Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 VI hang opp solsikkefrø og andre godbiter til fuglene i hagen vår i forrige uke. Så langt har det ikke vært en eneste fugl å se. I nabohagen henger det også fuglemat og der så jeg i hvert fall et par skjærer tidligere i dag. Hvordan får jeg tak i sultne fugler?
Møffi Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Er det langt unna nærmeste tre? Har fått inntrykk av at de liker å ha trær i nærheten og sitte i og så fly frem og tilbake og hente mat.....
Kamikatze Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Nå like før jul er det mye fuglemat og nek ute, så småfuglene kan vrake og velge i gode foringsplasser. Da velger de først de de vet om, dernest de som er plassert slik at de spiser relativt trygt for angrep fra lufta og bakken. Trær med grener er ypperlig, særlig om det er busker og annen tett vegetasjon i nærheten. Ellers så drar fuglene dann og vann på strøferd, og finner mat. Kanskje det kan hjelpe å strø frøblanding og havregryn litt rundtomkribng på bakken, først, slik at den blir lettere å finne? Når fuglene først kommer, er de mer tilbøyelig til å sjekke om annet i nærheten er spiselig. Husk bare at hvis du begynner å mate fuglene i vinter, må du fortsette med det til godt etter at snøen har blitt borte, og naturen har fått lage fuglemat. Ellers dreper du dem.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Tusen takk for svar begge to. Dette er første vinteren vi bor her, derfor har vi ikke matet fugler tidligere. Forrige huseier matet på andre siden av huset, i noen busker, men det går ikke i år. Dessuten var ikke det noe hyggelig sted, det var rett ved veien. Og ja, det er viktig å fortsette å mate hele vinteren gjennom. Jeg tror jeg skal flytte maten opp i treet som er tre meter unna der hvor maten henger i dag. Det er nok lurt. (Og hvis ikke det hjelper, skal jeg spille av en CD med fuglesang jeg har liggende. )
Møffi Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Haha, eller så kan du kle deg ut i fugledrakt og danse rundt? Fuglene kommer nok, de har bare ikke oppdaget stedet enda, tok litt tid i år før de kom til meg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå