Gå til innhold

jente på 11 har sosial problemer på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår jente på snart 12 år har problemer på skolen.Er fort sinna og krangler med medelever og er ofte sur.Følger ikke reglene så bra som er på skolen.

hun fikk tilbud om å være et sted i friminuttene der hun ikke er sammen med andre elever uten at voksne er til stedet.

Hun har mange venner,altfor mange for min del.Er ikke knyttet noe særlig til noen av dem.

Jeg tenker at det er puberteten.Hun er i det.

Har hatt møter med læreren og hun hadde bedret seg litt men samme problemene kommer igjen.

Nytter ikke med kjefting og straffer heller.

Vi vet ikke hva vi skal gjøre.

Er det noen som har erfaring med dette så vil jeg gjerne høre det.

For vi vil at hun skal fungere sammen med venner.

Merker ikke så stor problem hjemme med det er noe.

hjelp....

Videoannonse
Annonse
Gjest Også mor til 11 åring
Skrevet

Problemet høres jo ganske stort ut siden det er foreslått at hun skal isoleres fra de andre elevene.

Har ikke skolen tilgang til fagpersonell med erfaring nettopp fra adferdsvansker hos barn? Jeg synes det virker for lettvint å bare isolere jenta.

Skrevet

Huff. høres ikke bra ut. Vet ikke helt hva jeg skal si. Håper dere finner en løsning.

Skrevet

Jeg ville bedt om å koble skolepsykolog/PPT inn her, dette hørtes ikke greit ut i det hele tatt. Jeg synes også det høres litt farlig ut om dere tenker at det bare er puberteten som gjør henne slik. Pubertet resulteter ikke normalt i en slik oppførsel som hun har, og jeg tenker at dette er mye mer alvorlig enn som så.

Å isolere jenta hørtes rart ut i mine ører... Hva var den faglige begrunnelsen for det? Og virket det?

Ta dette på alvor og be om hjelp straks, det er ikke noe poeng i å vente mens årene går...

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

Er ikke totalt isolering det er snakk om vel?? Forestiller meg at det er et tilbud de av barna får som fort havner opp i konflikter i friminuttet. Det er friminutt dette også, men de er i trygge rammer med voksne som er der og fanger opp dersom det skjer noe men som også legger til rette for god sosial kontakt med de andre som er der.

Ordet isolasjon dukket opp fra annen bruker her.. Men det er ingen skoler som isolerer elevene. Dette kan være veldig bra for elevene som feiler i sosiale relasjoner. De opplever ingen mestring sammen med alle de andre, men trenger trygge rammer.

Slik som jeg skjønte hadde denne jenta fått et tilbud om dette og det er en måte som de kan legge til rette for henne. Det er som oftes sosial lærerene som har ansvar for slike tilbud.

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen å få henvisning til psykolog.

Skrevet

Kartlegg henne.

Hvilke situasjoner? Bare på skolen?

Hvor mange venner?/ sikker på at det ikke er en som er litt spesiell?

Hvilke situasjoner ser man sinne? årsaker?

Kan hun snakke om følelser?

Har hun sunne fritidsinteresser?

Noen som plager henne?

Identitesproblemer ( med tanke på alder er dette vanlig )

Hva kan gjøres?

Det jeg kan si med sikkerhet er at man skal fokusere på det som er positivt FORDI denne jenten helt sikkert har MYE ressureser og positive sider med seg.. FORSTERK DEM og gi fortjent ros deretter.

Følg med henne, ta tanker alvorlig.. mulig hun kan ha bruk for hjelp fra bup, kanskje ikke, det er dere som må vurdere det.

Gjest Omtenksom
Skrevet
Vår jente på snart 12 år har problemer på skolen.Er fort sinna og krangler med medelever og er ofte sur.Følger ikke reglene så bra som er på skolen.

hun fikk tilbud om å være et sted i friminuttene der hun ikke er sammen med andre elever uten at voksne er til stedet.

Hun har mange venner,altfor mange for min del.Er ikke knyttet noe særlig til noen av dem.

Jeg tenker at det er puberteten.Hun er i det.

Har hatt møter med læreren og hun hadde bedret seg litt men samme problemene kommer igjen.

Nytter ikke med kjefting og straffer heller.

Vi vet ikke hva vi skal gjøre.

Er det noen som har erfaring med dette så vil jeg gjerne høre det.

For vi vil at hun skal fungere sammen med venner.

Merker ikke så stor problem hjemme med det er noe.

hjelp....

Her ser det ut til at dere foreldre bør gå i dere selv og se hvordan dere behandler deres kjære datter. Viser dere henne f.eks., mye kjærlighet, oppmerksomhet og omsorg? Når var det sist dere sa til deres elskede datter at dere er glad i henne? Når var det sist mor og far hadde en hyggelig og oppmuntrende samtlale med sin datter?

Stikkord - ikke i prioritert rekkefølge

- Kjærlighet

- Anerkjennelse

- Ros

- Oppmerksomhet

- Omsorg

- Oppmuntrende

- Hyggelig "hjemme atmosfære"

- Omtanke

- Mildhet

- Tålomdighet

- Vær gode eksempler

- God kommunikasjon

- Ærlighet

- Ekthet

Prøv disse i praksis, så skal dere se forandringer

Mvh, singel mann

Skrevet
Her ser det ut til at dere foreldre bør gå i dere selv og se hvordan dere behandler deres kjære datter. Viser dere henne f.eks., mye kjærlighet, oppmerksomhet og omsorg? Når var det sist dere sa til deres elskede datter at dere er glad i henne? Når var det sist mor og far hadde en hyggelig og oppmuntrende samtlale med sin datter?

Stikkord - ikke i prioritert rekkefølge

- Kjærlighet

- Anerkjennelse

- Ros

- Oppmerksomhet

- Omsorg

- Oppmuntrende

- Hyggelig "hjemme atmosfære"

- Omtanke

- Mildhet

- Tålomdighet

- Vær gode eksempler

- God kommunikasjon

- Ærlighet

- Ekthet

Prøv disse i praksis, så skal dere se forandringer

Mvh, singel mann

Fort gjort å skylde på foreldrene, tror du trenger en god del mer informasjon før du trekker spørsmål om skyld, her kan du gå i deg selv mot dine FORDOMMER.

Skrevet
Er ikke totalt isolering det er snakk om vel?? Forestiller meg at det er et tilbud de av barna får som fort havner opp i konflikter i friminuttet. Det er friminutt dette også, men de er i trygge rammer med voksne som er der og fanger opp dersom det skjer noe men som også legger til rette for god sosial kontakt med de andre som er der.

Ordet isolasjon dukket opp fra annen bruker her.. Men det er ingen skoler som isolerer elevene. Dette kan være veldig bra for elevene som feiler i sosiale relasjoner. De opplever ingen mestring sammen med alle de andre, men trenger trygge rammer.

Slik som jeg skjønte hadde denne jenta fått et tilbud om dette og det er en måte som de kan legge til rette for henne. Det er som oftes sosial lærerene som har ansvar for slike tilbud.

Det er et sånt tilbud som du beskriver.

Jeg forklarte det ikke så bra så det ble misforstått.

Men jeg ser ikke store forbedringer.

Kanskje jeg skal vare tålmodig.

Det var litt bedring denne siste måned men så kom det et brev hjem igår der det står at hun har vært frekk mot læreren og medelevene.

Men hun blir lei og jeg også av å fortelle henne hvordan hun skal takle det når hun blir iritert oog sinna. sier bare ja.ja. jeg vet det

Skrevet

Er PPT og helsesøster innvolvert?

Skrevet
Det er et sånt tilbud som du beskriver.

Jeg forklarte det ikke så bra så det ble misforstått.

Men jeg ser ikke store forbedringer.

Kanskje jeg skal vare tålmodig.

Det var litt bedring denne siste måned men så kom det et brev hjem igår der det står at hun har vært frekk mot læreren og medelevene.

Men hun blir lei og jeg også av å fortelle henne hvordan hun skal takle det når hun blir iritert oog sinna. sier bare ja.ja. jeg vet det

Tålmodighet er et nøkkelord ja. Ha god struktur når dere er hjemme også og ikke gi opp å snakke med henne selv om ikke dere ser forbedring. Følg opp tilbudet på skolen over tid og ta eventuelt kontakt med helsesøster, PPT som noen her foreslår. Ikke la henne ta styring ved at dere virker likegyldig til hennes oppførsel. Selv om hun får med seg brev hjem aldri så mange ganger ikke gi opp og vis henne at du ikke gir opp. Oppmuntre henne masse, og finn aktiviteter/hobby, ting hun liker å gjøre sammen med henne og pass på å ros henne masse når det er noe positivt!!

Ikke gi opp, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...