Gjest Gjest_ewita_* Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Er det noen som vet om noen kor i Bergen man kan melde seg inn i? Jeg er 20 år så folk i den alderen i gruppen... har sett flere kor der det er prøvesang, noen som vet hvor alvårlig det er? må man være sånn kjempegod? eller holder det å ha sånn noe lunne sangstemme?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Det finnes flere studentkor i Bergen, disse burde passe for din alder. Evt. google kor i bergen, da får du noen treff. Det er klart, det kommer an på hvilket nivå du ønsker (jo høyere nivå på koret, jo vanskeligere opptaksprøver), hva slags musikk du ønsker å synge (religiøst, ikke-religiøst, klassisk, pop, litt av hvert...) og om du vil synge i blanda kor eller et rent manns- eller damekor (siden det ikke står om du er gutt eller jente ) Jeg vil anbefale deg å sjekke ut ulike kor på nettet først, og så ringe dirigenten for å høre hva som kreves av deg, og om han/hun er villig til å la deg prøvesynge Dersom du aldri har sunget i kor før overhodet, og synes det hele er skummelt, finnes det også "kan-ikke-synge-kor" rundt om i landet, kanskje det finnes i Bergen også? Dette er kor for folk som ikke har sunget i kor før, kanskje er litt usikre på egen stemme, men som synes det høres gøy ut med kor. Lykke til!
Sander Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Det er ikke så veldig skummelt å prøvesynge. Dirigenten vil først og fremst høre på stemmen din, at den ikke vil skille seg veldig ut fra de andre i koret. Har du en grei stemme, og synger rent, er det bare en fordel at du ikke har en for solistisk stemme. Du må regne med å måtte prøve å synge noe du ikke kan, noe forholdsvis enkelt, rett fra notebladet, her forventes det ikke at du skal få til alt, men en viss notekunnskap er alltid foretrukket. I kor er det også viktig at man tar instruksjon, det vil si at hvis dirigenten sier at du skal synge på en annen måte, at du da faktisk gjør det. Det kan også være greit å ha tenkt på en sang du selv ønsker å synge noe fra. Hvis du ikke skulle bli tatt opp i koret, er det ingen krise, da er det sikkert et annet kor som har litt mindre konkurranse og litt lavere ambisjoner som er riktig for deg. Lykke til!
Gjest Gjest_ewita_* Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 vell jeg er jente da. har bare sunget i tensing før, men synes det var en gøy opplevelse. savnet det litt. samme om det er blandet eller ikke. dosn't matter:P studenkor kunne høres gøy uy. men jeg er jo ikke student da....kan man fortsatt bli med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå