så stor innvirkning på boligprisene. Markedet (Og det betyr kjøperene) mener fortsatt at prisene skal lenger ned. Dermed kommer de nok også til å gå lenger ned. Og bankene er mer restrektive med å gi lån. Og det er de uavhengig av renta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå