Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter, jeg har et problem. Vi har rikstv, men signalet er dårlig og usstabilt. I følge rikstvs instrukser, så kan jeg sjekke hvilke frekvenskanaler som er aktuelle, og så søke manuelt på disse. I kr.sand er det 51, 54 og 47.

Problemet mitt er at jeg skjønner ikke hva dette betyr:/ Utgjør disse tre kanalene tilsammen frekvensen? Slik at den beste frekvensen for meg er 515447?

Håper noen har peiling;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke jente, men jeg våger å svare likevel.

Nei, frekvensene er nummerert i såkalte kanaler, såvidt jeg husker var tidligere hver kanal en kombinasjon av to frekvenser, en for lyd og en for bilde. Når man stilte tven på en kanal hadde den forhåndslagret hvilke to frekvenser den skulle se på for å få riktig kombinasjon av lyd og bilde. Det var lettere for mennesker å huske "kanal 47" enn "679.25 MHz for bilde og 685.25 MHz for lyd", så det var mer brukervennlig om stasjonene oppga kanaler enn frekvenspar.

Det digitale nettet sender en bred datapakke som kan inneholde mange programmer samtidig:

Signalpakke 1 inneholder alt fra nrk + ymse

Signalpakke 2 inneholder alt fra tv2 + ymse

Signalpakke 3 er canal+, TVNorge og annet

Hver digitale signalpakke holder seg innenfor et visst frekvensområde uten overlapp med andre pakker, så oppgis den midterste frekvensen i området for de som ikke bare kan velge en ferdigdefinert kanal på utstyret sitt.

I Kristiansand er du trolig innenfor dekning av flere sendere:

Greipstad, en veldig kraftig en som muligens bare sender på 51, litt avhengig av om jeg skal tro tekstoversikten eller det grafiske dekningskartet.

Hamresanden og Kristiansand (Odderøya), to nokså svake som sender på 47, 51 og 54.

Hos deg er fordelingen av signalpakkene slik:

Pakke 1 på kanal 51

Pakke 2 på kanal 54

Pakke 3 på kanal 47

Hvis dekoder/tv mot formodning ikke skulle begripe noe hvis du ber den se etter disse definerte kanalene er frekvensene for manuell tuning såvidt jeg kan se:

51 på 714 MHz

54 på 738 MHz

47 på 682 MHz

Hvis det er noen trøst har bildekvaliteten gått rett vest hos de fleste jeg kjenner etter overgangen til digitalt bakkenett, så det trenger ikke være noe galt på ditt utstyr, det kan være de som styrer med sending som har tatt seg vann over hodet da de lovte gull og grønne skoger hvis vi byttet til digitalt.

• 3 uker senere...
Skrevet
Ikke jente, men jeg våger å svare likevel.

Nei, frekvensene er nummerert i såkalte kanaler, såvidt jeg husker var tidligere hver kanal en kombinasjon av to frekvenser, en for lyd og en for bilde. Når man stilte tven på en kanal hadde den forhåndslagret hvilke to frekvenser den skulle se på for å få riktig kombinasjon av lyd og bilde. Det var lettere for mennesker å huske "kanal 47" enn "679.25 MHz for bilde og 685.25 MHz for lyd", så det var mer brukervennlig om stasjonene oppga kanaler enn frekvenspar.

Det digitale nettet sender en bred datapakke som kan inneholde mange programmer samtidig:

Signalpakke 1 inneholder alt fra nrk + ymse

Signalpakke 2 inneholder alt fra tv2 + ymse

Signalpakke 3 er canal+, TVNorge og annet

Hver digitale signalpakke holder seg innenfor et visst frekvensområde uten overlapp med andre pakker, så oppgis den midterste frekvensen i området for de som ikke bare kan velge en ferdigdefinert kanal på utstyret sitt.

I Kristiansand er du trolig innenfor dekning av flere sendere:

Greipstad, en veldig kraftig en som muligens bare sender på 51, litt avhengig av om jeg skal tro tekstoversikten eller det grafiske dekningskartet.

Hamresanden og Kristiansand (Odderøya), to nokså svake som sender på 47, 51 og 54.

Hos deg er fordelingen av signalpakkene slik:

Pakke 1 på kanal 51

Pakke 2 på kanal 54

Pakke 3 på kanal 47

Hvis dekoder/tv mot formodning ikke skulle begripe noe hvis du ber den se etter disse definerte kanalene er frekvensene for manuell tuning såvidt jeg kan se:

51 på 714 MHz

54 på 738 MHz

47 på 682 MHz

Hvis det er noen trøst har bildekvaliteten gått rett vest hos de fleste jeg kjenner etter overgangen til digitalt bakkenett, så det trenger ikke være noe galt på ditt utstyr, det kan være de som styrer med sending som har tatt seg vann over hodet da de lovte gull og grønne skoger hvis vi byttet til digitalt.

Sorry, sen til å svare, har hatt litt problemer med innlogginga her.

En mann med peiling eller dame med peiling er hipp som happ for meg, bare glad for at noen virkelig visste hva de snakke om.=) Takk for at du "oversatte" kanalene til herz, for det er det jeg kan legge inn manuelt på min tuner.

Signalene er blitt bedre, men fortsatt mye forstyrrelser, så jeg trøster meg med at signalene har gått rett vest hos de fleste som du sa, og satser på at de blir bedre med tiden;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...