Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Min samboer har en hobby som han bruker veldig mye tid og energi på, nemlig laksefiske. I begynnelsen synes jeg det var helt greit, men nå er jeg bare fed up med hele greia. Ikke misforstå, jeg er jo glad for at han har en sunn hobby som gir han så mye glede, men noen ganger synes jeg det er på grensen til det sykelige. Laksesesongen er kort, fra ca juni til ca august/september, så selve fiskinga varer jo bare de månedene, men resten av året leser han fiskebøker, ser fiskefilmer, binder fluer, snakker i timesvis i telefonen eller på nettet med likesinnede. jeg er sikker på at i løpet av en dag tenker han på fisking 10 ganger så mye som han tenker på meg. Jeg merker det begynner å tære veldig på forholdet. Jeg synes selv jeg har vært ganske tålmodig og latt han styre fiskinga si som han vil. Men for en liten stund tilbake tok jeg det opp med han. Jeg fortalte at jeg ofte følte meg tilsidesatt, og mindre viktig for ham enn fiske. Han sa at jeg var selvsagt det viktigste i livet hans og han visste han var en egoist, og lovet han skulle skjerpe seg. Så sa han at til sommeren kan vi dra på en tur ei uke sammen til vestlandet, som jeg lenge har hatt lyst til, og jeg ble glad for det. Ja jeg ble faktisk glad for å få en uke med ham på sommeren, det har ikke skjedd før. Vi har vært sammen i 5 år, og alle disse sommrene har jeg nesten ikke sett han. Alle helger går til fisking. 2 uker av ferien er han nordover å fisker, 2 uker andre steder i landet, eller utlandet og fisker. Jeg har kun sett ham ved at jeg selv har vært med på fiskinga. Så her en dag begynte vi å prate om ferieuken vår på vestlandet. Så sier han: Vi kjører forbi *navn på elv* så da må jeg få meg et døgn der. Jeg sier: Hæ? Skal du fiske på turen vår? Han: Ja, ett døgn må vel være lov? Jeg: Veit du hva? Hvis du ikke klarer å være sammen med meg ei uke på ferie uten å røre ei fiskestang, så det kan det til helvete være! Han ble litt stum, og sa at han ikke trengte det alikevel og bla bla. Tenker noen ganger at jeg skulle ønske han virkelig hadde lyst til å bare være sammen med meg på tur og kose oss. Sommeren er jo den fineste tiden, og jeg ser nesten ikke snurten av han. Er det urimelig av meg å tenke sånn? Han er veldig bra på alle andre måter. Men jeg tenker mye på fremtiden, hva skjer når vi stifter familie?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Hvorfor kan han ikke få fiske ved denne elven da? Kanskje det hadde vært bedre om han hadde reist på byen hver helg og sjekket opp damer? Skjønner at du kan bli lei, men nå skal dere reise på ferie sammen, og da forstår jeg ikke hvorfor du ikke kan jenke deg til et døgn. Det er kjærlighet det.
Gjest Betty89 Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Forstår deg godt! Men syntes ikke det hadde vært så gale om dere stoppet en dag med den elva for å campe, slik at han kunne fiske. Han hadde sikkert bare holt på noen timer, så kunne dere kost dere videre sammen etterpå Jeg tror nok denne fiskelysten hans kommer til å roe seg ned, jeg håper i alle fall det for deg. Du får nesten prate litt med han om det. Kanskje han aldri kommer til å slutte, og da må du finne ut om du ønsker å leve med han som har er.
Piper Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Du bør snakke skikkelig med han, for han forstår nok ingenting når du plutselig blir irritert for noe du før har akseptert. Forklar han at dette tærer på, og at han er nødt til å gjøre noe med det. Si samtidig at du ikke vil at han skal slutte med hobbyen, men at han må vie deg litt mer tid.
Christal Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Skjønner deg godt jeg. Hobby? Minner mer om en livsstil når han bruker SÅ mye tid på en hobby som det han gjør.
Rawien Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Jeg tror kjæresten din fint klarer en uke uten fisking jeg, såpass bør du være verdt. Kjønner godt om du ikke vil campe, det er ihvertfall det verste jeg vet! Tror begge to kan ha godt av en ren kjæresteuke, du får passe på at han ikke tar med seg fiskebøker, stenger, fluer og blader Det er lov å si ifra, lykke til!
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Hvorfor kan han ikke få fiske ved denne elven da? Kanskje det hadde vært bedre om han hadde reist på byen hver helg og sjekket opp damer? Skjønner at du kan bli lei, men nå skal dere reise på ferie sammen, og da forstår jeg ikke hvorfor du ikke kan jenke deg til et døgn. Det er kjærlighet det. Nei som sagt er jeg glad han har en sunn hobby, og jeg er glad for at han ikke er ute å sjekker opp damer i stedet. Men denne turen var på en måte for å gjøre det godt igjen for all tiden han bruker på fisking og vi skulle finne på noe sammen. Jeg synes ikke det er for mye for langt å kreve en uke uten at han fisker, når han får resten av sommeren til å gjøre det. Jeg synes han kunne vist meg kjærlighet ved å ikke fiske på denne turen. Du bør snakke skikkelig med han, for han forstår nok ingenting når du plutselig blir irritert for noe du før har akseptert. Forklar han at dette tærer på, og at han er nødt til å gjøre noe med det. Si samtidig at du ikke vil at han skal slutte med hobbyen, men at han må vie deg litt mer tid. Selv om jeg har akseptert, betyr ikke det at jeg har likt det, og jeg har ofte gitt uttrykk for at jeg synes det er mye fisking. Så han bør forstå at jeg blir irritert, mener jeg.
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Skjønner deg godt jeg. Hobby? Minner mer om en livsstil når han bruker SÅ mye tid på en hobby som det han gjør. Du har nok helt rett i det. Det er en livsstil.
tingeling Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 Du har nok helt rett i det. Det er en livsstil. Jeg ville nok vært mest bekymret for hvordan dette vil gå hvis dere noen gang får barn sammen. Skal han da fortsatt bruke ferien sin og alle helger om sommeren til fisking eller innser han at det blir mye mindre da? Har en mann som også er intensivt opptatt av hobbyen sin, men han koser seg likevel på ferie med meg og skjønner at han må bruke (mye) mindre tid på den nå som vi har barn. Men det er det ikke alle som skjønner. Så hvis dere planlegger å få barn en gang i fremtiden ville jeg diskutert dette med ham før du står det og er alenemor hele sommerhalvåret.
Gjest jefg Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 de som sier at han helt sikekrt bare ville fisket i et par timer på den turen har aldri levd sammen med noen som er over gjennomsnittlig interessert i hobbyen sin. hadde dere sagt det samme om han eks likte å spille poker på nett? eller spilleautomater? dere er på ferie, han lover å kutte ned på dette - og det første han tenker på ferie er at han bare skal inn å spille litt poker/bruke noen småpenger på spilleautomater? det likner mer på en avhengighet(men forsåvidt positiv i så forstand) enn bare en hobby. noen mennesker blir bare veldig oppslukt av ting, og klarer ikke begrense seg. og da blir man veldig lei seg når man har ventet såååå lenge på litt tid - og så får man jammen "hobbyen" opp da og. samboeren min har også en tendens til å henge seg opp i ting, og bruker uforholdsmessig mye tid på ting relaetrt til interessen sin akkurat som du skisserer. han går nok ikke såååå inn i det, men det stjeler absolutt veldig mye tid fra oss. han kommer nok ikke til å klare å forandre seg, men dere bør gjøre klare avtaler på hva som er ok. jeg får det ikke til i heimen, men kanskje gjør du:=)
Møffi Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 Det ER jo faktisk en sunn hobby.... Jeg vet det ikke er svaret du leter etter, men han kunne ha drevet med mye annet som både kostet mer penger og var farligere/ulovlig Unasett, føler faktisk med deg! Min samboer er også "fanatisk" opptatt av sin hobby, men hans sesong varer fra mars til oktober.... Og selv om jeg ikke finner det det dugg interessant, så blir jeg da med en gang i blandt, både for å se han, men også fordi jeg vet at hobbyen betyr mye for han og han blir glad hvis jeg er med. Tror uansett ikke løsingen på problemet er å tvinge han til å velge mellom hobbyen og deg, den betyr tydeligvis mye for han, det gjør nok du også men ville tro at dersom han bruker såpass mye tid på den som du sier hadde han blitt lei seg om han måtte ha valgt den bort.
Kamikatze Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 Håper han ikke slutter som sportfisker, og begynner som skjørtejeger i stedet, da. Skaff deg en hobby selv.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #13 Skrevet 17. desember 2008 Ikke kom mellom en mann og hans hobby Kanskje han bør finne seg ei jente som er glad i fiske og turer? Og så kan du finne deg en romantiker Problem løst!
pøbelsara Skrevet 17. desember 2008 #14 Skrevet 17. desember 2008 Jeg synes kompromisser er fint, jeg. Og hobbier. Og et typisk fint kompromiss for meg ville være å ta en slik tur til Vestlandet, og glede seg over at kjæresten kunne fiske noen timer når dere allikevel er på tur sammen. Det er jo mange fantastiske fiskesteder på Vestlandet, og om han fisker noen timer, får dere jo fortsatt en masse tid sammen. Jeg synes ikke du skal "sette ned foten". Man skal jo gi og ta i et forhold, men hvis du plutselig setter ned "fiskeforbud", tror jeg ikke akkurat at forholdet deres blir bedre av det. Hva skal dere gjøre istedet for? Vi snakker jo ikke akkurat om destruktive ulovligheter her, men om en sunn hobby som utøves i friluft, og som attpåtil gir fantastisk matauk. Kanskje du burde prøve selv også - det er utrolig fint å dele hobby med kjæresten sin!
Gjest78 Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Jeg har faktisk fått min mann til å slutte med en hobby, selv om han brukte mye mindre tid på denne enn din mann gjør. Men nå er det slik at min mann har veldig mange fritidsinteresser og jobber ekstremt mye, derfor synes jeg at ferietiden skal jeg i hvert fall ha med han. Når han da brukte kanskje to uker av de 4 han tok ut i året på denne hobbyen satte jeg foten ned, og han har gradvis trappet ned siden vi ble sammen. Fra og med neste år er det helt slutt. Alle må vurdere hva de faktisk kan akseptere i et forhold, om noen andre kanskje synes at du er heldig for at mannen din ikke er skjørtejeger eller bruker all den tiden på å feste el., så er ikke det så veldig relevant når du føler at han har for lite tid til deg. Det finnes alltid noe som er verre, de som er sammen med en som er utro kan jo være glad for at han ikke slår dem osv. Jeg synes ikke at du er urimelig som forventer at han skal ha en uke bare til deg. Hvis han absolutt vil fiske i den elva kan han vel dra dit alene en annen gang. Og jeg ville tatt en grundig prat med han om hvordan han har tenkt at fremtiden skal være, jeg ville i hvert fall ikke akseptert å være fiskeenke i to måneder av året mens jeg tok meg av hus og barn. Endret 17. desember 2008 av Lady Lovelace
Ce'Nedra Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Hehe.. Dette ble bare for drøyt. Min kjære har en hobby selv som tar mye penger og tid, men jeg er bare glad for det. Om det derimot hadde tatt så mye tid som det det gjør i deres tilfelle, ville jeg nok satt foten ned, ja. Er ikke en så veldig sunn interesse lenger når han er så hekta. Du kunne jo blitt med å fiske litt innimellom, og f.eks. dele ferieukene i to. Han bestemmer halvparten, og du den andre halvparten.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Min samboer har en hobby som han bruker veldig mye tid og energi på, nemlig laksefiske. I begynnelsen synes jeg det var helt greit, men nå er jeg bare fed up med hele greia. Ikke misforstå, jeg er jo glad for at han har en sunn hobby som gir han så mye glede, men noen ganger synes jeg det er på grensen til det sykelige. Laksesesongen er kort, fra ca juni til ca august/september, så selve fiskinga varer jo bare de månedene, men resten av året leser han fiskebøker, ser fiskefilmer, binder fluer, snakker i timesvis i telefonen eller på nettet med likesinnede. jeg er sikker på at i løpet av en dag tenker han på fisking 10 ganger så mye som han tenker på meg. Jeg merker det begynner å tære veldig på forholdet. Jeg synes selv jeg har vært ganske tålmodig og latt han styre fiskinga si som han vil. Men for en liten stund tilbake tok jeg det opp med han. Jeg fortalte at jeg ofte følte meg tilsidesatt, og mindre viktig for ham enn fiske. Han sa at jeg var selvsagt det viktigste i livet hans og han visste han var en egoist, og lovet han skulle skjerpe seg. Så sa han at til sommeren kan vi dra på en tur ei uke sammen til vestlandet, som jeg lenge har hatt lyst til, og jeg ble glad for det. Ja jeg ble faktisk glad for å få en uke med ham på sommeren, det har ikke skjedd før. Vi har vært sammen i 5 år, og alle disse sommrene har jeg nesten ikke sett han. Alle helger går til fisking. 2 uker av ferien er han nordover å fisker, 2 uker andre steder i landet, eller utlandet og fisker. Jeg har kun sett ham ved at jeg selv har vært med på fiskinga. Så her en dag begynte vi å prate om ferieuken vår på vestlandet. Så sier han: Vi kjører forbi *navn på elv* så da må jeg få meg et døgn der. Jeg sier: Hæ? Skal du fiske på turen vår? Han: Ja, ett døgn må vel være lov? Jeg: Veit du hva? Hvis du ikke klarer å være sammen med meg ei uke på ferie uten å røre ei fiskestang, så det kan det til helvete være! Han ble litt stum, og sa at han ikke trengte det alikevel og bla bla. Tenker noen ganger at jeg skulle ønske han virkelig hadde lyst til å bare være sammen med meg på tur og kose oss. Sommeren er jo den fineste tiden, og jeg ser nesten ikke snurten av han. Er det urimelig av meg å tenke sånn? Han er veldig bra på alle andre måter. Men jeg tenker mye på fremtiden, hva skjer når vi stifter familie? Hvorfor blir du ikke med han på fiske? eller deler denne hobbyen med han? det er du som har et behov for at dere skal være sammen!
Gjest78 Skrevet 17. desember 2008 #18 Skrevet 17. desember 2008 Hvorfor blir du ikke med han på fiske? eller deler denne hobbyen med han? det er du som har et behov for at dere skal være sammen! Nå er jeg ikke TS, men dette synes ikke jeg blir så veldig saklig. Man kan vel få lov til å både ha lyst til å tilbringe tid med kjæresten og samtidig mene at fisking (og da spesielt elvefisking) er dritkjedlig. Det blir jo ikke akkurat kvalitetstid, de står bare dønn stille uten å kunne si et ord i timesvis. Hun må da få lov til å slippe å drive med sånt bare fordi han synes det er gøy.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Jeg forstår at du kan bli lei, men jeg syns du skal tenke deg godt om før du ber han om å velge mellom deg og hobbyen sin. Jeg syns det høres fint ut at han har en så fin interesse. Hvis dette er noe som gir han mening med livet, så er det syndom du skal sette kompromisser. Jeg er kvinne, og er ganske fanatisk opptatt av trening, og jeg vet dette har irritert min mann mange ganger. I starten av vårt forhold ble han irritert fordi jeg prioriterte vår alene tid med å reise på trening, nå sier han ikke mer. Jeg har spurt han om han syns jeg trener for mye, men sier at han syns jeg ikke prioriterer treningen. Jeg gjør det, men har kanskje funnet en løsning som ikke gjør det til at han føler seg nedprioritert. Eller kanskje han har godtatt at jeg må trene hver dg, gjerne flere timer. Selv når vi er på ferie, også da vi var på bryllupsferie. Bryllupsdagen vår startet jeg med trening. Da sa han bare at det var sikkert lurt for det ble mye sitting denne dagen. Jeg tror du bare må godta dette, jobbe med deg selv. Eller gå, for du kommer til å bli bitter om du ber han velge mellom deg og fiskingen. Han vil velge fisking. Jeg vet med meg selv at hadde min man bedt meg om å velge, så hadde han fått leve resten av livet med en ulykkelig kvinne. Så jeg vet ikke hva som er best? Lykke eller ulykke. Kan du ikke si til han at ok han kan få dagen sin, men at du vil utvide deres ferie med en ekstra dag? Her må begge gi og ta. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #20 Skrevet 17. desember 2008 Nå er jeg ikke TS, men dette synes ikke jeg blir så veldig saklig. Man kan vel få lov til å både ha lyst til å tilbringe tid med kjæresten og samtidig mene at fisking (og da spesielt elvefisking) er dritkjedlig. Det blir jo ikke akkurat kvalitetstid, de står bare dønn stille uten å kunne si et ord i timesvis. Hun må da få lov til å slippe å drive med sånt bare fordi han synes det er gøy. He he jajaja fordi at du syns det er dritkjedlig så betyr det ikke at jeg syns det da! det hva bare et forslag... men du hadde vel villet ha et svar at hun skulle dumpe han eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå