Gå til innhold

Jogge med barnevogn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maren_*
Skrevet

Jeg og ei venninne ble sittende og diskutere i lunchen...

Personlig syntes jeg det virker litt desperat og løpe (trene altså) med ungen i barnevogn, men hun syntes det var en fin måte og få litt trim og få ungen ut på..

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes det er for stor risiko for at vogna velter under høy fart, og at ungen skades.

De vognene som er "laget for fart" har for små hjul og er for smale til å være stabile. Ei dugelig "joggevogn" burde ha minimum 16" sykkelhjul, støtdempning, og skivebrems. Være bred, med ekstra lavt tyngdepunkt.

Hvis ikke er det tryggere om mora legger ungen i ei oppbevaringsboks, mens hun springer omkring.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Jeg synes man ikke skal bry seg så mye med hvordan andre velger å trille med ungene sine. La dem løpe og stol på at de vet hva de gjør....

• Liker 1
Gjest Elastica
Skrevet

Hvorfor krampete og desperat egentlig?

Jeg kom i form etter fødsel nummer to ved hjelp av denne. Det startet med at jeg hentet eldstemann på tre i barnehagen mens jeg hadde mellomsten på ett år med meg. Vi gikk, og etterhvert ble jeg så god form og utålmodig at jeg tok på meg løpetøy og begynte å jogge frem og tilbake. Det er ca tre kilometer hver vei.

Veien er trygg, det er ikke bakker der, og jeg ble i knallform. Etterhvert fortsatte jeg løpingen uten vogn, hvilket var langt mer behagelig og treningseffektivt, men ungene syntes det var knallgøy å sitte på i fart.

Med hund ble det også multitasking på høyt nivå. :)

Skrevet

Den vogna som nevnes over har 20" hjul og støtdempere, virker bred og forsvarlig å jogge med. Dersom veien er trygg.

Med bikkja løs er det vel greit, men med bikkja i bånd, tilfører man et risikoelement.

Det er ikke farten som er farlig for ungene, men bråstoppen. Det spiller liten rolle om ungen kastes tvers over rommet, og treffer golvet, eller velter i barnevogn i løpefart. Kraften blir omtrent ens, men asfalt er ikke like snill mot huden som parkett.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med det, så lenge vognen er egnet og barnet er av en viss størrelse (mener å ha lest noe om at man ikke bør løpe med små babyer pga. ristingen). For noen virker det krampeaktig, for andre er det en god mulighet til å få trent i en travel hverdag, dersom man har trent før man fikk barn og ønsker å fortsette med det. Trening handler ikke bare om å få tilbake kroppen etter fødsel, men om velvære.

Jeg leste om dette med løpevogner i en av treningsspaltene til KK, hvor treningseksperten der anbefalte dette, og hadde hatt stor glede av det selv.

Gjest Elastica
Skrevet
Den vogna som nevnes over har 20" hjul og støtdempere, virker bred og forsvarlig å jogge med. Dersom veien er trygg.

Med bikkja løs er det vel greit, men med bikkja i bånd, tilfører man et risikoelement.

Hunden var i bånd, men så veloppdragen at det ikke var noe farlig. Og dessuten løp jeg ikke fort.

Etterhvert ble jeg imidlertid i så god form at jeg hverken kunne ha med hund eller barn. :sjarmor:

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Synes ikke det er krampeaktig. Hvis en liker det, hvorfor ikke?

Fin måte å få trim på på i en travel hverdag, synes jeg også.

Skrevet

Jeg synes det ser litt merkelig ut. Men folk får gjøre som de vil, jeg bryr meg ikke nevneverdig.

Skrevet

Jeg synes det ser dumt ut. I tillegg nekter jeg å tro at det kan være så veldig behagelig for barnet.

Skrevet

Spiller mindre rolle hvordan det "ser ut". Og mosjon er ikke et onde. Det blir mye langsom bevegelse med små unger, så jeg skjønner behovet for å la lunger og hjerte få fråtse i oksygen. Særlig om mor hadde innarbeidede treningsvaner før graviditeten.

Sånn sett spiller det ingen rolle om det ser krampeaktig ut. For det er grenser for hvor varig mén tilfeldig forbipasserende kan få av å se ei fremmed dame jogge, med eller uten barnevogn og melkespreng.

Det eneste aberet må være om det er trygt for barnet. Velter ei vogn i løpehastighet, uten at ungen er tilstrekkelig sikret, kan det oppstå store skader. En vogn bygget for fart, med god nok sikring, og på et område egnet for det, bør ikke være annet enn moro, hverken for mor eller barn.

Men mange tar nok unødig risiko, med alibiet at det er sunt for mor (eller vel så gjerne far). Mens virkeligheten (les: sikkerheten) tilpasses og strekkes etter den voksnes innfall og tidspress. Da kan det bli feil. Men det er forhåpentlig unntaksvis.

Skrevet
For det er grenser for hvor varig mén tilfeldig forbipasserende kan få av å se ei fremmed dame jogge, med eller uten barnevogn og melkespreng.

:ler: Du skal ikke se bort fra at du har rett i det.

Skrevet

Er det desperat å være sprek også nå? Eller er det kanskje litt misunnelse ute og går pga at en selv ikke kommer seg opp av sofaen?

Jogging er ikke stort raskere enn vanlig gange, så det er ikke slik at ungen vil fly vegg-i-mellom hvis vognen velter. De bruker vel egnede vogner uansett, som er sikre mot velting og som har god demping? Jeg jogger ikke selv (skulle ønske jeg likte det, men jeg kan ikke fordra det), så jeg vet ikke så mye om joggevogner.

Skrevet

Jeg synes det er genialt. En fin måte å få trening, tid sammen med barnet og tid til seg selv på samme tid for mamma. Barnet får frisk luft, tid med mamma og en festlig opplevelse på kjøpet.

Sikker vogn og trygge veier antar jeg er en selvfølge for alle mammaer. Jeg kommer nok til å jogge når jeg får barn, så får andre tenke hva de vil. Personlig tenker jeg at "Der er en sprek mamma som tar vare på seg selv og barnet sitt på samme tid".

Skrevet
Personlig tenker jeg at "Der er en sprek mamma som tar vare på seg selv og barnet sitt på samme tid".

:Nikke:

Skulle gjerne hatt en selv.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Tviler på at dette er noe stort problem da jeg aldri har hørt om tilfeller hvor unger har blitt skadet i joggevogn ulykker. Det er grenser for hvor hysterisk man skal være vel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...