Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde nesten dette var en spøk, men:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2827898.ece

Ørepropper? Her skal man ikke bare slutte å høre på folk man er uenige med, men helst slutte å tenke også? Toleranse må gå begge veier, og man trenger verken ørepropper eller skylapper selv om man skulle komme til å høre ytringer man ikke liker. Godt å se at selv unge humanetikere synes dette er et håpløst forslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fullstendig imot gudstjenester i skoletida, i alle fall så lenge det ikke er et tilbud barn og foreldre selv aktivt må melde seg på, og at det finnes alterntive, likeverdige tilbud. Men å oppfordre unger til å bruke ørepropper, det er bare for dumt, barnslig og respektløst.

Og som om ikke unger klarer å kjøre en stille protest med gudstjenesten på egenhånd. Husker vi jentene hadde med Starlet (?) som vi satt og leste inni salmeboka. Følte oss skikkelig kule og rebelske... :fnise: Hadde dog blitt rart hvis voksne mennesker hadde oppfordret oss til å gjøre det.

Skrevet

"Jeg skal ikke tenke" og "jeg vil ikke høre" er ikke de mest fengende slagordene jeg har hørt :ler:

Selv tyggistyggende fjortisjenter må da heve seg over slikt som dette?

Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet

Det må da vel være mye bedre å la være å gå på skolegudstjeneste enn å sitte i kirka med ørepropper? Skjønner ikke helt den tankegangen.

Jeg er selv kristen, og er dessverre ganske lei av å høre humanetikere/ateister som klager på at kristne er så intolerante når de selv oppfører seg ganske respektløst.

Skrevet
Det må da vel være mye bedre å la være å gå på skolegudstjeneste enn å sitte i kirka med ørepropper? Skjønner ikke helt den tankegangen.

Ikke jeg heller, det er respektløst. Man får la være å gå i kirken hvis man ikke kan vise respekt/normal folkeskikk. Hva blir det neste, skal man gå på besøk til en muslimsk familie, men sette i øreproppene hvis de begynner å snakke om religion.

Skrevet

Hvorfor ikke? Islam er antakelig det minst interessante i denne vide verden. Hva respekt angår, så burde obligatorisk kirkegåing fra første til syvendeklasse bli avskaffet.

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Dette understreker min oppfatning jeg ofte har om at human-etisk forbund har en småfundamentalistisk side ved seg de også.. For dette er virkelig bare latterlig, og respektløst.

Don´t preach in my school, and I won´t think in your church, er i hvertfall et kroneksempel på at ateistene er like intolerante som det de anklager de religiøse for å være....

Endret av Bolledeig
Skrevet

Feil. Statlige besøk til kirken er indoktrinering på høyeste plan. Det er dét som er respektløst.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Gitt ungdommer generelts evne til å lukke ørene, tror jeg ikke det er noen som dør av og sitte og ikke følge med i kirken. Forøvrig er det såvidt meg bekjent heller ikke obligatorisk å være med.

Skrevet

På skolene hos oss er det frivillig å gå i kirken, skolen har et alternativ opplegg for de som ikke ønsker å delta i gudstjenesten. Så det burde ikke være noe problem her i hvert fall.

Intoleranse går alle veier.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Forøvrig er det såvidt meg bekjent heller ikke obligatorisk å være med.

Nei, slik har jeg også forstått det. Å møte opp på noe som er frivillig for så å sitte med ørepropper er totalt meningsløst.

Skrevet

Poenget er at det ikke skulle vært noen årlig gudstjeneste i det hele tatt.

Skrevet

Jeg er ikke personlig kristen, men er heller ikke ateist og jeg måtte gå i gudstjeneste med skolen og jeg har faktisk ikke tatt noe skade av det :)

Jeg syns det er helt hårreisende å oppfordre til å bruke ørepropper - virkelig respektløst.

Hvorfor ørepropper? Tar man skade av å være på gudstjeneste? Vil ørene smelte? :ler: Nei, dette blir virkelig for dumt.

Skrevet
Feil. Statlige besøk til kirken er indoktrinering på høyeste plan. Det er dét som er respektløst.

Da er det vel på sin plass at de kristne står utenfor alle skolebygninger og deler ut ørepropper til alle barn, når skolene skal ha indoktrinering om utviklingslæren?

Skrevet

En kirke er ikke - og blir aldri klasserom og jeg synes faktisk dette var en ganske humoristisk måte å se det på - "ikke prek i mitt klasserom - så skal ikke jeg tenke i din kirke".

Problemet er vel at en del skoler faktisk krever at elevene går i kirken - og at de ikke får karakterbok el før etter gudstjenesten - og de må ha vært tilstede i kirken - ellers anees det som skulk.

Skrevet

Hvordan er det inndoktrinering å selv få oppleve hvor dørgende dritkjedelig en staskirkegudstjeneste er? Hvis man ikke tror på det i utgangspunktet, er det vel som å se en hvilkensomhelst annen dårlig amatørteaterforestilling. I beste fall fjerner det mytene om at alle som går i statskirka er sekterister og mørkemenn. For der er det ikke et jævla menneske...

Hos meg ga tvangsbesøkene bare avsky for Gud, kirke og kristendom. Førstnevnte viste seg å ikke være så ille, når alt kom til alt. Men ikke takket være skolegudstjenestene.

Jeg tror skolegudstjenestene er det som er minst egnet til å "omvende" noen. Snarere tvert i mot. Skolegudstjenestene er sannsynligvis humanetikernes beste rekrutteringsgreie. Og der får prestene ta skylda, som ikke greier å kommunisere med sitt publikum, og kvitte seg med unødvendig seremonielt fjas fra middelalderen. De greier jo ikke engang å få folk til å føle seg velkommen der?!

Skrevet
En kirke er ikke - og blir aldri klasserom og jeg synes faktisk dette var en ganske humoristisk måte å se det på - "ikke prek i mitt klasserom - så skal ikke jeg tenke i din kirke".

Problemet er vel at en del skoler faktisk krever at elevene går i kirken - og at de ikke får karakterbok el før etter gudstjenesten - og de må ha vært tilstede i kirken - ellers anees det som skulk.

Her var det snakk om indoktrinering i begge tilfeller, og i så tilfelle, da stiller klasserom og kirkerom ganske likt.

Og i begge tilfeller er det altså skoft hvis man ikke møter opp.

Hva er da forskjellen?

Ellers er det å bemerke at alle disse stakkarene som ikke tåler at barna får høre Guds ord, de beviser at her får de høre en sannhet som de ikke liker.

Disse har ingen problemer med noen av alle de religioner som dyrkes rundt om i verden ellers. Så slik sett er disse gode misjonærer for kristendommen.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Toleranse skal bare gå 1 vei. Og det er toleranse mot humanetikerene synes humanetikerene

Skrevet
Da er det vel på sin plass at de kristne står utenfor alle skolebygninger og deler ut ørepropper til alle barn, når skolene skal ha indoktrinering om utviklingslæren?

Ja det bør jo være to sider av samme sak :)

Fra spøk til alvor, hvordan skal verden bli hvis man skal holde seg for ørene og synge lalalalalalaaa hver gang noen sier noe man ikke tror på eller er enig i? Hva med å lære opp barn til å ha respekt for andres tro og meninger, istedenfor å ignorere alt man ikke liker. Jeg har selv vært på besøk i både synagoger og moskeer. Jeg ble verken jøde eller muslim av den grunn, men holdt meg ikke for ørene noen av stedene. På humanetiker-møter har jeg ikke vært. Hvis denne saken er representativ for hvordan de tenker (det tror jeg ikke), så ville jeg neppe fått en trivelig kveld der. Men skulle jeg liksom møtt opp der og så satt inn ørepropper for å demonstrere hvor lite jeg bryr meg om hva de mener? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...