Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om ikke renten på huslånet vårt er altfor høy, særlig nå som flere banker setter ned renten betraktelig...?

Har 100% finansiering på et lån på 1.275.000,- og fikk nylig brev fra banken om rente endring.

Ny rente blir på 7% fra 26.01.09.

Den nye renten fikk vi etter å ha sendt mail til banken med klage på høy rente.

Viktig og få med at vi har fått ny verdivurdering på leil på 1.350.000,-

Hva synes dere? Er renten enda litt høy?

Burde vi kreve enda lavere rente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har dere 1. hjemslån siden dere har sikkerhet ut over 90%? I tilfelle synes jeg det er en alt for høy rente. Dere har mulighet til å godt over 1% lavere rente på et 1. hjemslån enn det dere har.

Hvis dere ikke har 1. hjemslån vil det hjelpe med lit flere opplysninger om lånet. Har dere et topplån f.eks. vil renten være en god del høyere enn for lån innenfor 60 eller 75%.

Endret av Alison
Skrevet
Har dere 1. hjemslån siden dere har sikkerhet ut over 90%? I tilfelle synes jeg det er en alt for høy rente. Dere har mulighet til å godt over 1% lavere rente på et 1. hjemslån enn det dere har.

Hvis dere ikke har 1. hjemslån vil det hjelpe med lit flere opplysninger om lånet. Har dere et topplån f.eks. vil renten være en god del høyere enn for lån innenfor 60 eller 75%.

Lånet "heter" 1. gangs etableringslån, så det vil vel si 1. hjemslån eller?

Synes du jeg skal kreve lavere rente?

Hørte om en kollega som har nest tilsvarende låneverdi, også 100% finansiert, usikker på om det er 1. hjemslån men han har nettopp fått en rente på 5,7p%

Skrevet (endret)
Lånet "heter" 1. gangs etableringslån, så det vil vel si 1. hjemslån eller?

Synes du jeg skal kreve lavere rente?

Hørte om en kollega som har nest tilsvarende låneverdi, også 100% finansiert, usikker på om det er 1. hjemslån men han har nettopp fått en rente på 5,7p%

Det er selvfølgelig mulig å høre med banken din om du har mulighet til å få lavere rente, men å kreve lavere rente hjelper ikke hvis du allerede har den laveste renten banken har mulighet til å tilby deg på et slikt lån. Da er det mulig å sjekke med andre banker for å finne ut hvem som kan gi deg de beste vilkårene. I enkelte banker er det nå mulig å få boliglån med en rente helt ned i 5,45%.

Endret av Alison
Skrevet
Det er selvfølgelig mulig å høre med banken din om du har mulighet til å få lavere rente, men å kreve lavere rente hjelper ikke hvis du allerede har den laveste renten banken har mulighet til å tilby deg på et slikt lån. Da er det mulig å sjekke med andre banker for å finne ut hvem som kan gi deg de beste vilkårene. I enkelte banker er det nå mulig å få boliglån med en rente helt ned i 5,45%.

Ja vi får høre med banken engang til og høre om de ikke kan sette ned renta litt mer.

Evt høre med andre banker hva de kan tilby ;)

Skrevet

Det er viktig å huske på at lån i eksisterende bankforhold vil ha en ca 2 mnd forsinkelse i renteendringer. Ved opprettelse av nye lån kan man få renter ned i 5,45 %, men altså en forsinkelse på eksisterende lån.

Eksempelvis vil renten på eksisterende lån fra lånekassen gå opp fra 6,6 % til 6,8 % rente fra 1.1.09 tom 1.3.09 for deretter å falle i perioden etter.

Skrevet
Det er viktig å huske på at lån i eksisterende bankforhold vil ha en ca 2 mnd forsinkelse i renteendringer. Ved opprettelse av nye lån kan man få renter ned i 5,45 %, men altså en forsinkelse på eksisterende lån.

Eksempelvis vil renten på eksisterende lån fra lånekassen gå opp fra 6,6 % til 6,8 % rente fra 1.1.09 tom 1.3.09 for deretter å falle i perioden etter.

Det er riktig at det kan ta litt tid før renteendringene trer i kraft, men ts skrev følgende

Ny rente blir på 7% fra 26.01.09.

Fra den tiden har flere andre banker satt i kraft sine renteendringer.

Skrevet
Det er riktig at det kan ta litt tid før renteendringene trer i kraft, men ts skrev følgende

Og det er dessverre mange som ikke har det.

Skrevet

Jeg tar i allefall og sjekker med banken engang til, så håper jeg på det beste ;)

Får inntrykk at de fleste har mye bedre rente enn oss...

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilken bank du har, men da vi lånte 100% av lånesummen i dnbnor for noen år siden, så var lånet vårt todelt. Den ene delen, 80% av lånen hadde vi en rente på ca 3% mens den resterende delen hadde vi ca 8% rente. Når disse to ble slått sammen så ble gjennomsnittsrenten en god del høyrere enn det som var vanlig rentenivå på den tiden.

Kanskje det er noe sånt som er årsaken hos dere også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...