Gjest Lea Skrevet 20. juni 2003 #1 Skrevet 20. juni 2003 Jeg er så lei av å redigere alle bildene mine slik at de får riktig størrelse på hjemmesiden. Finnes det et eller annet på nettet som kan brukes, slik at man laster opp bilder og får dem som klikkbare thumbnails? Slik som albumene til f.eks Elite foto, men uten all reklamen liksom?
*Lillian* Skrevet 21. juni 2003 #2 Skrevet 21. juni 2003 Sambo bruker dette, på bildene av leiligheten vår og sånn.. Er det sånn du mener? (Du har jo sett bildene av kåken) Han er ikke hjemme for øyeblikket, men jeg kan godt spørre hvordan han har fått til det når han kommer hjem, hvis det er sånn du mener! Men har ikke du noe lignende på hjemmesiden din, da? Det bildealbumet ditt? Eller er det der du må redigere dem ned i riktig størrelse først, kanskje? Lillian
Gjest Lea Skrevet 21. juni 2003 #3 Skrevet 21. juni 2003 Ja, det er noe sånt jeg mener (slik som dere har). Jeg har redigert alle bildene på hjemmesiden min til riktig størrelse, men det er så vanskelig å holde styr på hvilke mål jeg har brukt o.l. Ønsker meg et sånt albun som lager riktig størrelse automatisk.. Fint om du kan spørre samboer'n din Lillian. men han har kanskje laget albumet selv?
*Lillian* Skrevet 21. juni 2003 #4 Skrevet 21. juni 2003 Nå spurte jeg akkurat sambo. Han hadde brukt Adobe Photoshop 6.0 for å få det til, det lager riktig størrelse automatisk. Hvis du lurer på mer om det, send meg en mail så kan jeg se på det i morra. Jeg har det nemlig fryktelig travelt just nu. Lillian
Gjest Lea Skrevet 21. juni 2003 #5 Skrevet 21. juni 2003 Jeg har jo Photoshop da, men vet ikke helt hvordan jeg bruker det. Du trenger ikke å stresse med det altså. Finnes det ikke en slags "mal" på nettet til et slikt album da? På samme måte som disse gjestebøkene man får tak i? Anybody? Hvis det er noen som har enkle knep, så tar jeg gjerne i mot bruksanvisning også. Jeg bruker Dreamweaver.
anonyma Skrevet 21. juni 2003 #6 Skrevet 21. juni 2003 Vi bruker denne: http://gallery.menalto.com/modules.php?op=...News&file=index Det funker ganske greit, til og med jeg får det til. Hvis du vil kan jeg sende deg en PM med link til et album jeg har laget.
Gjest Lea Skrevet 21. juni 2003 #7 Skrevet 21. juni 2003 Takk! :D Akkurat et sånt jeg var ute etter. Prøver meg jeg da...
Nala Skrevet 22. juni 2003 #8 Skrevet 22. juni 2003 Hvis du har Photoshop kan du gå på File - Automate - Web Photo Gallery. Blir et flott album av det. Jeg har lagd et sånn album til hjemmesida mi. Har også endret koden for å få albumet likt designet på resten av sida. Kjempemessig
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #9 Skrevet 22. juni 2003 Takk for tipset, Nala! Nå har jeg lest inn noen bilder (dvs en mappe med bilder) i Photoshop. Det gikk fint. Men nå har jeg altså en mappe under mine bilder som jeg har kalt "Album" og i denne mappa er det nå 2 mapper som heter Thumbnails og Images. Hva gjør jeg nå da? Hvordan får jeg se hvordan dette albumet ser ut? Eller skal jeg ganske enkelt sette inn disse bildene i Dreamweaver? Skal jeg linke til albumet på hjemmesiden min eller hur? Sitter ganske fast her nå ja
Nala Skrevet 22. juni 2003 #10 Skrevet 22. juni 2003 Takk for tipset, Nala! Nå har jeg lest inn noen bilder (dvs en mappe med bilder) i Photoshop. Det gikk fint. Men nå har jeg altså en mappe under mine bilder som jeg har kalt "Album" og i denne mappa er det nå 2 mapper som heter Thumbnails og Images. Hva gjør jeg nå da? Hvordan får jeg se hvordan dette albumet ser ut? Eller skal jeg ganske enkelt sette inn disse bildene i Dreamweaver? Skal jeg linke til albumet på hjemmesiden min eller hur? Sitter ganske fast her nå ja Når du bruker Web Photo Gallery-funksjonen gjør du som følger: - gå på File - Automate - Web Photo Gallery - i source-feltet velger du mappa du ønsker å lage galleri (album) av - i destination-feltet velger du hvor du ønsker å legge bildene og de tilhørende filene som opprettes vha WPG-funksjonen. Opprett gjerne en egen mappe som du gir et passende navn - klikk ok. Photoshop vil da forminske bildene dine til passende web-størrelse. Programmet oppretter følgende i mappa du valgte som destination: en mappe kalt Thumbnails, en mappe kalt Images, en mappe kalt Pages og en eller flere index-filer. Har du fått til dette? - når denne forminskingsprosessen er over vil du få opp galleriet (albumet) automatisk. Så dersom du har gjort dette riktig skal du allerede ha sett galleriet ditt. Altså, dersom du har kalt Destination-mappa for Album skal du ha ikke bare Thumbnails og Images der, men også en fil som heter index(.htm). Og en mappe som heter Pages. Stemmer det? Hvis du klikker på Index-fila (dersom du har mange bilder vil du ha index, index_2, index_3 osv, men klikk på den første, det er der galleriet starter) skal du få opp galleriet. Stemmer det? Når du skal ha albumet på hjemmesida kan du bare linke til det, ja. Da linker du til index-fila. Sjekk gjerne url'en til galleriet på hjemmesida mi (som du fikk på PM). Da ser du at jeg har linket til index-fila som jeg har lagt i en mappe kalt gallery. Ok, håper det hjalp deg litt på vei. Jeg vet jeg er elendig til å forklare, så bare spør hvis det skulle være uklart
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #11 Skrevet 22. juni 2003 Nå tror jeg at det lysner litt. Jeg begynte nemlig å lese inn bilder for å teste dette. Men så hadde jeg valgt en stooor mappe med bilder og fikk stoppet den midt i. Kanskje index-fila blir laget til slutt da? Prøver igjen jeg. Skal jeg bare laste opp hele denne mappa med ftp da eller? Og linke fra hjemmesiden?
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #12 Skrevet 22. juni 2003 Jeg klarte det!!! Fikk opp index-siden også. Men jeg trenger litt hjelp med å få til linking og opplasting. Altså: Jeg linker til Index-fila på siden min. Så laster jeg opp hele sullamitten? Men hvordan endrer jeg farger/bakgrunn på albumet da?
Gjest Kira Skrevet 22. juni 2003 #13 Skrevet 22. juni 2003 Jeg bruker Photoshop sin i enkelte tilfeller, eller så bruker jeg fotki.
Nala Skrevet 22. juni 2003 #14 Skrevet 22. juni 2003 Jeg klarte det!!! Fikk opp index-siden også. Men jeg trenger litt hjelp med å få til linking og opplasting. Altså: Jeg linker til Index-fila på siden min. Så laster jeg opp hele sullamitten? Men hvordan endrer jeg farger/bakgrunn på albumet da? Grattis. Kult at du fikk det til! Men et tips, les gjerne innlegget mitt over én gang til. Jeg endra det nemlig mens du skrev de siste innleggene dine. Har prøvd å ordlegge meg litt bedre (selv om det kanskje ikke ser sånn ut...) Når du linker til albumet linker du til index-sida. Og laster opp hele sulamitten, altså alt som ligger i destination-mappa di. Last opp til serveren akkurat sånn som du har det liggende på PCen, altså samme hierarki hvis du skjønner hva jeg mener. Glemte å si det, men destination-mappa må også ligge i samme mappe som de andre hjemmeside-filene dine. Sorry :oops: Farger og sånn setter du i boksen med source og destination og de greiene der før du lager galleriet. Vet ikke om det går an å endre på det i ettertid. Jeg har i alle fall sletta det jeg har laga og gjort alt på nytt når jeg har villet endre galleriet. Hvis noen har en bedre løsning vil jeg gjerne vite om den Du kan også lage galleriet på ulike måter. Det velger du i styles-feltet i tidligere navnte boks. Lykke til! Er jo morsomt å knote litt også da - selv om man får betraktelig større mengder gråe hår underveis, sant
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #15 Skrevet 22. juni 2003 Har kommet ennå litt lenger jeg. Jeg kopierte mappa "album" inn i Dreamweaver-mappa (under riktig site). Så linket jeg til index i album-mappa og alt fungerte. Men jeg vil gjerne ha en annen farge på bakgrunnen da...
Nala Skrevet 22. juni 2003 #16 Skrevet 22. juni 2003 Annen bakgrunnsfarge får du som sagt ved å definere en annen farge i boksen du får opp når du klikker File - Automate - WPG. Dersom du ikke har drøssevis av bilder i mappa kan du nok likevel gå inn og endre kildekoden på filene for å få en annen farge. Du bytter da fra bgcolor="#FFFFFF" til den farga du vil ha i body-feltet. Dette må du da gjøre på alle index-filene og alle html-filene i mappa Pages. Kan som sagt bli masse arbeid dersom du har mange bilder... Ved å endre kildekoden kan du få albumet mer eller mindre akkurat som du vil. Du kan endre teksten øverst i albumet, for det er jo ganske kjedelig at det står "Adobe Photoshop 6.0 Web Photo Gallery", sant? Mye kulere at det står "Leas stilige bilder" eller lignende. For å få albumet inn i samme design som hjemmesida (sånn som mitt album) har du en ganske stor klippe og lime-jobb foran deg. Men si fra hvis du vil vite mer om det
Gjest Kira Skrevet 22. juni 2003 #17 Skrevet 22. juni 2003 Men jeg vil gjerne ha en annen farge på bakgrunnen da... Kan du ikke bare endre bakgrunnen på "Page Properties" under "Modify"?
Nala Skrevet 22. juni 2003 #18 Skrevet 22. juni 2003 Kan du ikke bare endre bakgrunnen på "Page Properties" under "Modify"? Er vi i Dreamweaver nå? For jeg datt ut :oops:
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #19 Skrevet 22. juni 2003 OK.. jeg fikk til å endre farge ved å gå inn på kilde og endre bakgrunnen til ønsket farge. Må nok øve og teste litt mer :D Tusen takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå