Gå til innhold

Uhøflig?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er en dame i 30-årene som av og til hilser på nye menn i forbindelse med at jeg er på fest eller på byen. De fleste er normalt høflige, men det er noen få av disse mennene som spør meg direkte om hvor gammel jeg er rett etter at vi har hilst, uten innledning og før de har snakket med meg om noe annet tema. Dette synes jeg er uhøflig. Får dessuten følelsen av å bli vurdert som en vare, noe jeg selvsagt synes er ubehagelig. Er vant til at folk tror jeg er yngre enn jeg er, noe jeg synes er positivt. Men forstår ikke hvorfor det er så viktig for disse mennene å vite min eksakte alder, hvis det ikke er for at de skal vurdere om jeg er ung nok. En gang svarte jeg: "Så du er veldig interessert i å vite alderen min?", lo litt og begynte å snakke med noen andre isteden. En annen gang svarte jeg at det er uhøflig å spørre så direkte.

Ikke lett å vite hvordan man skal ta det uten å virke sur. Jeg har bare ikke så lyst å oppgi alderen min sånn direkte til en mann som jeg kun har utvekslet navnet med. Andre jenter/damer med samme erfaring? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mann_*

Tja. Kvinner har en tendens til å spørre omtrent før man får presentert seg om hva man jobber med for igjen å bli vurdert som en vare. Like overfladisk begge deler. Jeg er alltid mest interessert i folks personlighet og ikke overfladiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at det er hverken uføflig eller ubehagelig i grunn. Synes egentlig det er ganske greit, for jeg har det med å bomme noe voldsomt når jeg skal gjette alderen til folk :) Alderen har forsåvidt ikke en kjempestor betydning heller, så hvis en kar dropper deg pga alderen din er han uansett ikke noe vits i å bli bedre kjent med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg er helt enig med deg i at det er uhøflig. Syns du takler det veldig bra med å bare peile samtalen over på noe annet. Selv om det er uhøflig (etter min mening) er det ingen grunn til å lage noe nummer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk skal vite alderen din, for å være ærlig. Er vel bare å finne noen andre å prate med. Er du riktig snill, kan du fortelle vedkommende at neste gang han skal sjekke opp noen så får han holde nyskjerrigheten sin for seg selv, og prate om andre ting, da det er uhøflig å spørre en dame om alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager er det uhøflig å spørre en dame om alder!? Ja, jeg kjenner til uttrykket at man ikke skal gjøre det, men har aldri skjønt hvorfor. Det er da en naturlig ting å ville vite raskt om den du møter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang svarte jeg: "Så du er veldig interessert i å vite alderen min?", lo litt og begynte å snakke med noen andre isteden. En annen gang svarte jeg at det er uhøflig å spørre så direkte.

Ikke lett å vite hvordan man skal ta det uten å virke sur. Jeg har bare ikke så lyst å oppgi alderen min sånn direkte til en mann som jeg kun har utvekslet navnet med. Andre jenter/damer med samme erfaring? Noen gode råd?

Jeg er også i 30-årene men ville ikke ha omtalt meg selv som "dame" slik du gjør..det høres jo gammelt ut.

Menn som spør om det er frekke. Når menn spør meg om det svarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med det. Jeg synes det er greit i hvertfall å avklare på forhånd med gutter jeg møter hvor gamle de er, hvis ikke er det lett å bomme veldig. Ikke at alder har så mye å si da, men hvis det er ikke har noe å si, så er det vel ikke noe farlig å prate om heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann28_*

Aldri skjønt dette med å spørre damer om alder selv. Finnes da ikke uhøflig, er jo et helt vanlig spørsmål som er relevant til din person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente28_*

Seriøst?? Er dette et problem?? Synes spm om alder er helt i orden. Hadde aldri brydd meg om det. Jeg svarer hvis de spør. Null problem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i 30-årene men ville ikke ha omtalt meg selv som "dame" slik du gjør..det høres jo gammelt ut.

Menn som spør om det er frekke. Når menn spør meg om det svarer jeg ikke.

Jo, jeg pleier egentlig å omtale meg som jente, men tenkte at folk i 20-årene her kanskje synes jeg burde kalle meg "dame". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?? Er dette et problem?? Synes spm om alder er helt i orden. Hadde aldri brydd meg om det. Jeg svarer hvis de spør. Null problem!!!

Det er kanskje fordi du bare er 28 år, og alderen din vil ikke bli vurdert negativt uansett. Når man når midten av 30-årene er det litt annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de spør om alderen din fordi de er interesserte. Hvis du ikke vil oppgi alderen med en gang kan du spøke det vekk, si f.eks. "Spør du alltid om det ved første møte?" eller "Gammel nok til å vite hva jeg vil". Hvis du synes fyren er uhøflig kan du si: "Lærte ikke moren din deg at du ikke skal spørre om en dames alder?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi du bare er 28 år, og alderen din vil ikke bli vurdert negativt uansett. Når man når midten av 30-årene er det litt annerledes...

Men da begynner det å bli skikkelig relevant å spørre om alderen. Jeg vil i allefall ikke innlede et forhold til ei som jeg ikke kan få barn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men da begynner det å bli skikkelig relevant å spørre om alderen. Jeg vil i allefall ikke innlede et forhold til ei som jeg ikke kan få barn med.

Vel ... det finnes mange som ikke kan få barn i det hele tatt, så den "risikoen" er der uansett. For å være på den sikre siden bør du heller spørre om hun har fått bekreftet av gynekologen at hun kan få barn. Da øker nok sjansene dine for å bli far, ja.

Endret av Stillest vann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det: Hvordan ville en mann ha reagert hvis daten spurte ham om han hadde fått sjekket sæden sin i det siste? :gjeiper:

Endret av Stillest vann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en god del yngre en TS, men sett fra et annet ståsted: Det hender ofte at jeg spør en fyr om alderen relativt kjapt etter jeg har truffet ham, men da av motsatt grunn - at jeg er redd han er "for ung". Og når kvier de seg like mye for å fortelle meg alderen som disse kvinnene i 30-40 årene, må jeg nesten le. Det skal ikke være lett :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...