Gå til innhold

Jente på 14 stjeler mye

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vilma_*
Skrevet

Min 14år gammel jente stjeler mye. Hun stjeler penger fra bestemor, tanter&onkler og venninner. En gang en 200-lapp hos sin far. Hun har også stjålet i butikker, bensinstasjoner og daglivareforetninger. Søstrene hennes (på 16 og 18) har det aldri vært noe problem med. Hva har vi gjort feil i oppveksten hennes og hva kan vi gjøre med det nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun lommepenger hjemme? Og er det nok?

Snakk med henne om hvorfor hun gjør dette, om hun trenger mere penger, hvor mye, til hva, og bli enige.

Skrevet

Vet du om hun har mange venner, om det har skjedd noe på skolen, noe press fra andre osv? Snakk helst med henne når du og din datter er alene hjemme.

Skrevet

Hun har ei venninne hun er veldig mye med. Tidligere hadde hun veldig mange venner. Tror hun er populær på skolen(?) Mobbet blir hun hvertfall ikke. Hun går ikke så godt sammen med resten av familien og vi krangler mye med henne. :(

Hun får lommepenger hjemme ja, og har penger i sparebøssa si.

Skrevet

Snakk med henne og finn ut hvorfor hun stjeler. Er det ting hun trenger eller er det for spenningens skyld?

Vær klare på at det vil få konsekvenser om hun fortsetter med dette.

Samtidig bør hun levere tilbake det hun har stjålet fra venninner/tanter/onker eller gjøre opp for seg ved å jobbe for dem. Det samme med butikkene.

Har de et høyt forbruk blandt venninnene /gjengen hun er med i?

Det å stjele fra venninner gjør henne også til en dårlig venninne. Si det til henne og det er viktig i denne alderen å ha gode venninner, og da stjeler man ikke fra hverandre. Hun vil vel bli en de andre ikke vil ha på besøk pga fare for stjeling.

Blir hun presset av andre tror du? Spør henne, men på en pen og rett ut måte. Les kroppspråk. Ikke bli sint, vær forståelsesfull, imøtekommende, og hør på henne.

Lykke til

Skrevet

Når du sier resten av familien er det mor- far - søsken eller også tanter/onkler og besteforeldre?

Kan dere prøve å forholde dere rolige selv om hun hisser seg opp?

Kan det hende hun føler seg oversett/tilsidesatt, og gjør dette for å få oppmerksomhet?

Hva med å bruke tid alene med henne ? Dette må du vurdere selv, ikke alle på 14 vil være sammen med mamma... Men - om det er noe koselig , kino / spise ute/shoppe?

Er hun veldig gjerrig? Siden hun stjeler og har penger i sparebøssen?

Har hun vanskelig for å bruke sine egne penger?

Vet du om det hun har i lommepenger ligger på nivå med det venninnene hennes får?

Tidligere hadde hun veldig mange venner - hva har skjedd som gjør at de ikke er der lenger? Trenger ikke ha noe med dette å gjøre da..

Stjeler denne gode venninnen hennes også? Har det gått "sport" i det for dem?

Skrevet

Lommepenger er et ikke-tema i denne sammenhengen for min del. Noen barn får ikke lommepenger, de får istedet ting de trenger når de trenger det. Og de stjeler ikke av den grunn. Dersom for lite lommepenger skal være unnskyldning for å stjele så er jeg stygt redd for den utviklingen vi får framover. Jeg ser for meg en sur og tverr tenåring som står i butikken, tatt for nasking, som sier "jeg får ikke nok lommepenger hjemme så jeg MÅ stjele".

Det er en farlig holdning fra voksne mennesker som prøver å forklare stjeling med at barnet får for lite lommepenger! Om ikke lommepengene strekker til så får barnet jobbe litt for penger da. Det er mange barn som tjener seg noen ekstra kroner på å måke snø, klippe plen, gå tur med hunder, trille barnevogn osv for naboer og bekjente.

Skrevet
Lommepenger er et ikke-tema i denne sammenhengen for min del. Noen barn får ikke lommepenger, de får istedet ting de trenger når de trenger det. Og de stjeler ikke av den grunn. Dersom for lite lommepenger skal være unnskyldning for å stjele så er jeg stygt redd for den utviklingen vi får framover. Jeg ser for meg en sur og tverr tenåring som står i butikken, tatt for nasking, som sier "jeg får ikke nok lommepenger hjemme så jeg MÅ stjele".

Det er en farlig holdning fra voksne mennesker som prøver å forklare stjeling med at barnet får for lite lommepenger! Om ikke lommepengene strekker til så får barnet jobbe litt for penger da. Det er mange barn som tjener seg noen ekstra kroner på å måke snø, klippe plen, gå tur med hunder, trille barnevogn osv for naboer og bekjente.

enig her, men alle barn er forskjellige. Noen ønsker lommepenger og å slippe å be om alt, andre synes det er greit uten lommepenger.

- om det så er tilfelle at hun stjeler for å ha samme ting som venninnene, men samtidig så har hun penger hjemme, så det er nok ikke lommepenger grunnen.

Men siden jenta her har penger nok, så er det nok noe annet som ligger unner.

Jeg slang ut en del forslag i går kveld. Aner ikke hvorfor noen ungdom stjeler og andre ikke.

Er tydelig en jente i opposisjon.

Skrevet (endret)

TS: Jeg regner med dere har tvunget henne til å gå til de hun har stjålet fra og levere tilbake det hun har stjålet? Samt be om unnskyldning? Det fungerte i alle fall på min lillebror den ene gangen hadde hadde stjålet noe.

Endret av nanya
Skrevet

venninnen min ble tatt i en butikk. Der kunne hun velge mellom å betale for varene eller at de ringte til foreldrene hennes. Hun betalte, og det var siste gang hun stjal.

Hun hadde ingen grunn til stjele, fikk av moren sin alt hun ville. Tror hun gjorde det for spenningens skyld. Var "kult" å se om hun klarte det...

Skrevet

Kan det være et rop om oppmerksomhet?

Får hun kansje litt status av de andre ved å stjele?

Og når hun først har begynt å stjele, er det kanskje slik at hun hele tiden må prøve å stjele enda mer? Overgå siste raid liksom?

Jeg stjal selv i den alderen, på butikker, av lommeboka til mamma, bensinstasjoner, bestemor. Hovedårsaken var nok at jeg fikk veldig lite oppmerksomhet både hjemme og av jevnaldrende. En stor "premie" med stjelingen var at andre syns jeg var tøff som turte (var jo også noen som syns jeg var komplett idiot pga det.. skulle hørt mer på dem). Venninna mi var til og med med meg hjem for å se på når jeg fisket penger ut av lommeboka til mamma mens mamma satt i stua. Av og til stjal pga akutt godtesyke, selv om jeg hadde penger så jeg kunne kjøpt det jeg ville ha, men jeg var nok litt gjerrig, ville ha de pengene til noe annet.

Håper dere får løst det på beste måte! :klemmer:

Skrevet (endret)

Jeg stjal på en butikk en gang da jeg var 11, under "press" fra venner som også stjal. Foreldrene mine fant det ut (jeg er forferdelig dårlig til å holde på 'hemmeligheter' som gir meg dårlig samvittighet) og jeg måtte tilbake og betale for brusen samt be butikkeieren om unnskyldning. Det var på en måte den verste dagen i mitt liv, og på en annen måte veldig befriende. Jeg har ingen dårlig samvittighet lenger, for det er jo "gjort opp" ;)

Ellers stjal venninna mi veldig mye når vi var 14. Alt fra tyggegummi til sko og klær. Hun ble tatt en gang av politiet og kjørt til barnevernet, der jeg fikk "æren" av å bli med fordi vi var sammen da hun kom løpende forbi meg i full fart fra en butikk hun hadde stjålet sko i (og satt igjen sine egne)... de tok *meg* som sto igjen utenfor butikken og så dum ut heh (jeg skjønte ikke hva hun planla). Hos barnevernet var hun "kjempekul" og ba om å få lese en bok mens hun ventet på at de skulle få tak i foreldrene hennes for å hente henne. Dette var visst ikke første gangen hun vr det...

Men! Hun er nå voksen, har god jobb og er forlovet og med barn. For henne var det bare en "periode" hun var gjennom, hvor hun ønsket å være tøff (tror jeg. Vi snakket egentlig ikke så mye om bakgrunnen for det). Så alle kan forandre seg :)

Tror ikke alltid det er oppdragelsen som har skylda. Kan likeså gjerne være omganskretsen, spenninga, eller at hun føler at hun må bevise noe for segselv/venner el. :klem:

edit: tror det beste er om dere i så stor grad som mulig lar henne "gjøre opp for seg" ved å arbeide for eller betale tilbake gjelda til de det gjelder.

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)
Ta kontakt med PPT.

BUP er nok de beste å kontakte her, for PPT går bare inn i skolesammenheng. Jeg ville derfor tatt kontakt med fastlegen, fått en henvising til BUP, stått på, ringt de og mast, for BUP kan være treig. Men de er til utrolig stor hjelp, når de først har kommet inn.

Jeg tror ikke denne jenten har det bra med seg selv, og derfor tror jeg det blir vanskelig for dere å få stoppet det uten hjelp fra BUP.

Endret av Piper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...