Gjest Gjest_Petit_* Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Hei! Jeg er en jente på 17 år, 166cm og 55kg. Etter en periode med sykdom har jeg nå endelig blitt frisk igjen, men jeg ser jo at vekten og høyden min skurrer. Det er jo ikke bra for helsen min å veie det jeg veier når jeg har den høyden. Derfor vil jeg nå prøve å få lagt på meg et par kg, på den "rette måten", vel å merke. Dvs jeg har ikke lyst til å stappe i meg en halv kilo sjokolade eller junkfood hver dag, og føle at alt fettet legger seg rundt magen. Derfor trenger jeg litt hjelp til å sette opp kostholdet mitt slik at jeg går opp i vekt. Jeg kan legge til at jeg trener styrke to dager i uken, og har en blanding mellom styrke og kondisjon to dager i uken. Dette spiser jeg sånn ca. til vanlig nå: Frokost (06.45) 50g 4korn 1,5 dl lettmelk 1 ss lettsyltetøy 2-3 ss kanel Mellom (10.30) Banan/gulrot/mandarin/pære Lunsj (11.15) 2 brødskiver (grovt brød) 2 skiver kalkunpålegg 2 salatblader Paprika Middag (15.30-16.30) Her spiser jeg det meste av "vanlige middager".. Prøver å få i meg mest mulig riktig etter "tallerkenmodellen", altså en del kjøtt, en del pasta/ris/potet og en del grønnsaker. Kvelds (20.30) 1 brødskive(grovt brød) 1 ss Magerost/cottage cheese 1 Appelsin -- Med det kostholdet jeg har nå så kan jeg jo si at jeg ikke har gått ned i vekt. Det er sykdom som har gjort at jeg har gått ned så mye. Jeg har spist som dette i vel over et år, og jeg har hatt en stabil vekt. Så, det jeg lurte på nå er hvordan jeg skal spise for å gå opp i vekt, og om jeg evnt skal bytte ut noen matvarer i en periode? Jeg har allerede bestemt meg for å bytte ut brødet med et finere brød.. og kanskje evnt legge inn et mellommåltid mellom lunsj/middag eller middag/kvelds? Jeg har også fått anbefalt å drikke et glass appelsinjuice til frokost.. kan det være lurt? Jeg er så fryktelig usikker på hvordan jeg skal gjøre det her.. og jeg er litt redd for å legge på meg på feil måte.. så forslag og hjelp tas imot med stor takk! Hilsen meg
Fluffie Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Spis normalt sunt i mengde og hyppighet som gjoer at du kjenner deg mett, hverken mer eller mindre. Og saa gir du kroppen din tid til aa justere seg selv. Foeler du deg sulten, spis litt mer. Kroppen er en ganske fantastisk organisme, og den ordner opp selv saa lenge du gjoer ditt ved aa spise akkurat saa mye som du trenger. Har du forresten spist slik du satte opp der uten variajson? Du boer vurdere aa variere kostholdet mer saa du ikke spiser det samme hele tiden.
Gjest Gjest_Petit_* Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 Nei, jeg spiser ikke det samme hele tiden. Jeg varierer med forskjellig pålegg og slikt Men nå tenkte jeg mest på om det er greit med disse fire hovedmåltidene.. og om jeg skal legge til noe mer på de, eller om jeg skal satse på nøtter/mandler og slikt imellom disse, slik jeg skrev i første post?
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Jeg ville vært nøye med å få i meg godt med næring ganske kjapt etter trening, både karbohydrater og proteiner, et måltid som gjerne kommer i tillegg til de andre måltidene du har satt opp. I tillegg ville jeg holdt meg til det grove brødet fremfor finbrød siden det ernæringsmessig er bedre å spise. Nøtter og en ekstra dæsj olivenolje i maten kan hjelpe deg med å komme i tilstrekkelig kalorioverskudd til at du legger på deg i fint tempo. Sunt fett som er fint for kroppen. Lykke til!
Gjest Gjest_Petit_* Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Tusen takk for tips Jeg tror jeg skal prøve å legge inn en neve nøtter eller liknende imellom måltidene, og bruke mer olivenolje i middagen. Jeg har sett litt rundt på nettet også, og kan det være en idé å bruke mer av pålegg som f.eks makrell i tomat, leverpostei med sunn planteolje og ost?
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Jeg har sett litt rundt på nettet også, og kan det være en idé å bruke mer av pålegg som f.eks makrell i tomat, leverpostei med sunn planteolje og ost? Absolutt. Makrell i tomat er et glimrende pålegg i så måte. Man skal heller ikke være redd for å få i seg litt mettet fett, det er ikke skadelig i passende mengder, og hører hjemme i kosten. Ost inneholder næringsstoffer kroppen godt nyttiggjør seg av! Det viktige er å få til et variert kosthold som også er balansert, og et kosthold man kan "leve med".
Gjest Gjest_Petit_* Skrevet 16. desember 2008 #7 Skrevet 16. desember 2008 Da tror jeg at jeg skal satse på dette, og se hvordan det går! Jeg tror ikke jeg ville ha klart å legge om hele kostholdet mitt, så det er godt å høre at det jeg hadde tenkt til faktisk kanskje kan virke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå